عصر خودرو

طی یادداشتی بررسی شد؛

چگونگی رفع بحران آینده صنعت برق کشور

عصر بازار- تفکر دولتی علاوه بر حذف نشاط کسب و کار بنگاهی از صنعت برق کشور، زمینه عدم بهره وری و اتلاف منابع را فراهم ساخته است؛ علی رغم اینکه بیشترین سرمایه گذاری در منطقه در صنعت برق در کشور ما اتفاق افتاده است بخش قابل توجهی از این سرمایه گذاری به دلیل سوء مدیریت مورد بهره برداری مطلوب قرار نگرفته است. در این یادداشت راه های برون رفت از شرایط فعلی مورد بررسی قرار می گیرد.

چگونگی رفع بحران آینده صنعت برق کشور
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، صنعت برق به عنوان صنعت زیربنایی نقش مهمی در توسعه اقتصادی و رفاه جوامع دارد، اهمیت برق از آن جهت است که به دلیل امکان به کارگیری تکنولوژی های مدرن تر و نیز ملاحظات زیست محیطی در تمامی زمینه های فعالیت می تواند به عنوان انرژی پاک و مناسب انتخاب شود. با توجه به اهمیت بیشتر برق در سطح جهان و در کشورهای پیشرفته نسبت به کشورهای در حال توسعه، پشتیبانی مناسبی از صنعت برق و رفع چالش های آن به عمل می آید.

    در کشور ما نیز صنعت برق دارای جایگاه ویژه ای است و حساسیت و اثرگذاری مشکلات این صنعت بر سایر بخش های جامعه، مورد توجه مسولان و دست اندرکاران مربوطه است. در این میان متاسفانه دولتی بودن صنعت برق در کشور این صنعت را در مسیر بحران قرار داده است، به طوری که به رغم واگذاری های انجام شده در سال های اخیر به بخش غیردولتی به ویژه در نیروگاه ها، تفکرات دولتی حاکم بر صنعت برق و عدم حمایت کافی از بخش خصوصی باعث شده است که همچنان در مسیر بحران حرکت کنیم. تفکر دولتی علاوه بر حذف نشاط کسب و کار بنگاهی از صنعت برق کشور، زمینه عدم بهره وری و اتلاف منابع را فراهم ساخته است؛ علی رغم اینکه بیشترین سرمایه گذاری در منطقه در صنعت برق در کشور ما اتفاق افتاده است بخش قابل توجهی از این سرمایه گذاری به دلیل سوء مدیریت مورد بهره برداری مطلوب قرار نگرفته است. آینده صنعت برق ایران همچنان بحرانی خواهد بود مگر آن که با شناخت عوامل بحران زا و کاهش آنها، به سمت حذف تدریجی این عوامل گام برداریم؛ به اعتقاد نگارنده، مهم ترین و اصلی ترین عامل بحران، تفکرات دولتی حاکم بر صنعت برق است. تا مادامی که 50 درصد ظرفیت نیروگاهی کشور تحت مالکیت دولت قرار دارد، نباید انتظار افزایش بهره وری و رشد دانش فنی در این صنعت را داشته باشیم. در واقع تا زمانی که دولت حمایت از بخش خصوصی و غیردولتی را که هم اکنون 50 درصد دیگر از ظرفیت نیروگاهی کشور را در اختیار دارد، در دستور کار قرار ندهد همچنان با پدیده بحران در صنعت برق روبرو خواهیم بود. نگاه دولتی حاکم بر صنعت برق باعث بروز عوامل بحران زا به شرح زیر شده است که لازم است هر چه سریع تر با برنامه ریزی دقیق و کارشناسی و اتخاذ استراتژی مناسب آن ها را رفع کرد.

    1 - سیاست گذاری نابسامان در تعرفه های برق

    تدوین تعرفه بدون توجه به استانداردهای جهانی و مبانی علمی نه تنها برای وزارت نیرو کسب درآمد نمی کند، بلکه باعث نارضایتی مشترکین هم می شود. در حال حاضر کشور ما یکی از گران ترین و ارزان ترین برق های دنیا را دارا است. برق موقت یکی از گران ترین برق ها و برق کشاورزی به جز هندوستان ارزان ترین برق در دنیا است و در مراحل بالای مصرف خانگی که قیمت برق از 200 به 3000 ریال می رسد، گران ترین برق دنیا را داریم و این امر هیچ کارایی ندارد. سطح نازل دانش و اطلاعات محدود پیرامون اقتصاد صنعت برق یکی از مشکلات عام صنعت برق در ایران است .

    2 - بالا بودن میزان تلفات انرژی

    آمار ها نشان می دهد تلفات شبکه توزیع قابل توجه و دارای اهمیت است. بر اساس آمار بانک جهانی، ایران یکی از بزرگترین هدر دهندگان برق در شبکه توزیع در جهان است. میزان تلفات انرژی در سیستم شبکه برق در حال حاضر بین 19 تا 22 درصد است و تلفات متناظر توان به 25 درصد می شود به عبارت دیگر هر 1000 مگاوات قدرت تولیدی در شبکه 250 مگاوات آن در زمان اوج مصرف تلف می شود.

    اگر آمار وزارت نفت که مدعی است 565332 میلیارد کیلو کالری واحد سوخت به وزارت نیرو تحویل داده است و معادل 203 میلیارد کیلو وات ساعت برق که توسط وزرات نیرو فروخته شده است را در نظر بگیریم، میزان تلفات به 23.32 درصد و راندمان مجموعه به 26 درصد می رسد که جای نگرانی بسیار دارد.

    3 - ضعف مدیریت صنعت برق در مدیریت بار

    وزارت نیرو بیشترین توان خود را جهت تولید هرچه بیشتر برق و احداث نیروگاه های جدید صرف می کند در صورتیکه مدیریت بار در دنیا بسیار جدی تر گرفته می شود

    پیک زدایی و جابجایی پیک مصرف از مواردی است که با نگاه علمی به مدیریت بار می تواند بسیار راهگشا باشد. 

    4 - بی انگیزگی بخش خصوصی برای مشارکت در توسعه صنعت برق کشور

    5 – انحصار خرید برق از سوی دولت

    6- ارتباطات ضعیف خطوط انتقال با کشورهای همسایه

    ایران می تواند به عنوان مرکز دیسپاچینگ یا pool Hub در خاورمیانه عمل کند و این مهم نیاز به احداث خطوط انتقال ترجیحاً dc بین ایران و کشورهای همسایه دارد.

    7- بحران تامین مالی برای تولید برق

    ساخت نیروگاه باید با منابع مالی ارزان قیمت صورت گیرد تا از توجیه اقتصادی برخوردار باشد. منابع مالی در ایران بسیار گران قیمت است تنها راه کار استفاده از فاینانس های خارجی و یا منابع صندوق توسعه ملی است.

    در پایان به طور خلاصه الزامات اساسی توسعه صنعت برق شامل تدبیر، فناوری و سرمایه گذاری تلقی می شود.

    در هر سه مورد توجه جدی به حل چالش ها موجود داریم.

    آینده صنعت برق ایران در گرو اتخاذ استراتژی و برنامه ریزی مناسب به منظور

    1- تامین منابع مالی ارزان قیمت

    2- رفع مشکلات زیرساختی صنعت

    3- استفاده از ابزارها و وسایل مدرن برای کنترل مناسب تر

    4- توجه به محیط زیست و کاهش اثرات آلایندگی نیروگاه ها

    5- توانمند سازی نیروی انسانی در توسعه و بهره برداری از صنعت برق

    و شاخص ترین کلام این که ایجاد محدودیت برای قیمت گذاری واقعی انرژی الکتریکی می تواند موجب رکود بیشتر در این صنعت را فراهم آورد .

    *حسنعلی تقی زاده مدیرعامل شرکت مدیریت انرژی امید تابان هور

    برچسب ها