عصر خودرو

نایب‌رئیس هیات‌مدیره پتروشیمی امیرکبیر:

بورس کالا به معاملات پنهانی و غیر‌شفاف پایان داده است

عصر بازار- در حال حاضر عرضه و معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا سبب شده تا بازار این محصولات شفاف و به دور از پنهان کاری باشد، اما خروج این محصولات می‌تواند رانت‌هایی را به بازار سرازیر کند.

بورس کالا به معاملات پنهانی و غیر‌شفاف پایان داده است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، محمود مجیب، نایب‌رئیس هیات‌مدیره پتروشیمی امیرکبیر با بیان اینکه خروج معاملات پتروشیمی از بورس کالا اشتباه است به «دنیای اقتصاد» گفت: در حالی‌که به نظر می‌رسید با حمایت‌های دولت از بورس کالا طی ماه‌های اخیر دیگر شاهد ایجاد حواشی درخصوص معاملات پتروشیمی‌ها در بورس نباشیم، اما بار دیگر این موضوع مطرح شده است.

    وی افزود: شفافیت بورس کالای ایران این اجازه را به فعالان این حوزه می‌دهد که از قیمت‌ها، میزان تخفیف‌ها، حجم عرضه و تقاضا و... اطلاعات کافی و مهمی داشته باشند.

    نایب‌رئیس هیات‌مدیره پتروشیمی امیرکبیر در پاسخ به این سوال که آیا لازم است برخی از محصولات از بورس کالا خارج شوند و برخی دیگر نیز در بورس بمانند؟ گفت: به نظر بنده خروج برخی از محصولات از بورس کالا معنا و مفهومی ندارد؛ چرا‌که معیار مشخصی برای این محصولات بیان نشده است و در این صورت بازهم به رواج معاملات غیر‌شفاف دامن خواهیم زد.

    مجیب معتقد است، حتی برخی قراردادهایی که خارج از بورس بین پتروشیمی‌ها با مصرف‌کنندگان داخلی بسته می‌شود و کالاها نیز خارج از بورس به فروش می‌رسند، باید در بورس کالا ثبت شوند تا همه‌چیز شفاف و روشن پیگیری شود.

    به گفته وی، علاوه بر عدم شفاف‌سازی در بازار پتروشیمی‌ها که پیامد خروج محصولات از بورس است، این روند به شرکت‌هایی که با پرداخت مالیات نیز مشکل دارند، کمک می‌کند تا آنها به راحتی از پرداخت مالیات در امان بمانند.

    نایب‌رییس هیات‌مدیره پتروشیمی امیرکبیر همچنین با اشاره به اینکه بورس کالا توانسته بازار پتروشیمی‌ها را از رانت‌های موجود نجات دهد، خاطر‌نشان کرد: عرضه و تقاضا و قیمت‌گذاری شفاف از پیامدهای ورود محصولات پتروشیمی به بورس کالای ایران است و نباید به‌راحتی کارکردهای بورس را نادیده گرفت.

    مجیب با بیان اینکه برخی اشکالات در بورس کالا وجود دارد که نیازمند اصلاحات است، افزود: اقدامات و کارکردهای اخیر بورس کالا نشان می‌دهد که این بورس به‌شدت در حال اصلاح برخی از اشکالات تحمیل شده به خود درخصوص عرضه محصولات پتروشیمی است، اما در این راه دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز باید با آن همراه شوند.

    نایب‌رئیس هیات‌مدیره پتروشیمی امیرکبیر در پایان گفت: امکان تامین مالی پتروشیمی‌ها از طریق انتشار اوراق سلف، انعقاد قراردادهای بلندمدت و همچنین راه‌اندازی معاملات قبض انبار در بورس کالا روش‌های بسیار مطلوبی به‌شمار می‌روند که در کشورهای دیگر نیز مرسوم است.

    برچسب ها