عصر خودرو

مدیر عامل شرکت صنایع ملی پتروشیمی:

امضای قرارداد با توتال و لینده

عصر بازار- شاهدایی گفت: ما در حال حاضر با شرکت توتال و لینده مذاکرات و تفاهم‌نامه امضا کردیم و در آینده نیز دو تفاهم‌نامه به مرحله اجرا در خواهد آمد.

امضای قرارداد با توتال و لینده
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایلنا، مرضیه شاهدایی مدیر عامل شرکت صنایع ملی پتروشیمی در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت برگزار شد، با بیان اینکه بعد از برجام مسیر برای توسعه صنعت پتروشیمی و همچنین صادرات آن باز شده است، گفت: از سال گذشته تاکنون سرمایه‌گذاران خارجی زیادی برای توسعه این صنعت وارد مذاکره با ما شده‌اند.

    وی افزود: طی سه سال گذشته 15.5 درصد و در سال گذشته 7 درصد به لحاظ تولید رشد داشته‌ایم و همچنین میزان صادرات در سه سال گذشته 46 درصد و در سال گذشته 12 درصد رشد داشته است.

    شاهدایی تصریح کرد: اکنون طرح‌هایی که در دست اجرا بوده به مرحله بهره‌برداری می‌رسند و تعدادی نیز در شرف افتتاح هستند که از جمله آنها اینکه پتروشیمی تخت جمشید ، لرستان ، ماهشهر ، فاز 2 کاویان در ارومیه ، اوره آمونیاک مرو دشت ، اتیلن غرب و پلی اتیلن مهاباد طی سال‌های 95 و 96 به بهره‌برداری می‌رسند که این تعداد مجموعا 4 میلیون تن به ظرفیت تولید کشور اضافه کرده و برای توسعه آنها نیز 2 هزار و 200 میلیون یورو سرمایه‌گذاری شده است.

    وی ادامه داد: از 7 طرح یاد شده 5 طرح افتتاح و 2 طرح نیز آماده افتتاح است که البته به تولید و صادرات رسیده بنابراین تمامی 7 طرح تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد.

    وی افزود: فاز یک و دو اتیلن غرب در سال جاری تکمیل و در سرویس قرار می‌گیرد فاز 2 پتروشیمی کاویان ، پلی اتیلن کردستان ، فاز 3 پردیس ، پتروشیمی انتخاب با ظرفیت تولید 250 هزار تن پلی استایرن ، تولید پلی استایرن پتروشیمی تخت جمشید و همچنین پلی استایرن دالاهو مجموعه طرح‌هایی هستند که در سال 92 تکمیل و 2 هزار و 500 به ظرفیت تولید اضافه خواهند کرد و به این ترتیب تا پایان سال 95 ، 6 هزار و 500 میلیون تن به ظرفیت تولید کشور اضافه می‌شود که در مجموع آنها 4 هزار و 500 میلیون یورو سرمایه‌گذاری می‌شود.

    معاون وزیر نفت در ادامه به طرح‌های پتروشیمی در سال 96 اشاره و اظهار داشت: فاز یک پتروشیمی بوشهر شامل 3 واحد متانول ، واحد الفین ایلام ، متانول کاوه (بزرگترین تولیدکننده متانول در سطح جهان) ، پتروشیمی صدف از جمله طرح‌هایی هستند که در سال 96 به پایان رسیده و 7 هزار تن به ظرفیت تولید اضافه خواهند کرد. برای توسعه این طرح‌ها نیز 3 هزار میلیون یورو سرمایه‌گذاری خواهد شد.

    وی در خصوص عملکرد صنعت پتروشیمی در سال 95 گفت: از نظر تولید واقعی 21 میلیون تن تولید داشتیم که نسبت به مدت مشابه سال‌های قبل 7.7 درصد رشد داشته است.

    وی ادامه داد: پتروشیمی صنعتی است که سرمایه‌گذاری بالایی لازم دارد به طوری که برآورد کرده‌ایم که 55 طرحی که تعریف کرده‌ایم اگر 15 طرح تا پایان سال آینده به بهره‌برداری برسند 40 طرح باقی می‌ماند که برای تکمیل آنها 22 میلیون یورو سرمایه نیاز داریم.

    وی همچنین گفت: 28 طرح تعریف کرده‌ایم که برای تکمیل آنها 10 سال زمان و 30 میلیارد یورو سرمایه‌گذاری نیاز داریم. بنابراین برای این میزان سرمایه‌گذاری منابع داخلی کافی نیست و نیاز به سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی داریم لذا تلاش می‌کنیم که جذب سرمایه‌گذاری داشته باشیم و در این راستا از وزارتخانه و دولت برنامه‌های تشویقی را پیش‌بینی کرده‌ایم.

    وی تصریح کرد: از جمله مشوق‌های ما برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی تثبیت نرخ خوراک بوده تا سرمایه‌گذار بتواند طبق فرمول ارائه شده برنامه‌ریزی کند و همچنین در نظر داریم که هاب جدید سرمایه‌گذاری ایجاد کنیم تا سرمایه‌گذاران از مزیت مناطق ویژه برخوردار شده که در این راستا در حال حاضر مناطق عسلویه و ماهشهر را داریم و بنا داریم که منطقه چابهار ، انرژی پارسیان و جاسک را نیز به این مناطق توسعه اضافه کنیم.

    وی یادآور شد: بر اساس آمایش سرزمینی نیز مناطقی در کشور مشخص شده که استعداد رشد پتروشیمی دارند زیرا این صنعت به آب زیاد نیاز داشته و برای صادرات آن نیز لجستیک لازم است  که امکانات صادرات فراهم باشد.

    وی افزود: هم‌اکنون برای برخی طرح‌ها مجوز صادر شده و برخی نیز در شرف بررسی هستند.

    شاهدایی تصریح کرد: در داخل کشور عمده خوراک مصرفی گاز طبیعی است و با راه‌اندازی ستاره خلیج‌فارس نیز LPG بیشتری خواهیم داشت که زمینه را برای توسعه صنعت پتروشیمی فراهم می کند.

    وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ظرفیت نصب شده پتروشیمی در کشور 60 میلیون تن است افزود: ما باید بتوانیم تا 5 سال آینده به ظرفیت 100 میلیون تن برسیم و در گام‌های بعدی تا 10 سال آینده به 140 میلیون تن برسیم که همه اینها نیازمند این است که زمینه برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی فراهم شود.

    وی افزود: در این رابطه تمامی شرکت‌های بزرگ بین المللی با توجه به مزیت‌های خوراک و توانایی‌های داخل کشور به ایران آمده و همگی اذعان دارند که ایران قطب آینده صنعت پتروشیمی جهان است.

    وی با اشاره به مذاکرات انجام شده طی ماه‌های گذشته افزود: ما در حال حاضر با شرکت توتال و لینده مذاکرات و تفاهم‌نامه امضا کردیم و در آینده نیز دو تفاهم‌نامه به مرحله اجرا در خواهد آمد.

    مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در پاسخ به ایلنا درباره سقف قرارداد با دو شرکت توتال و لینده گفت:‌ سقف تفاهم‌نامه با توتال هنوزمشخص نشده و این شرکت فقط می‌خواست در زمینه تامین خوراک مطمئن باشد که ما خوراک اتان و مایع را معرفی کردیم و همچنین قرار شد که طرح و زنجیره تولید را اعلام کنند تا مباحث فیزیکی طرح از شروع تا پایان زنجیره تکمیل تصویب و مشخص شود.

    وی ادامه داد: شرکت لینده نیز با پتروشیمی کیان برای اجرای واحد الفین و ادامه زنجیره تفاهم‌نامه امضا کرده و در مرحله فیزیکی است.

    شاهدایی درباره تفاهم‌نامه هایی که قرار است در آینده امضا شود گفت: با توجه به شرایط جهانی و تا زمانی که تفاهم‌نامه امضا نشده نمی‌توانم اسم دو شرکتی را که قرار است در آینده با ما تفاهم‌نامه امضا کنند اعلام کنند.

    برچسب ها