عصر خودرو

سلطانی نژاد در اولین کنفرانس بین المللی قیر و آسفالت ایران مطرح کرد:

بورس کالا آماده راه اندازی قراردادهای آتی و گواهی سپرده قیر

عصر بازار- مدیرعامل بورس کالای ایران در در اولین کنفرانس بین المللی قیر و آسفالت ایران از برنامه بورس کالا برای راه اندازی قراردادهای آتی و گواهی سپرده کالایی قیر خبر داد.

بورس کالا آماده راه اندازی قراردادهای آتی و گواهی سپرده قیر
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، دکتر حامد سلطانی نژاد روز سه شنبه 9 شهریور در اولین روز همایش بین المللی قیر و آسفالت ایران که توسط  موسسه کنفرانس کانکشن و به میزبانی شرکت های نفت جی و نفت پاسارگاد در محل هتل پارسیان آزادی برگزار شد، به تشریح برنامه های بورس کالا برای راه اندازی بازار آتی قیر در بورس کالا پرداخت.

    وی ضمن ترسیم شمای کلی معاملات قیر در بورس کالا و صادرات قیر از طریق تالار صادراتی این بورس گفت: راه اندازی بازار آتی قیر به منظور پوشش ریسک فعالان بازار این محصول از جمله برنامه های بورس کالای ایران برای توسعه معاملات این کالا است.

    دکتر سلطانی نژاد با اشاره به متغیر بودن قیمت قیر در بازار نقدی، به ضرورت راه اندازی قراردادهای آتی این محصول اشاره کرد و گفت: قیمت قیر نوسان دارد و بازار قیر نیازمند ابزار مدیریت ریسک می باشد ومهمترین عامل در راه اندازی بازار آتی قیر ،  تقویت بازار نقدی این کالا است . ضمن آنکه صدور گواهی سپرده کالایی بر اساس دارایی پایه قیر نیز به منظور افزایش نقدشوندگی این بازار در دستور کار ما قرار دارد.

    وی سپس خاطرنشان کرد: معاملات گواهی سپرده کالایی قیر به این دلیل راه اندازی می شود تا قیمت های پیوسته قیر به وجود آید و برای راه اندازی معاملات گواهی سپرده کالایی، تولیدکنندگان قیر می بایست بخشی از تولید خود را به قیر بشکه اختصاص دهند و از سویی دیگر نهادهای سرمایه گذار در بازار سرمایه با ورود به معاملات گواهی سپرده کالایی در قالب صندوق های کالایی، نقدشوندگی این اوراق را افزایش می دهند. ضمن آنکه برای ایجاد جذابیت در تبدیل قیر به گواهی سپرده کالایی، امکان تامین مالی دارنده اوراق به پشتوانه گواهی سپرده کالایی نیز می بایست فراهم شود.

    وی با اشاره به چالش انبارداری در صنعت قیر گفت: هم اکنون اکثر تولیدکنندگان محصول قیر خود را بصورت فله ارائه می دهند این در حالی است که به منظور  راه اندازی گواهی سپرده کالایی قیر تولیدکنندگان می بایست به سمتی حرکت کنند که بخش بیشتری از تولیدات خود را بصورت بشکه عرضه کنند تا بتوان آنها را با استانداردی معین در انبارهای مورد تایید بورس کالا جهت عرضه و معامله ذخیره کرد.

    مدیرعامل بورس کالای ایران در پایان به اهمیت مشارکت بازیگران بین المللی قیر در راه اندازی  و توسعه بازار آتی این محصول اشاره کرد و خاطرنشان کرد بورس کالای ایران از مشارکت بازیگران بین المللی قیر استقبال می کند.

    برچسب ها