عصر خودرو

دلار بالای مرز ۳۵۵۰ تومان ماند

سرشاخ سفته‌بازان با بازارساز

عصر بازار- در اولین روزهای شهریور، بازار ارز صحنه تقابل بازارساز و سفته‌بازان شده است. روز یکشنبه، سفته‌بازان ارزی مقهور قدرت بازارساز شدند، ولی این اتفاق در روز دوشنبه تکرار نشد. در سومین روز هفته، دلار با افزایش ۳ تومانی به قیمت ۳ هزار و ۵۵۵ تومان رسید.

سرشاخ سفته‌بازان با بازارساز
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، به گفته فعالان، افزایش تحرکات معامله‌گران آتی در کنار رشد تقاضا در بخش معاملات نقدی بازار دو عاملی بودند که در افزایش قیمت تاثیر داشتند، هر چند که حضور بازارساز این افزایش را محدود کرد.

    همسو با رشد جزئی دلار، سکه تمام بهار آزادی نیز با تنها هزار تومان افزایش به قیمت یک میلیون و 112 هزار تومان رسید. این در حالی بود که اونس در بازارهای جهانی رو به افت داشت. فعالان بازار سکه اعتقاد داشتند که تقاضا برای سکه‌های کوچک‌تر نسبت به سکه تمام رشد بیشتری داشته است. به گفته یکی از فعالان، مردم در این روزها تمایل بیشتری به خرید سکه‌های کوچک‌تر«نیم» و «ربع» دارند. در سومین روز هفته، نیم سکه با رشد 4 هزار تومانی به قیمت 570 هزار تومان و ربع سکه با رشد 2 هزار تومانی به قیمت 296 هزار تومانی رسید.

    افزایش معامله با چاشنی احتیاط

    در سومین روز هفته، تحرکات معامله‌گران آتی در بازار بالاتر رفته بود. در این شرایط، دسته‌ای از معامله‌گران با خودکار و کاغذی در دست در حال محاسبه ضرر و سود معامله‌های روزهای گذشته بودند و دسته‌ای دیگر با رفتارهای هیجانی در حال خرید و فروش ارز در معاملات فردایی. به گفته شماری از فعالان، حجم و تعداد معاملات آتی در روزهای گذشته بالاتر رفت، ولی قیمت نتوانسته است که نوسان زیادی را تجربه کند. یکی از عواملی که اثرات تحرکات آتی بازان را کاهش داد، عرضه متناسب ارز توسط بازارساز بود. در این میان، عرضه بازارساز موجب شده است که قیمت با وجود افزایش جزئی، مدیریت شود و نوسان خاصی را تجربه نکند. در این شرایط، به‌دلیل حضور بازارساز، معامله‌گران فردایی نیز با چاشنی احتیاط خرید و فروش‌های خود را انجام داده‌اند. به این ترتیب، در حالی حجم و تعداد معاملات آتی در روزهای گذشته بالاتر رفته است که چاشنی احتیاط نیز در معاملات قابل مشاهده بوده است. به‌عنوان مثال، روز دوشنبه، فاصله بین نرخ فردایی دلار و قیمت نقدی آن بسیار اندک بود، عاملی که نشان دهنده احتیاط حاکم بر بازار بود. برخی فعالان، اعتقاد دارند که همزمان احساسی دوگانه بر بازار حاکم است. در واقع، معامله‌گران انتظار دارند که از هر سویی، قیمت در جهت کاهشی یا افزایشی قرار بگیرد. این موضوع موجب می‌شود که هیجان آنها نسبت به گذشته بالاتر رود و دامنه نوسان کمی نسبت به گذشته افزایش پیدا کند.

     

    شروع عرضه قبل از ساعت 11

    در سومین روز هفته، عرضه ارز از سوی صرافی‌های بانکی پیش از ساعت11 آغاز شد. روز دوشنبه، به گفته فعالان، برخی صرافی‌های بانکی عرضه خود را با قیمت 3 هزار و 546 تومان آغاز کردند. به اعتقاد برخی بازیگران، عرضه ارز از ابتدای روز موجب شد که معامله‌گران ارزی با احتیاط معاملات خود را آغاز کنند.

    در سومین روز هفته، دلار معاملات خود را در بازار غیررسمی با قیمت 3 هزار و 547 تومان آغاز کرد که کاهشی 5 تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز یکشنبه داشت. با این حال، معامله‌گران ارزی در برابر حضور دلار زیر مرز 3 هزار و 550 تومان مقاومت کردند تا این ارز بار دیگر از میانه کانال 3 هزار و 500 تومان عبور کند.

    قیمتی که تا ساعت 3 بعدازظهر برای شاخص ارزی ثبت شد، 3 هزار و 555 تومان بود که افزایشی 3 تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز یکشنبه داشت. به این ترتیب، شاخص ارزی برای سومین روز متوالی بالای مرز 3 هزار و 550 تومان باقی ماند. به گفته فعالان، معامله‌گران در روزهای گذشته سعی کرده‌اند که قیمت دلار را بالای 3 هزار و 550 تومان نگه دارند. به گفته برخی از بازیگران بازار، هدف آنها این است که با تثبیت دلار در بالای این مرز زمینه را برای افزایش بیشتر قیمت فراهم آورند. پیش از این، برخی از معامله‌گران انتظار داشتند که در صورت گذر دلار از مرز 3550 تومان، به سرعت این ارز سطوح بالاتری را فتح کند. با این حال، این اتفاق رخ نداد و دلار در 3 روز گذشته حتی نتوانست تا محدوده 3 هزار و 560 تومان صعود کند. به نظر می‌رسد، در 3 روز گذشته، بازارساز انتظارات افزایشی معامله‌گران ارزی را مدیریت کرده و با عرضه متناسب، زمینه جولان دلالان ارزی را کمرنگ‌تر کرده است. با این حال، همچنان برخی از معامله‌گران اعتقاد دارند که در ادامه شهریورماه، تقاضا در بازار رشد بیشتری خواهد کرد و به تبع آن قیمت به سطح بالاتری خواهد رسید. باید دید در روزهای آینده چه میزان تقاضا وارد بازار خواهد شد و بازارساز چگونه به این تقاضا پاسخ خواهد داد.

    برچسب ها