عصر خودرو

وزیر نفت:

تولید نفت در کشور به سه میلیون و ۸۵۰ هزار بشکه در روز رسید

عصر بازار- بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت گفت: با تلاش های انجام شده تولید نفت در کشور در زمان حاضر به مرز سه میلیون و ۸۵۰ هزار بشکه ای در روز رسیده است.

تولید نفت در کشور به سه میلیون و ۸۵۰ هزار بشکه در روز رسید
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، وی دوشنبه شب در یک نشست زنده تلویزیونی در سیمای محلی خوزستان افزود: در دوره تحریم ها میزان تولید ما افت کرد و تقریبا با یک میلیون بشکه کاهش در ابتدای دولت تدبیر و امید تولید روزانه نفت به حدود 2 میلیون و 700هزار بشکه در روز کاهش یافت.
    وی اظهار کرد: در آن زمان نیز میزان صادرات نفت خام و میعانات هم کمتر از یک میلیون بشکه در روز بود که اکنون میزان صادرات نفت خام و میعانات به 2 میلیون و 500 هزار بشکه و میزان تولید نفت خام به تنهایی به 2 میلیون و 100 هزار بشکه در روز رسیده است.
    زنگنه با اشاره به اینکه برای اینکه بار دیگر به مقام دوم تولید کننده نفت اوپک برسیم به زمان نیاز هست گفت: الان در زمینه تولید نفت خام حتی از عراق هم عقب تر هستیم و با برنامه ریزی های انجام شده در آینده به این جایگاه دست خواهیم یافت.
    وی با اشاره به اینکه عراق با سرمایه گذاری های خوب در بخش نفت و گاز در تولید نفت به جایگاه مناسبی رسیده است گفت تولید روزانه نفت عراق هم اکنون روزانه چهار میلیون و 200 هزار بشکه است.
    وی گفت: متاسفانه طی سال های گذشته در کشور و در زمینه های نفت و گاز هیچگونه سرمایه گذاری انجام نشده است.
    وی گفت: ما باید به صورت اساسی در صنعت نفت سرمایه گذاری کنیم زیرا تمامی پتانسیل سرمایه گذاری در این بخش را داریم.
    وی در خصوص میدانهای مشترک نفتی با عراق هم گفت : در زمان حاضر ایران در غرب کارون با عراق میادین مشترک نفت و گاز شامل یاران شمالی و جنوبی ، آزادگان شمالی و جنوبی و یاد آوران را دارد.
    وزیرنفت گفت: در ابتدای دولت میزان تولید ما از این میادین تنها 70 هزار بشکه در روز بود که با کارها و تدابیر انجام شده هم اکنون میزان تولید روزانه نفت در این میادین به 215 هزار بشکه در روز رسیده و امیدواریم تا پایان امسال به 300 هزار بشکه در روز برسد.
    زنگنه اظهار کرد: هم اکنون از لحاظ تولید نفت در این میادین با کشور عراق مساوی هستیم اما در تلاش هستیم تا این میزان را طی دو تا سه سال آینده به 700 هزار بشکه در روز برسانیم.

    * در صورت سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز در خوزستان مشکل اشتغال آن حل می شود.
    وزیر نفت در خصوص وجود مشکل بیکاری در استان خوزستان گفت:خوزستان در شاخص های مختلفی توسعه پیدا کرده است و بجز نفت در صنایع مادر و اصلی و نیز کشاورزی و صنایع تبدیلی آن نیز رشد قابل محسوسی داشته است.
    زنگنه گفت: خوزستان در پتروشیمی یکی از غول های بزرگ خاورمیانه است و در تولید نفت جایگاه اول کشور را دارد به طوری که بیش از دو سوم نفت کشور را تولید می کند.
    وی گفت :جنگ تحمیلی آسیب های زیادی به خوزستان زد و روند توسعه را در استانهای خوزستان ، کرمانشاه و کردستان که درگیر جنگ بودند کند کرد.
    وزیر نفت گفت: آینده استان خوزستان را بسیار روشن می بینم و امیدوارم با توجه به پتانسیل های موجود بخصوص نفت و گاز در استان خوزستان و نیز وجود جوانان تحصیل کرده و بادانش سرمایه گذاری لازم در این استان صورت گیرد تا شاهد بیکاری جوانان نباشیم.
    وی گفت: صنایع پالایشگاهی استان خوزستان صنایع سرحال و قوی هستند به طوری که این صنایع می توانند بجز ماشین آلات دوار همه چیز یک پالایشگاه را بسازند.
    وزیر نفت با اشاره به اینکه تاکنون در تولید نفت و سرمایه گذاری در این بخش خوب عمل نکرده ایم گفت: صنایع نفتی ما الان مستهلک شده اند و به آن آسیب وارد شده و به تناسب مردم اطراف این تاسیسات هم آسیب دیده اند.
    وی گفت : اینها خیلی سرمایه گذاری بزرگ نمی خواهد و باید تنها به آن توجه کرد و دولت هم به آن توجه می کند و صنعت نفت هم کمک خواهد کرد.

    *دست وزارت نفت برای کمک کردن بسته است
    وزیر نفت گفت: در زمان حاضر پولی که از صادرات نفت به دست می آوریم بجز مبلغ کمی از آن مابقی به خزانه واریز می شود به همین دلیل نمی توانیم در مسائل اجتماعی کمک زیادی بکنیم.
    وی گفت:به تازگی از رییس جمهوری یک مجوز گرفتیم که از سرمایه گذاری هایی که انجام می شود سه درصدش صرف بهبود اجتماعی محیط اطراف شود پس اگر نسبت به سرمایه گذاری کمک کنیم مخصوصا سرمایه گذاری در حوزه نفت ، محیط خوزستان مطلوب خواهد شد.
    وی گفت: سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز در خوزستان موجب درون زا کردن کار در خوزستان و ایجاد اشتغال در خوزستان شده و این استان از لحاظ ثروت هم تکان خواهد خورد.
    وزیر نفت در ادامه گفت: اگر صنعت نفت در خوزستان سرحال باشد بخش عمده خوزستان هم سرحال خواهد بود و اگر صنعت نفت در خوزستان بیمار باشد بخش عمده خوزستان هم بیمار خواهد بود.
    زنگنه افزود : پس بخاطر خوزستان هم که شده همه باید تلاش کنیم که نفت در استان راه بیافتد و نباید مانع بر سر توسعه نفتی استان ایجاد نماییم.
    وی اضافه کرد: سرمایه گذاری های نفت در خوزستان لازم است و امروز با وحدت خوبی که در استان وجود دارد و با همدلی امام جمعه ، استاندار و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی می توانیم چرخ توسعه استان را بیشتر به گردش در بیاوریم.
    مقام عالی وزارت نفت گفت: البته مراکر حرفه آموزی هم باید در استان فعال تر شوند تا در همه زمینه ها نیروی انسانی مجرب تربیت نمایند.

    *بیش از 73 درصد نیروهای پیمانکاری استان خوزستان بومی هستند
    وزیر نفت در ادامه گفت : تصور اشتغال به معنی استخدام در دولت اشتباه است زیرا ماشین دولت پر است و جایی برای مسافر جدید ندارد.
    وی گفت: هم اکنون دولت موظف است تا فضا را برای سرمایه گذاری بخش خصوصی فراهم کند تا به این شکل ضمن سرمایه گذاری در منطقه نسبت به اشتغال جوانان همان منطقه کمک شایانی نماید.
    زنگنه گفت: طبق گزارش امروز معاون استاندار خوزستان 73 درصد نیروهای پیمانکاران این استان بومی هستند که این آمار خوب و قابل قبولی است.
    وی با اشاره به اینکه نمی توان اشتغال غیرخوزستانی در این استان را ممنوع کرد افزود: در زمان حاضر مشکل اصلی این استان عدم سرمایه گذاری جدی در آن است که به راحتی می توان در بخش های پتروشیمی و نفت سرمایه گذاری کرده و مشکل بیکاری جوانان را رفع کرد.
    وزیر نفت گفت: اگر سرمایه گذاری کنیم خود بخود مشکل بیکاری جوانان رفع می شود و اگر مراکز فنی و حرفه ای فعال تر شود درصد اشتغال نیروهای بومی هم افزایش خواهد یافت.

    *برخی تفکرات افراطی نمی خواهند بگذارند تا دولت فعلی مشکلات اقتصادی مردم را رفع کند
    وزیر نفت افزود: برخی تفکرات افراطی مانع سرمایه گذاری دولت هستند و مرتب مانع ایجاد می کنند تا حرفشان را به کرسی بنشانند و دولت را ناکارآمد جلوه دهند.
    وی گفت: اگر این تفکر کنار برود و سرمایه گذاری شکل بگیرد بسیاری از مشکلات کشور حل می شود هرچند این افراد قبل از اینکه به دولت ایران آسیب بزنند به ملت ایران آسیب وارد می کنند.
    زنگنه گفت: همین تفکرات در زمان دولت خاتمی باعث شد تا جز یک سرمایه گذاری در دارخوین خوزستان همه سرمایه گذاری های نفتی به درون دریا برود که اگر این امر در خوزستان رخ می داد امروز چیزی به نام بیکاری در آن معنی نداشت.
    وی گفت: اکنون تمام دولت تجهیز شده تا طرح های نیمه تمام منطقه پارس جنوبی را امسال یا سال آینده به اتمام برسانیم تا تولید گاز با قطر مساوی شود.
    وزیر نفت گفت: ما باید برای اعتلای کشور از آبروی خودمان هم هزینه کنیم و من دست هر سرمایه گذار در ایران را می بوسم.

    * با خشک کردن هورالعظیم برای اجرای طرح های نفتی مخالف هستم
    وی در خصوص پیوست های زیست محیطی در اجرای طرح های نفتی هم گفت: به طور قطع همه طرح ها باید با پیوست زیست محیطی انجام شود و این وظیفه محیط زیست است که طرحی که پیوست زیست محیطی ندارد را متوقف کند.
    زنگنه گفت: موقعی که گفتند می خواهیم هورالعظیم را خشک کنیم تا از آن نفت تولید کنیم من گفتم این جنایت است زیرا خشک کردن هور معنی ندارد.
    استاندار خوزستان نیز در این نشست گفت: زنگنه به نمایندگی از دکتر روحانی و هیات دولت به استان سفر کرده است تا اوضاع استان را بررسی کرده و طی گزارش به دولت ارائه نماید.
    وی گفت: وزیر نفت در سفر یک روزه به خوزستان از طرح هایی در حوزه نفت هم بازدید کرد و در شورای برنامه ریزی استان و نیز نشست سرمایه گذاری در حوزه نفت شرکت کرد.
    نماینده عالی دولت در خوزستان گفت همچنین وزیر نفت نشستی با فعالان بخش خصوصی در بخش نفت و گاز داشت و آنها درخواست هایی برای تسهیل در امر سرمایه گذاری داشتند که وی برای رفع مشکلاتشان اعلام آمادگی کرد.
    وی گفت چند درخواست از وزیر نفت داشتیم که در بخش پتروشیمی بین ماهشهر و امیدیه یک شهرک پتروشیمی ایجاد شود که وی اعلام آمادگی کرد.
    استاندار خوزستان گفت: همچنین درخواست کردیم که وی در دولت وزیر معین استان خوزستان باشد که به این درخواست هم پاسخ مثبت داد.
    وزیر نفت روز دوشنبه در سفر به استان خوزستان از چند طرح نفتی بازدید کرد و از منطقه محروم ملاشیه در حاشیه شهر اهواز هم بازدید کرده و از نزدیک در جریان مسایل و مشکلات مردم قرار گرفت.

    برچسب ها