عصر خودرو

معاون زنگنه خبر داد:

توافق جدید نفتی ایران-چین

برنامه چینی‌ها در میدان مسجدسلیمان

عصر بازار- معاون وزیر نفت با اشاره به توافق انجام گرفته با CNPCI چین برای بازگشت به مسجدسلیمان، گفت: بر اساس توافق جدید مقرر شد چینی‌ها اصلاحات لازم در بخش‌هایی از روند توسعه این میدان را انجام دهند.

توافق جدید نفتی ایران-چین
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، علی کاردر در تشریح توافق جدید انجام گرفته بین شرکت ملی نفت ایران و CNPCI چین، گفت: اخیرا هیاتی از مدیران ارشد این شرکت چینی به تهران سفر کرده و با مدیران شرکت ملی نفت ایران گفتگو کرده‌اند.

    مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه بر اساس توافق انجام شده مقرر شد که شرکت چینی اصلاحات فنی لازم برای توسعه یال شمالی میدان نفتی مسجدسلیمان را انجام دهد، اظهار داشت: به زودی فعالیت‌های این شرکت چینی در مسجد سلیمان آغاز خواهد شد.

    معاون وزیر نفت در پاسخ به پرسشی که آیا قرارداد جدیدی با شرکت CNPCI چین برای اصلاح وضعیت توسعه یال شمالی میدان نفتی مسجدسلیمان امضا شده است؟ تصریح کرد: بر اساس قرارداد قبلی بین دو طرف به توافق رسیده و صرفا برای انجام اصلاحات مورد نظر شرکت ملی نفت ایران یک تفاهم نامه جدید بین دو شرکت امضا شده است.

    این مقام مسئول همچنین خاطرنشان کرد: مرحله اول همکاری با شرکت چینی برای اصلاحات روند توسعه ای میدان مسجدسلیمان بوده و فعلا برنامه‌ای برای اجرای طرح افزایش ضریب بازیافت در این میدان قدیمی نفت با طرف چینی نداریم.

    در همین حال غلامرضا منوچهری معاون شرکت ملی نفت ایران با اشاره به سفر یک هیات نفتی ایران به پکن، اعلام کرده است: در سفر اخیر هیات نفتی ایران به پکن، ٢ طرف برای همکاری در اجرای طرح ازدیاد برداشت نفت از میدان مسجد سلیمان هم به توافق رسیده‌اند.

    از این رو با گذشت حدود چهار سال از خلع ید شرکت CNPCI  چین از طرح توسعه و بهره برداری میدان مسجدسلیمان به عنوان قدیمی‌ترین میدان نفتی ایران و خاورمیانه، حالا توافق‌های جدیدی برای بازگشت چینی‌ها به این میدان پا به سن گذاشته صنعت نفت ایران حاصل شده است.

    از سوی دیگر ابراهیم پیرامون مدیرعامل شرکت نفت و گاز مسجدسلیمان خرداد ماه سال جاری درباره آخرین وضعیت تولید نفت از میدان مسجدسلیمان، گفته بود: نفت درجای میدان نفتی مسجد سلیمان حدود 6.5 میلیارد بشکه بوده و از زمان دارسی تاکنون، تنها 18 درصد از این نفت درجا برداشت شده است.

    این مقام مسئول با بیان اینکه هم اکنون بیش از 80 درصد نفت این مخزن در زیر زمین محصور شده که می‌توان با اجرای روش‌های EOR و IOR اقدام به تولید نفت از آن کرد و ضریب بازیافت آن را افزایش داد، یادآور شد: پیش از این شرکت چینی یال شمالی این میدان را در قالب طرح بیع متقابل توسعه داد که منجر به افزایش تولید از این میدان شد اما پس از آن به دلیل مشکلات ایجاد شده روی تاسیسات این طرح، عملا تولید از یال شمالی متوقف شد.

    بر اساس این گزارش ، میدان نفتی مسجدسلیمان، نخستین و قدیمی‌ترین میدان نفتی در خاورمیانه در شهرستان مسجدسلیمان و در استان خوزستان واقع شده که در سال 1287 خورشیدی (1908 میلادی) توسط یک شرکت انگلیسی کشف شد.

    برچسب ها