عصر خودرو

مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری مهرآیندگان:

سودآوری پتروشیمی ها متحول می شود

عصر بازار- صنعت پتروشیمی در یک سال اخیر به دلیل اتفاقات مثبت رخ داده در شرایط خوبی قرار گرفته و می تواند با تحولات مثبتی در حاشیه سود مواجه شود.

سودآوری پتروشیمی ها متحول می شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، مصطفی امید قائمی، مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری مهرآیندگان در گفت و گو با "عصر مالی" در خصوص فرصت ها و تهدیدهای صنعت پتروشیمی گفت: در سه ماهه اول سال جاری با فرمول جدید وزارت نفت قیمت گاز مصرفی واحدهای پتروشیمی کاهش پیدا کرد که می تواند در سودآوری سال جاری این شرکت ها اثر مثبتی داشته باشد.

    وی با اشاره به افزایش تولید نفت در کشور افزود: به تبع افزایش تولید این محصول، گاز نیز با افزایش تولید رو به رو می شود و این امکان را به شرکت های پتروشیمی میدهد که از ظرفیت های بیشتری برای توسعه خود استفاده کنند.

    اولین مدیرعامل فرابورس رفع تحریم های بین المللی را برای این صنعت بسیار تاثیر گذار دانست و اظهار داشت: مشکلات و محدودیت های نقل و انتقال و تبادلات مالی این صنعت در عرصه بین المللی تسهیل شده است. علاوه بر اینکه موانع حمل و نقل دریایی و بیمه نیز برطرف شده و صادرات شرکت های پتروشیمی با هزینه کمتر و شفافیت بیشتری انجام می شود.

    وی با اشاره به اینکه برخی شرکت های این گروه در زمان تحریم مطالباتی داشتند که به دلیل محدودیت های نقل و انتقال پول امکان وصول آن نبود، افزود: در شرایط جدید هزینه صادرات برای این صنعت به طور چشمگیری کاهش پیدا کرده است.

    امید قائمی تحولات جهانی و رفع تحریم ها دوباره مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: توسعه واحدهای پتروشیمی در شرایط فعلی بهبود یافته است به طور مثال این شرکت ها برای واحدهای پتروشیمی می توانند مخزن های اروپایی را خریداری کنند که از مخزن های چینی بسیار بهتر است. به طور کلی شرایط برای توسعه این صنعت و اجرای طرح های توسعه ای مهیا شده که اتفاق بسیار مثبتی است.

    این کارشناس بازار سرمایه در کنار تشریح اتفاق های مثبت در این صنعت، تهدیدهای شرکت های پتروشیمی را نیز مورد توجه قرار داد و افزود: تک نرخی شدن ارز تهدیدی جدی برای این صنعت است و مشلات زیادی را برای آنها ایجاد می کند.

    به گفته امید قائمی در صورت تک نرخی شدن ارز قیمت خوراک محصولات پتروشیمی افزایش یافته و حاشیه سود این صنعت پایین می آید.

    وی همچنین به کاهش قیمت جهانی محصولات پتروشیمی اشاره کرد و گفت: کاهش قیمت های جهانی نیز برای شرکت های این گروه مشکلاتی ایجاد کرده است و باعث شده تا واحدهای پتروشیمی نتوانند با افزایش سودآوری مواجه شوند.

    مدیر عامل شرکت شرمایه گذاری مهرآیندگان کاهش ققیمت جهانی نفت را از دیگر مشکلات این صنعت دانست و ادامه داد: کاهش قیمت نفت باعث کاهش قیمت محصولات پتروشیمی شده که در سودآوری این شرکت ها تاثیر گذار است.

    وی درباره تاثیر آتش سوزی های اخیر برخی واحدهای پتروشیمی بر سودآوری آنها گفت: مخازنی که در آتش سوزی های اخیر دچار حادثه شده اند نقش قابل توجهی در سودآوری پتروشیمی ها نداشتند، علاوه بر اینها این شرکت ها با بیمه قرارداد داشته و مشکلی برای آنها ایجاد نمی شود اما در مجموع چنین حوادثی تاثیر منفی بر صنعت می گذارد.

    برچسب ها