عصر خودرو

شرکت‌های نفتی در انتظار پایان وقفه ۷ ساله سوآپ نفتی از دریای خزر

عصر بازار- شرکت‌های نفتی ویتول و بریتیش پترولیوم بی‌صبرانه در انتظار از سرگیری سوآپ نفت از بزرگترین پایانه نفتی دریای خزر یعنی «نکا» در ایران هستند، عملیات سوآپ برای آنها به صرفه‌تر خواهد شد.

شرکت‌های نفتی در انتظار پایان وقفه ۷ ساله سوآپ نفتی از دریای خزر
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، یک مقام آگاه اعلام کرد که شرکت سرمایه‌گذاری سوئیسی ویتول احتمالاً نفت خام روسیه را برای سوآپ از طریق بزرگترین ترمینال نفتی ایران در دریای خزر خریداری کند.

    براساس این گزارش، علی‌رغم 7 سال وقفه در سوآپ نفت از طریق دریای خزر هنوز این فرایند اجرایی نشده است اما مذاکراتی بین کشورهای روسیه، ترکمنستان، قزاقستان و جمهوری آذربایجان در حال انجام است.

    اخیرا یک هیأت سوئیسی به نمایندگی از شرکت ویتول از امکانات و زیرساخت‌های ترمینال نفتی نکا در ایران بازدید کرده است، این ترمینال نفتی، بزرگترین پایانه در دریای خزر است. این بازدید با هدف پیگیری سوآپ نفتی به ویژه با این نگاه که شرکت‌های سوئیسی همکاری بیشتری را با شرکت ملی نفت ایران داشته باشند صورت می‌گیرد.

    بریتیش پترولیوم شرکت نفتی دیگری است که از سرگیری سوآپ نفت از طریق مسیر ایران در دریای خزر را پیگیری می‌کند.

    پیش از این حمیدرضا شاه‌دوست یک مقام رسمی در شرکت پایانه نفتی ایران در نکا، خبر بازدید نمایندگان شرکت ویتول از این پایانه را تأیید کرده بود.

    وی همچنین گفته بود که آنها ضمن بازدید از این پایانه به دنبال از سرگیری سوآپ نفتی بودند.

    مقامات مسئول برآورد کرده‌اند که از سرگیری سوآپ نفت از پایانه نکا طی 7 تا 14 روز دیگر با تسهیلات و امکاناتی که از سوی ایران فراهم می‌شود، آغاز خواهد شد.

    پایانه نفتی نکا از ظرفیت 120 هزار بشکه در روز که در 12 مخزن ذخیره می‌شود، برخوردار است که امکان افزایش ظرفیت هم وجود دارد.

    پیش از این زنگنه وزیر نفت ایران از آمادگی ایران برای انجام سوآپ نفت با روسیه خبر داده بود و طرف روسی اعلام کرده بود که آمادگی برای انجام سوآپ از طریق مسیر ایران را دارد و مذاکرات مربوطه در حال انجام است.

    زنگنه همچنین تأکید کرده بود که ظرفیت 150 هزار بشکه در روز وجود دارد و این فرایند سهم بازار ایران را افزایش خواهد داد.

    برچسب ها