عصر خودرو

موضع انجمن نساجی در قبال سخنان وزیر صنعت؛

با خروج پتروشیمی ها از بورس مخالفیم

ریشه دلال بازی ها در بهین یاب است

عصر بازار- رئیس هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان صنایع نساجی ایران گفت: انجمن صنایع نساجی ایران به شدت با خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا مخالف است و بارها نیز اعلام کرده که اگر بورس کالا نبود، امروز مواد اولیه صنایع پایین دستی در دست دلالان قرار داشت و باید دست به دامن آنها می شدیم.

با خروج پتروشیمی ها از بورس مخالفیم
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» ، محمد مروج حسینی با بیان اینکه ضوابط و قوانین مشخص در بورس کالا مانع کسب سود و رانت خواری منفعت طلبان شده است، اظهار داشت: انجمن تولیدکنندگان صنایع نساجی از ابتدا مواد مورد نیاز خود را از بورس کالای ایران تهیه کرده و می کند و سایر صنایع پایین دستی نیز از بورس کالا مواد موردنیازشان را تامین می کنند؛ چراکه صنایع پایین دست اعتقادی به سیستم حواله ای و رانتی گذشته ندارند.

    حسینی با تاکید بر اینکه که نباید گذشته پتروشیمی ها و معاملات حواله ای را فراموش کنیم افزود: اوضاع معاملات محصولات پتروشیمی پیش از تاسیس بورس کالا غیر قابل توصیف است؛ معاملاتی بدون پیگیری و رصد رفتار خریداران و فروشندگان، صدور حواله ها و امکان وجود رانت از ویژگی های بارز بازار پتروشیمی در گذشته بود که خوشبختانه امروز با وجود بورس کالا آن معضلات تا حدود زیادی برطرف شده است.

    وی در ادامه افزود: معاملات محصولات پتروشیمی در گذشته به صورت حواله ای بود، از این رو فروشندگان و خریداران قابل پیگیری نبودند، اما در حال حاضر به راحتی میزان عرضه ها، حجم خرید شرکت ها و چگونگی رقابت بر سر قیمت کالاها به دلیل انجام معاملات در بورس کالای ایران شفاف است.

    مروج حسینی با بیان این که تلاش برای خروج محصولات از بورس در حقیقت ضربه به پایه های اقتصادی کشور است افزد: خروج محصولات پتروشیمی از بورس، به واحدهای تولیدی آسیب های جدی می زند و زمینه را برای بازگشت واسطه های قدرتمند و صاحب سرمایه به بازار پتروشیمی فراهم می کند که موضوع عواقب خوبی را برای اقتصاد و تولید کشور به دنبال نخواهد داشت.

    بهین یاب، امید دلالان

    رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان صنایع نساجی با بیان این که مشکلات برای توزیع مواد اولیه از سمت سایت بهین یاب است و باید آن را در این سایت ریشه یابی کرد گفت: با توجه به اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت وظایف ارتباط با صنعتگران و تولیدکنندگان را دارد و امکان نظارت و شناسایی واحدهای تولیدی واقعی از سوی این وزارتخانه وجود دارد، باید سامانه بهین یاب وزارت صنعت که در واقع مجوز خرید از بورس کالاست پالایش شود نه آنکه بدون در نظر گرفتن چگونگی ورود برخی مصرف کنندگان غیر واقعی، بورس را متهم کرد.

    به گفته مروج، با پالایش سایت بهین یاب وزارت صنعت شاهد حذف کامل مصرف کنندگان غیر واقعی و توزیع عادلانه تر محصولات میان صنایع پایین دستی خواهیم بود.

    وی در پایان تاکید کرد: انجمن صنایع نساجی کاملا با خروج محصولات پتروشیمی از بورس مخالف است و معتقدیم مواد پتروشیمی به هیچ عنوان نباید از بورس خارج شوند زیرا با اجرایی شدن این تصمیم، مشکلات قیمتی، تخصیص مواد و التهابات در بازار پتروشیمی به سرعت برمی گردد.

    برچسب ها