عصر خودرو

بازار آتی سکه در انتظار محرک‌های داخلی و خارجی

عصر بازار- بازار آتی سکه در سال ۹۵ در پی رشد طلای جهانی و افزایش تدریجی نرخ ارز در داخل کشور روند صعودی داشته است به‌طوری‌که توانسته بازدهی مناسبی را برای خریداران این بازار به وجود بیاورد.

بازار آتی سکه در انتظار محرک‌های داخلی و خارجی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، طلای جهانی پس از اعلام اولین مرحله از افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در دسامبر 2015 از سطح 1060 دلار تا حوالی 1380 دلار صعود کرد. از مهم‌ترین دلایل این رشد بیش از 20 درصدی طلای زرد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    سیاست‌های انبساطی چین، ژاپن، استرالیا، نیوزلند و کشورهای عضو اتحادیه اروپا که در پی رکود اقتصادی و شرایط نابسامان اقتصاد جهانی منجر به انتخاب طلا توسط سرمایه‌گذاران عمده برای پوشش ریسک بوده، اولین دلیل جهش طلا پس از افزایش 25/ 0 درصد نرخ بهره فدرال بود. این در حالی است که اکثر کارشناسان انتظار ریزش بیشتری برای طلا پس از افزایش نرخ بهره آمریکا متصور بودند.

    دلیل بعدی که منجر به جهش طلا بوده اوضاع ناامن سیاسی با وجود گروهک‌هایی همچون داعش در اروپا و خاورمیانه است. حضور داعش در سوریه منجر به جنگ نیابتی بین قدرت‌های بزرگ دنیا شده و همین مساله شرایط نا امن اقتصادی را تشدید می‌کند. مساله بعدی برگزیت است. رأی به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا باعث غافلگیری بسیاری شد. این در حالی بود که پس از اعلام نتیجه همه‌پرسی انگلیس کلیه مقامات بزرگ مالی دنیا از افزایش ریسک بازارهای مالی، چشم‌انداز مبهم اقتصاد جهانی صحبت به میان آوردند و همین مساله منجر به رشد دیگری در فلز زرد شد.هر سه عامل فوق از دلایل اصلی صعود طلا محسوب می‌شوند اما در مقطع کنونی که تنها 3 ماه تا پایان سال 2016 باقی مانده فعالان بازار طلا به دو عامل توجه بسیاری خواهند داشت چون این عوامل می‌توانند خدشه به این روند وارد کنند. این دو عامل عبارتند از نرخ بهره فدرال رزرو و انتخابات ریاست جمهوری آمریکا.

    نرخ بهره فدرال رزرو: با توجه به آخرین بیانیه فدرال رزرو توجهات به آمارهای آمریکا بسیار زیاد شده است. در حال حاضر احتمال افزایش نرخ بهره در ماه سپتامبر حدود 18 درصد است که با خروجی‌های آمار اقتصادی این کشور این درصد تغییر می‌کند، این در حالی است که احتمال افزایش نرخ بهره در ماه دسامبر به بیش از 50 درصد رسیده است. با بررسی آمارهای اقتصادی آمریکا به این نکته پی می‌بریم که آمار اشتغال در ماه‌های گذشته (NFP) بسیار مناسب بوده و فروش بیشتر خانه‌های نوساز باعث شده در ماه‌های آینده انتظار GDP بهتری در 3 ماهه دوم داشته باشیم؛ هرچند همان‌طور که می‌دانیم یکی دیگر از اهداف فدرال تورم است. با توجه به آخرین خروجی شاخص CPI قیمت مصرف‌کننده و شاخص خرده فروشی به نظر می‌رسد فدرال فعلا از اهداف تورمی خود فاصله دارد. به هر ترتیب سخنرانی جانت یلن در جکسون هول نشان داد که آمریکا هنوز سیاست انقباضی را دنبال می‌کند و همین مساله سایه ترس را بر خریداران طلا انداخته و مانع ادامه روند صعودی طلای زرد شده است.

    انتخابات ریاست جمهوری آمریکا: همواره نتایج تجربی نشان داده است با اینکه فدرال رزرو یک سازمان مستقل محسوب شده اما هیچ‌گاه تصمیمات پولی و مالی خود را قبل از اتفاقات مهم سیاسی اقتصادی اتخاذ نمی‌کند.در نهایت به این جمع‌بندی می‌رسیم در ماه‌های پیش رو نوسانات طلا بیشتر خواهد شد و با توجه به سایه افزایش نرخ بهره امکان ادامه روند صعودی سخت خواهد شد؛ این درحالی است که بازار آتی سکه نیز با توجه به شناخت شرایط اونس جهانی در قیمت‌های حداکثری شروع به اخذ تعهدی فروش و افزایش حجم معاملات و اضافه شدن موقعیت‌های تعهدی باز کرده و پس از افت طلای جهانی در قیمت‌های حداقلی شاهد کاهش حجم معاملات و کم شدن موقعیت‌های تعهدی هستیم.

    *مینا قبادی اصل،کارشناس ارشد مهندسی مالی

    برچسب ها