عصر خودرو

مشاور سازمان توسعه تجارت مطرح کرد

خروج پتروشیمی‌ها از بورس برپایه کدام منطق اقتصادی؟!

عصر بازار- مشاور سازمان توسعه تجارت گفت: تجربه شکست خورده نظام توزیع حواله ای در سال های گذشته با مکانیسم عرضه و تقاضای بورس کالا قابل قیاس نیست و مشخص نیست که حامیان خروج محصولات از بورس کالا بر پایه کدام منطق اقتصادی و تفکر به آینده صنعت پتروشیمی نگاه می کنند.

خروج پتروشیمی‌ها از بورس برپایه کدام منطق اقتصادی؟!
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، حسن مرادی اظهار کرد: سال های گذشته و قبل از مجلس هفتم، بازار دلالان پتروشیمی داغ بود و معاملات این محصولات مهم به صورت حواله ای انجام می شد، اما عجیب است که امروز برخی ها آن روزهای پر التهاب و سخت برای تولیدکنندگان و صنعت پتروشیمی را فراموش کرده اند.

    وی افزود: در آن زمان معاملات در بازار غیررسمی و در حداقل نظارت ها پیگیری می شد، به این ترتیب بخش قابل توجهی از مواد تولیدی به صورت مدیریت شده در اختیار عده ای خاص قرار می گرفت و آن عده، نبض بازار را در اختیار می گرفتند.

    مشاور سازمان توسعه و تجارت با طرح این پرسش که وجود تلاش هایی برای خروج معاملات پتروشیمی از بورس کالا برپایه کدام منطق اقتصادی صورت می گیرد؟ افزود: بدون شک با خروج محصولات پتروشیمی از بازار شفاف و قابل رصد بورس، داستان های قدیمی بازار پتروشیمی تکرار می شود و مسوولان نباید اجازه این بی تدبیری را بدهند.

    به گفته او، صنعت پتروشیمی به عنوان یک صنعت مادر و استراتژیک در کشور به دلیل دارا بودن تنوع متقاضی و ارز آوری بالا، دارای حساسیت های بالایی است به همین دلیل فراهم کردن انجام معاملات پتروشیمی در بازار آزاد و غیر رسمی که حتی دارای حداقل نظارت ها هم نیست، اقدامی زیان بار برای اقتصاد ایران به شمار می رود.

    وی با تاکید بر اینکه مسوولان باید حضور صنعت پتروشیمی در بورس کالا به عنوان بازاری ملی و شفاف را تقویت کنند، گفت: تجربه شکست خورده نظام توزیع حواله ای در سال های گذشته با مکانیسم عرضه و تقاضای بورس کالا قابل قیاس نیست و مشخص نیست که حامیان خروج محصولات از بورس کالا بر پایه کدام منطق اقتصادی و تفکر به آینده صنعت پتروشیمی نگاه می کنند.

    مرادی در برابر این پرسش که گفته می شود در بورس کالا مشکلاتی همچون نرسیدن مواد به دست مصرف کنندگان دیده می شود؟ گفت: اگر این مشکل در بورس وجود دارد، باید ریشه یابی کرد و مشخص شود که چرا مصرف کنندگان نمی توانند یک محصول را خریداری کنند. اگر امروز فردی که واسطه هست و امکان خرید از بورس را دارد، باید با وضع مقررات بیشتر و همفکری فعالان و مسوولان بازار، راه ورود آنها را بست نه اینکه اعلام کرد بستر بورس کالا که در کل دنیا عاملی برای رسیدن به اقتصاد آزاد بوده است، دچار مشکل ذاتی است.

    به گفته مشاور سازمان توسعه تجارت، به این نکته توجه کنید که اگر امروز با وجود شفافیت های معاملاتی و مقررات بورس کالا، واسطه ای در این بازار به هر طریقی نفوذ کرده، پس شک نکنید که اگر معاملات به خارج از بورس منتقل شود، عمده بازار پتروشیمی به دست همین واسطه ها می افتد و آن زمان است که شاهد جولان و در اختیار گرفتن مواد اولیه توسط آنها خواهیم بود.

    وی تاکید کرد: اگر نواقصی در بورس کالا وجود دارد، باید آن را حل کرد تا شاهد توزیع عادلانه مواد مهم پتروشیمی بین متقاضیان واقعی آنها باشیم.

    مرادی در پایان گفت: قیمت محصولات در بورس کالا براساس روندی شفاف و برپایه نرخ های جهانی تعیین می شود و کسی نمی تواند به صورت انحصاری محصولاتش را به مصرف کنندگان بفروشد. البته بورس کالا هم دارای ضعف‌هایی است که باید با همفکری فعالان صنعت آن ضعف‌ها را برطرف کرد؛ اما در مجموع عملکرد و ثمرات بورس کالای ایران برای صنعت پتروشیمی غیر قابل انکار است، زیرا آمارهای تولید و توزیع محصولات پتروشیمی از هفت سال گذشته تاکنون به وضوح نشان می دهد که معاملات از شفافیت لازم برخوردار بوده است.

    برچسب ها