عصر خودرو

افزایش خوشبینی ها نسبت به افزایش بهای نفت

عصر بازار- پایگاه خبری بلومبرگ آمریکا از افزایش خوشبینی در بازار جهانی نفت نسبت به بالا رفتن سطح قیمت ها خبر داد.

افزایش خوشبینی ها نسبت به افزایش بهای نفت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، هفته گذشته برای دومین هفته پیاپی احتمال کاهش قیمت نفت از نگاه صندوق های سرمایه گذاری مشترک کاهش یافت.
    در شرایطی که نشانه ها از کاهش مازاد عرضه نفت در بازارهای جهانی حکایت داشت، ابراز نظر برخی اعضای اوپک (سازمان کشورهای صادرکننده نفت) احتمال تصویب طرح فریز تولید را بالا برد و قیمت های آتی نفت در کمتر از سه هفته 23 درصد بالا رفت.
    «تیم ایوانز» تحلیلگر انرژی صندوق سرمایه گذاری «سیتی فیوچرز پرسپکتیو» واقع در نیویورک، گفت: بازار در حال تغییر و از این رو به آن رو شدن است. سفته بازان که در ماه ژوئیه (تیر-مرداد) باشتاب، اوراق بهادار نفتی می فروختند اکنون در ماه اوت (مرداد-شهریور) آنها را باشتاب می خرند.
    «خالدالفلیح» وزیر نفت عربستان سعودی، بیست و پنجم اوت (چهار شهریورماه) در لس آنجلس آمریکا به رسانه ای گفت: وقتی فریز تولید مورد بررسی قرار می گیرد، عربستان سعودی مایل است به دیگر تولیدکنندگان نفت و آنچه آنها پیشنهاد می کنند، گوش کند.
    «محمد بارکیندو» دبیرکل اوپک، نیز به روزنامه عربی الحیات گفت: تولیدکنندگان نفت خواهان توافقی برای مدیریت تولید هستند.

    **کاهش بدبینی نسبت به افزایش سطح قیمت ها
    بر اساس اطلاعات دریافتی از کمیسیون معاملات آتی کالای آمریکا، فروش اوراق بهادار نفتی سفته بازان در هفته منتهی به بیست و سوم اوت (دوم شهریورماه) 66 هزار و 247 واحد کاهش یافت که از سال 2006 تاکنون بی سابقه بوده است.
    بلومبرگ این امر را نشاندهنده افزایش خوشبینی نسبت به افزایش سطح قیمت ها در آینده دانست و نوشت: احتمال افزایش سطح قیمت ها در آینده به بالاترین سطح در بیش از یک سال گذشته رسیده است.
    هفته گذشته میلادی قیمت های آتی نفت 3.3 درصد بالا رفت و به 48 دلار و 10 سنت در هر بشکه رسید. بازار نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا پس از ورود به مرحله ای که بازار به افزایش قیمت در آینده بدبین می شود، در کمتر از سه هفته در تاریخ هجدهم اوت (بیست و هشتم مردادماه) وارد مرحله ای شد که بازار نسبت به افزایش ها در آینده خوشبین می شود.
    در اصطلاح اقتصادی، وقتی بازار به افزایش قیمت در آینده بدبین است، گفته می شود بازار خرسی شده و زمانی که بازار به افزایش قیمت در آینده خوشبین است، گفته می شود بازار گاوی شده است.
    اطلاعیه هشتم اوت (هجدهم مردادماه) اوپک که در آن اعلام شد اعضای این سازمان اواخر ماه سپتامبر (اوایل مهر) در الجزایر در حاشیه گردهمایی بین المللی انرژی (IEF) به طور غیررسمی با یکدیگر گفت و گو می کنند، افزایش بهای نفت را در پی داشت.
    گردهمایی بین المللی انرژی* با حضور 73 کشور جهان که در مجموع 90 درصد عرضه و تقاضای نفت و گاز جهان را در اختیار دارند، بیست و ششم تا بیست و هشتم سپتامبر (پنجم تا هفتم مهرماه) در «الجزیره» پایتخت الجزایر برگزار می شود.
    دلیل دیگر افزایش قیمت های نفت این است که بر اساس گزارش بانک های بین المللی مانند بانک های «سیتی گروپ» و «مریل لینچ» آمریکا، مازاد عرضه نفت در بازارهای جهانی در حال کاهش است.
    بانک کردیت سوئیس اعلام کرد: کاهش تخفیف ها در معاملات نقدی نفت برنت که دو سوم نفت های جهان براساس بهای آن قیمتگذاری می شوند، دلیل روشن این مدعاست.
    تحلیلگر انرژی صندوق سرمایه گذاری سیتی فیوچرز پرسپکتیو نیز اعلام کرد: این اعتقاد فزاینده وجود دارد که بازار جهانی نفت در حال بازگشت به تعادل است.
    در سه هفته گذشته، فروش اوراق بهادار نفت وست تگزاس اینترمدیت صندوق های سرمایه گذاری به 96 هزار و 985 قرارداد کاهش یافت که کمترین سطح در 2 ماه گذشته است. البته خرید این اوراق 5.6درصد بالا رفته و خالص خرید نزدیک سه برابر شده است.
    با این همه برخی تحلیلگران هنوز بر این باورند که کشورهای اوپک نمی توانند به توافق برسند. در ماه آوریل (فروردین) خواست عربستان برای اینکه ایران نیز باید در هر توافقی برای محدودسازی تولید حضور داشته باشد، مانع تصویب طرح فریز نفتی شد. براساس طرح یاد شده، کشورهای امضاکننده باید تولید نفت خود را حداکثر در سطح تولید ژانویه (دی-بهمن) گذشته نگه می داشتند.
    «سارا امرسون» مدیرعامل شرکت مشاوره ای «ایی.اس.ای.آی انرژی» واقع در «ویک فیلد» ماساچوست آمریکا، گفت: محقق شدن فریز تولید در گرو مسائل بسیار زیادی در منطقه خلیج فارس است.
    بر اساس این گزارش، هشتم شهریورماه امسال پایگاه خبری «اویل پرایس» آمریکا نوشت: بر اساس برآورد جدید اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA)، درآمد خالص نفتی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در سال 2015 به 404 میلیارد دلار رسید که کمترین سطح از سال 2004 تا کنون است.
    همچنین خالص درآمد حاصل از فروش نفت اوپک در سال 2015 در مقایسه با مقدار 753 میلیارد دلاری سال پیش از آن، 46 درصد کاهش نشان می دهد.
    درآمد نفتی اوپک در 2 سال گذشته به دلیل کاهش قیمت های نفت کمتر شده است.
    بر اساس این گزارش، نفت نخستین کاهش چشمگیر قیمت را در ژوئن سال 2014 (خرداد سال 1393) تجربه کرد و روند کاهشی آن تا ژانویه 2015 (دی 1394) ادامه داشت. قیمت نفت برنت از حدود 115 به 45 دلار در هر بشکه کاهش یافت و اکنون حدود 50 دلار در هر بشکه معامله می شود.
    اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیش بینی کرد درآمد نفتی اوپک در سال 2016 به 341 میلیارد دلار کاهش می یابد و سپس در سال 2017 به 427 میلیارد دلار افزایش یابد.
    رقم درآمد نفتی اوپک در سال 2015 نشان می دهد سال جاری میلادی یک سال سخت مالی برای کشورهای صادرکننده نفت است.
    کشورهایی مانند الجزایر و ونزوئلا برای واردات کالاهای مصرفی شهروندانشان وابسته به درآمدهای نفتی هستند. در سال 1980، سرانه درآمد نفتی کشورهای عضو اوپک پس از لحاظ تعدیلات مربوط به تورم، سه هزار و 500 دلار بود، در حالی که این رقم در سال 2015به 606 دلار کاهش یافت.
    بر اساس این گزارش، تولید نفت آمریکا که بزرگترین مصرف کننده این کالا در جهان است در سال 2014 به طور چشمگیری افزایش یافت و این کشور توانست در تامین بخش مهمی از نیاز داخلی اش به خودکفایی برسد. در نتیجه بازار نفت با مازاد عرضه مواجه شد. اوپک که معمولا در چنین شرایطی تولید خود را کاهش می داد و از افت قیمت جلوگیری می کرد، سیاست خود را تغییر داد و تصمیم گرفت با افزایش سطح تولید و کاهش سطح قیمت ها، تولیدکنندگان نفت شیل در آمریکا که هزینه تولید آنها در آن زمان در مقایسه با اوپک بسیار بالا بود را از میدان بیرون کند و سهم خود را از بازار حفظ کند. حامیان این تغییر سیاست در اوپک، کشورهای قطر، امارات متحده عربی، کویت و در راس آنها عربستان سعودی بودند.
    با اتخاذ سیاست جنگ برای سهم بازار، توان مالی کشورهای حامی این سیاست نیز تحلیل رفت و آنها نیز با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می کنند به طوری که دولت عربستان سعودی مجبور شد بودجه سال 2016 خود را کاهش داده و هزینه های غیراساسی را حذف کند.
    هم اکنون بازار جهانی نفت با روزانه 2 میلیون بشکه مازاد عرضه روبرو است.

    برچسب ها