عصر خودرو

مذاکره با چینی ها برای توسعه فازهای دوم آزادگان شمالی و یادآوران

عصر بازار- مدیرعامل شرکت متن با بیان این که پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال ۱۲۰ هزار بشکه به ظرفیت برداشت از میدانهای مشترک نفتی این شرکت اضافه شود، از مذاکره با چینی ها برای توسعه فازهای دوم آزادگان شمالی و یادآوران خبر داد.

مذاکره با چینی ها برای توسعه فازهای دوم آزادگان شمالی و یادآوران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، سیدنورالدین شهنازی زاده با اشاره به افزایش ظرفیت برداشت نفت از میدانهای غرب کارون اظهار کرد: هم اکنون روزانه ٢٢٥ هزار بشکه نفت از میدانهای یادآوران، آزادگان شمالی و جنوبی برداشت می شود که پیش بینی می شود، برداشت نفت از میدانهای مشترک این شرکت تا پایان امسال روزانه 120 هزار بشکه افزایش یابد.

    وی درباره جزئیات افزایش روزانه 120 هزار بشکه ای ظرفیت برداشت نفت از میدانهای مشترکت در این شرکت، افزود: براساس پیش بینی انجام شده تا پایان امسال در کنار افزایش پلکانی برداشت نفت از میدان آزادگان جنوبی به میزان 60 هزار بشکه در روز، میدان یاران شمالی 30 هزار بشکه و میدان آذر نیز 30 هزار بشکه نفت در روز برداشت خواهند کرد.

    مدیرعامل شرکت متن هدف‌گذاری انجام شده برای برداشت نفت از ٦ میدان دشت آزادگان را حدود یک میلیون 150 هزار بشکه در روز اعلام کرد و افزود: تا پایان سال ٩٨، برداشت نفت خام از میدان آزادگان جنوبی به روزانه 320 هزار بشکه، فاز نخست میدان آزادگان شمالی 75 هزار بشکه، فاز دوم یادآوران 180 هزار بشکه، میدان آذر 65 هزار بشکه، میدان یاران شمالی 30 هزار بشکه و میدان یاران جنوبی 25 هزار بشکه و در مجموع به ٦٥٥ هزار بشکه نفت در روز خواهد رسید.

    مذاکره با چینی ها برای توسعه فازهای دوم آزادگان شمالی و یادآوران

    مدیرعامل شرکت متن همچنین به شرکت ملی نفت ایران درباره مذاکره با شرکت سی پی ان سی آی (CNPCI) برای توسعه فاز دوم میدان آزادگان شمالی و سینوپک برای توسعه فاز دوم میدان یادآوران نیز گفته است: هم اکنون مذاکرات نهایی با هر ٢ شرکت در جریان است.

    براساس اعلام وزارت نفت، توسعه میدان آزادگان شمالی در ٢ فاز هر یک با ظرفیت برداشت ٧٥ هزار بشکه نفت در روز به صورت قرارداد بیع متقابل و در مجموع 150 هزار بشکه انجام می شود که هم اکنون فاز نخست اجرای این طرح محقق شده است؛ همچنین در فاز نخست توسعه میدان یادآوران برداشت از این میدان باید به روزانه ٨٥ هزار بشکه نفت می رسید که هم اکنون این رقم با افزایش ١٥ هزار بشکه ای به 100 هزار بشکه در روز رسیده است. با توسعه فاز دوم این میدان نیز سقف برداشت از میدان یادآوران به 180 هزار بشکه نفت در روز می رسد.

    شهنازی زاده همچنین درباره جذب منابع برای توسعه صنعت نفت نیز اظهار کرد: راه اندازی پروژه های صنعت نفت نیازمند تامین منابع مالی است که هم اکنون منابع داخلی برای اجرای این پروژه ها کافی نیست و باید از جذب سرمایه خارجی برای توسعه این صنعت بهره برد، زیرا صنعت نفت موتور محرکه اقتصاد ایران است.

    برچسب ها