عصر خودرو

مدیر شرکت چادرملو:

تکمیل زنجیره تولید، اساس توسعه پایدار است

عصر بازار- مدیر عامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملوی اردکان با اشاره به اهمیت تولید در بخش صنعت کشور گفت: تکمیل زنجیره تولید، اساس رشد و توسعه پایدار است.

تکمیل زنجیره تولید، اساس توسعه پایدار است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، محمود نوریان در خصوص شرایط فعلی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو افزود: امسال سرمایه شرکت پس از تصویب مجمع عمومی فوق العاده سهامداران و موافقت سازمان بورس 105 درصد افزایش یافت و از مبلغ 17 هزار 100 میلیارد ریال فعلی به 35 هزار میلیارد ریال رسید.
    به گفته وی این افزایش سرمایه که قرار است برای تکمیل پروژه های در دست اقدام و جبران هزینه های سرمایه گذاری در طرح های مشارکتی به مصرف برسد در دو مرحله اتفاق می افتد ، ابتدا از مبلغ 17 هزارو 100 میلیارد ریال به مبلغ 28هزارو 215 میلیارد ریال در سال جاری و از محل آورده نقدی و تبدیل مطالبات حال شده سهامداران و در مرحله دوم ، از مبلغ 28 هزارو 215 میلیارد ریال به مبلغ 35 هزار میلیارد ریال ، حداکثر ظرف مدت دو سال انجام خواهد شد .
    وی در مورد آخرین وضعیت طرح های در دست اقدام چادرملو گفت: ما معتقدیم یکی از ارکان توسعه پایدار در صنعت، تکمیل زنجیره تولید با هدف ایجاد ارزش افزوده فرآورده های معدنی است، بنابراین طی دو سال اخیر بسیار تلاش کردیم تا با اجرای طرح های توسعه بخش خود، از طرفی به سمت تکمیل زنجیره تولید گام برداریم و از سوی دیگر با ایجاد ارزش افزوده در محصولات خود که از استخراج سنگ آهن آغاز و به ساخت محصولات فولادی ختم می گردد، بتوانیم زیان های ناشی از کاهش قیمت جهانی سنگ آهن را جبران کنیم.
    مدیر عامل بزرگترین تولید کننده کنسانتره سنگ آهن ایران افزود: بر اساس برنامه ریزی بعمل آمده در حال اتمام ساخت کارخانه فولاد ثامن چادرملو با ظرفیت تولید سالیانه 1 میلیون تن فولاد و قابل ارتقاء تا 1 میلیون و 300 هزار تن هستیم و امیدواریم بزودی تست های سرد و گرم آن آغاز شود.
    به گفته وی همچنین کارخانه احیاء مستقیم برای تولید آهن اسفنجی را هم در مجاورت کارخانه فولاد ثامن در دست ساخت داریم که آنهم برای سال 96 آماده بهره برداری می گردد، تولید این کارخانه 1 میلیون و 500 هزار تن آهن اسفنجی است .
    نوریان اظهار کرد: ساخت و راه اندازی واحد بخار نیروگاه 500 مگاواتی سیکل ترکیبی اردکان هم به پایان رسیده و هم اکنون این نیروگاه با ظرفیت کامل خود به شبکه سراسری برق کشور متصل شده است، بخشی از تولیدات این نیروگاه هم برای تامین برق مورد نیاز طرح های فولاد و احیاء چادرملو و سایر صنایع مستقر در مجتمع گندله سازی اردکان مورد استفاده قرار می گیرد.
    وی، طرح افزایش ظرفیت کارخانه گندله سازی مجتمع اردکان را از 3 میلیون و 400 هزار تن فعلی به 4 میلیون تن هم، یکی دیگر از برنامه های توسعه شرکت چادرملو عنوان کرد و گفت: این افزایش ظرفیت تولید، برای تامین گندله مورد نیاز واحد احیاء و فولاد ثامن، ارفع و غدیر ایرانیان در نظر گرفته شده است .
    از سوی دیگر طرح اجرای شبکۀ فاضلاب شهر اردکان و تصفیه آن بمنظور تامین آب مصرفی واحد های فولادی مستقر در مجتمع گندله سازی اردکان که از دو سال پیش شروع شده امسال نیزتا بهره برداری کامل ادامه می یابد .
    این مسئول افزود: همچنین علاوه بر اجرای این طرحها ، بابت جبران مخارج سرمایه گذاریهای انجام شده در شرکت های سرمایه پذیر خود ازجمله شرکت های تأمین و انتقال آب خلیج فارس، آهن و فولاد ارفع، آهن و فولاد غدیر ایرانیان، صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه، توسعه آهن و فولاد گل گهر، کاوند نهان زمین، شرکت نوین الکترود اردکان، شرکت احداث صنایع و معادن سرزمین پارس و شرکت تأمین سرمایه امید، مبلغ 6 هزارو 155 میلیارد ریال برآورد سرمایه گذاری کرده ایم .
    مدیر عامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو یکی دیگر از برنامه های آتی این شرکت را بهره برداری از پهنه جدید معدنی D19 در مجاورت معدن چادرملو عنوان کرد و گفت: امیدواریم با طی شدن آخرین مرحله مقدماتی و دریافت مجوز از طرف سازمان محیط زیست، عملیات اکتشاف در این معدن امسال آغاز شود.
    این مدیر معدنی و صنعتی کشور در زمینه میزان وابستگی به درآمدهای ارزی افزود: شرکت معدنی و صنعتی چادرملو سالانه حدود 10 و نیم میلیون تن کنسانتره سنگ آهن تولید می کند که تمامی این محصول در واحدهای فولاد سازی کشور به مصرف می رسد، پس خیلی متکی به درآمدهای ارزی نیستیم اما با توجه به قیمت گذاری محصولات ما که بر اساس درصدی از قیمت شمش فولاد خوزستان است ، هر گونه افزایش و یا کاهش آن در درآمد زایی و به تبع درسود دهی شرکت موثر است ، بنابر این می تواند موجب افزایش قیمت روز سهام در بازار معاملات بورس گردد.
    نوریان در خصوص عدم تمایل این شرکت برای بهره گیری از سرمایه گذاری های خارجی در چادرملو گفت: در زمینه توسعه تکنولوژی به دنبال همکاری با کشورهای دیگر هستیم، البته هدف اول ما بومی سازی دانش فنی و تکنولوژی است، همانطور که تا کنون بیش از 9200 قطعه مورد نیاز واحدهای معدنی و صنعتی شرکت را با همکاری تولید کنندگان و متخصصان داخلی بومی سازی کرده ایم و در حال حاضر 5 شرکت دانش بنیان با چادرملو همکاری تنگاتنگ دارند و تمایل داریم این همکاری ادامه یابد .
    وی گفت: البته نباید فراموش کرد که کشور ما به دلیل وضع تحریم ها سالها از فناوری های روز دنیا عقب مانده است، بنابراین ما فقط تمایل به بهره گیری از تکنولوژی هستیم و نیازی هم به سرمایه گذاری شرکتهای خارجی در مجموعه های خودمان نمی بینیم ولی با شرکتهایی که قبلا با ما همکاری داشتند و به علت تحریم ها روابطمان ضعیف شده بود، در حال مذاکره هستیم تا برای رفع نیازهای خود، بدون اتکا به واسطه ها، تصمیم گیری کنیم تا بتوانیم در زمانی کوتاه با تکمیل کردن زنجیره تولید، محصولات نهایی خود را صادر کنیم .
    مدیر عامل چادرملو در مورد پیش بینی سود کچاد در سال جاری گفت : ما فروش 1795 میلیارد تومانی را برای سال جاری پیش بینی کرده ایم که هرچند نسبت به سال 1394 از رشد 13 درصدی برخوردار است اما از لحاظ سود خالص با افت 49 درصدی مواجه هستیم و میزان آن 332میلیارد تومان تخمین زده شده است .
    اردکان با 85 هزار نفر جمعیت در60 کیلومتری شمال شهریزد واقع شده است.

    برچسب ها