عصر خودرو

سازمان اطلاعات انرژی آمریکا:

درآمد اوپک در سال ۲۰۱۵ نصف شد

پیش‌بینی کاهش بیشتر درآمد کشورهای عضو در سال جاری

عصر بازار- سازمان اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته، درآمد اوپک در سال ۲۰۱۵ نسبت به سال ۲۰۱۴ به حدود نصف کاهش یافته است.

درآمد اوپک در سال ۲۰۱۵ نصف شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، سازمان اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد در سال 2015 مجموع درآمد کشورهای عضو اوپک 404 میلیارد دلار بوده است.

    این سازمان در گزارش خود آورده است که این کشورها در سال 2014 معادل 753 میلیارد دلار درآمد خالص نفتی داشته اند که این رقم در سال 2015 معادل 46 درصد سقوط کرده است.

    در این گزارش تأکید شده است که اگر چه درآمدهای نفتی ایران در این ارزیابی لحاظ شده است اما تخفیفاتی که ایران برای جذب مشتری در زمان تحریم ها ارائه داده در این ارزیابی نیامده است.

    درآمدهای نفتی کشورهای عضو اوپک با کاهش قیمت نفت در بازار جهانی کاهش یافته است.

    متوسط قیمت نفت در ماه ژوئن سال 2014 معادل 112 دلار در هر بشکه بوده است که این رقم در دسامبر سال 2015 به 38 دلار در هر بشکه کاهش یافته است.

    سازمان اطلاعات انرژی آمریکا همچنین پیش بینی کرده است که درآمد اعضای اوپک در سال 2016 به 341 میلیارد دلار کاهش یابد اما این رقم در سال 2017 به 427 میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.

    درآمد اعضای اوپک در سال 2015 کمترین میزان درآمد سالانه این کارتل نفتی در 10 سال گذشته بود و به شدت اقتصاد این کشورها را که به میزان زیادی به منابع مالی حاصل از فروش نفت وابسته هستند را تحت تأثیر قرار داد.

    سازمان اطلاعات انرژی آمریکا در گزارش خود آورده است که کاهش درآمدهای نفتی اعضای اوپک به شدت بر کاهش هزینه‌کردهای عمومی کشورهای عضو تأثیر گذاشته و واردات کالاها و خدمات در این کشورها را نیز کاهش داده است.

    این سازمان در گزارش خود اعلام کرده است که میزان تأثیر کاهش قیمت بر روند اقتصادی کشورهای عضو اوپک، به میزان وابستگی این کشور به درآمدهای نفتی و همچنین وجود دیگر منابع مالی و دارایی در این کشورها بستگی دارد.

    سازمان اطلاعات انرژی آمریکا تأکید کرده است که وابستگی کشورهای عضو اوپک به درآمدهای نفتی با یکدیگر متفاوت است چرا که در حالی که در سال 2015 تنها 5 درصد از صادرات اندونزی را نفت تشکیل داد، 99 درصد از کل صادرات عراق را در این مدت نفت تشکیل داده است.

    این گزارش آورده است که کشورهایی مانند عربستان، کویت، و قطر که ذخایر مالی قابل توجهی در اختیار دارند کمتر از دیگر کشورهای عضو اوپک نظیر ونزوئلا، نیجریه، و عراق از کاهش قیمت نفت در بازار جهانی آسیب دیده اند.

    برچسب ها