عصر خودرو

راه اندازی طرح‌های حوزه نفت، گاز و انرژی در قشم

عصر بازار- مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی کشور از راه اندازی طرح‌های حوزه نفت، گاز و انرژی به عنوان مهمترین پروژه ها در زمینه توسعه همه جانبه قشم نام برد.

راه اندازی طرح‌های حوزه نفت، گاز و انرژی در قشم
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، اکبر ترکان در بازدید از چند طرح صنایع نفت و انرژی قشم گفت: جزیره قشم با ظرفیتهای عظیم نفت و گاز می تواند نقش تاثیرگذار خود را در توسعه اقتصاد ملی براساس سیاست اقتصاد مقاومتی مورد نظر مقام معظم رهبری ایفا کند.

    دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور  پس از بازدید از طرح‌های عمرانی و صنعتی شهر قشم، شهرک صنعتی تولا و پروژه های عمرانی شهر درگهان از طرح‌های صنایع نفت و انرژی بازدید کرد.

    ترکان ابتدا از طرح تولید برق فاز اول شرکت قشم مولد به ظرفیت 70 مگاوات شامل دو واحد توربین گازی F5 و یک واحد توربین گازی F6 و تولید بخار به ظرفیت 230 تن در ساعت و 800 متر مکعب آب در ساعت و ایستگاه پست برق 230 کیلو ولت و چهار خط خروجی 230 کیلوولت که با 100درصد پیشرفت فیزیکی بازدید کرد.

    وی و هیات همراه همچنین از عملیات اجرایی طرح تولید آب و برق فاز دو شرکت قشم مولد نیز به ظرفیت تولید 500 مگاوات برق بازدید بعمل آورد.

    بنا به این گزارش جمع سرمایه گذاری شرکت قشم مولد به یک بیلیون و 500 میلیارد ریال بالغ می‌شود که تا کنون 800 میلیارد ریال آن در فاز یک و بخشی از فاز دو این مجموعه هزینه شده است.

    عملیات اجرایی احداث طرح پالایشگاه تولید قیر و فرآورده از نفت خام سنگین شرکت پارس بهین پالایش نفت قشم با سرمایه گذاری 5 هزار میلیارد ریال که قرار است آبان ماه سال 1397 به بهره برداری برسد نیز مورد بازدید مشاور رئیس جمهور قرار گرفت.

    وی همچنین از پروژه تولید آب و برق شرکت تولید انرژی گستر قشم به ظرفیت تولید 500 مگاوات برق و 100 هزار متر مکعب آب در روز که یک نیروگاه 160 مگاواتی آن به ارزش 50 میلیون یورو وارد سایت شده است نیز بازدید کرد.

    طرح احداث پالایشگاه گاز هنگام (شیرین سازی گاز فلات قاره) با 85 درصد پیشرفت فیزیکی که روزانه بالغ بر 2/2 میلیون متر مکعب گاز از فِلر جمع آوری می کند و در فرآیند مصرف واحدهای صنعتی قرار می دهد و می تواند روزانه بالغ بر 30 میلیارد ریال ارزش افزوده ایجاد کند نیز مورد بازدید دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور و تیم همراه قرار گرفت.

    شرکت ستاره قشم که هم اکنون مراحل پایانی فاز اول عملیات سوخت رسانی به کشتی های عبوری در خلیج فارس را در منطقه آزاد قشم طی می کند نیز امروز مورد بازدید قرار گرفت.

    ظرفیت فاز اول این پروژه نفتی 52 هزار و 300 تن نفت و گازوئیل است و براساس برنامه ریزی های تیم مهندسی این مجموعه، شرایط برای افزایش ظرفیت تا دو میلیون تن سوخت در سال امکانپذیر است.

    سرمایه گذاری بخش ساحلی این طرح که تا دو ماه آینده برای سوخت رسانی به کشتی ها آماده می شود 850 میلیارد ریال می باشد.

    بیشترین بخش های این پروژه توسط صنعتگران و مهندسان ایرانی ساخته شده و بعضی از ماشین آلات آن نیز از خارج کشور تهیه و در محل پروژه نصب گردیده است.

    جزیره قشم در جنوب ایران همانند دیگر نقاط کشور همزمان با آغاز هفته دولت (دوم شهریور) تاکنون شاهد بهره برداری و عملیات اجرایی پروژه های مختلف صنعتی، فرهنگی، ورزشی و اجتماعی است.

    برچسب ها