عصر خودرو

بلومبرگ:

چه مانعی سر راه اجرای طرح فریز نفتی وجود دارد؟

عصر بازار- در حالی که به نشست اعضای اوپک در الجزیره نزدیک می‌شویم، کارشناس نفتی بلومبرگ موانعی را برای اجرای این طرح عنوان کرده است اما برخی همچنان به اجرای این طرح امیدوارند.

چه مانعی سر راه اجرای طرح فریز نفتی وجود دارد؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، با نزدیک شدن به زمان برگزاری نشست فریز نفتی بین کشورهای تولید کننده عمده نفت جهان در الجزایر طی ماه آینده، یک کارشناس بازار نفت معتقد است این‌بار عراق بیش از ایران یا عربستان مانعی برای رسیدن به توافق در این نشست خواهد بود.

    جولیان لی، استراتژیست نفتی برای نشریه بلومبرگ فرست ورد، معتقد است که عربستان در حال تولید نفت با تمام ظرفیت خود است و با افزایش تقاضای داخلی برای حامل های انرژی در این کشور عربی، صادرات نفت سعودی‌ها از ماه سپتامبر روندی کاهشی را در پیش خواهد گرفت و محدود کردن تولید در زمان عرضه بیشینه فصلی بسیار جذابتر از محدود کردن تولید در زمان عرضه کمتر فصلی برای این کشور است.

    این کارشناس نفتی همچنین اعلام کرد ایران در حال نزدیک شدن به سطح تولید روزانه 4 میلیون بشکه در روز و رسیدن به سطح تولید پیش از تحریم هاست و احتمالا تا پایان ماه آینده میلادی بتواند به 4 میلیون بشکه تولید در روز دست یابد.

    در صورتی که ایران به این سطح تولید برسد و نتواند تولید خود را بدون سرمایه گذاری کلان و در کوتاه مدت افزایش دهد، احتمالا همسو با عربستان در نشست فریز نفتی روند مثبتی را در پیش خواهد گرفت.

    لی معتقد است در این میان عراق سیاست کاملا متفاوتی را در پیش گرفته است چرا که وزیر نفت جدید این کشور از شرکت نفت جنوب عراق خواسته است تا با افزایش سرمایه گذاری، تولید نفت این کشور را افزایش دهد.

    سیاست های جدید وزارت نفت عراق نشان می دهد این کشور در آستانه یک جهش در سطح تولید نفت خود قرار گرفته است.

    شاید نتیجه این سیاست ها در آینده خیلی نزدیک قابل لمس نباشد اما به اندازه کافی نزدیک هستند که مانعی برای پیوستن عراق به طرح فریز نفتی محسوب شوند.

    این اظهارات لی همزمان با اعلام وزارت نفت عراق برای افزایش صادرات نفت از مناطق نفتی جنوب این کشور و نزدیک با ایران مطرح شده است.

    عراقی ها اعلام کرده اند که در صورتی که مذاکره با کردهای این کشور برای صادرات نفت از بندر جیهان ترکیه به نتیجه نرسد از خاک ایران نفت را به بازار جهانی عرضه خواهد کرد.

    فیاض النما، معاون وزارت نفت عراق، نیز اعلام کرده است به دلیل اینکه این کشور به شدت به درآمدهای نفتی خود نیاز دارد در تلاش است تا نفت خود را از ایران و یا هر کشور دیگری راهی بازارهای جهانی کند.

    برچسب ها