عصر خودرو

برنامه‌های صادرات گاز اعلام شد؛

امارات دوباره مشتری گاز ایران شد

صادرات اولین محموله LNG تا ۲۰۱۹

عصر بازار- مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز با اشاره به مذاکرات انجام گرفته با امارات برای امضای قرارداد فروش گاز، گفت: تا سه سال آینده اولین محموله LNG ایران روانه بازار جهانی گاز می‌شود.

امارات دوباره مشتری گاز ایران شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، علیرضا کاملی در تشریح برنامه‌های جدید صادرات گاز طبیعی ایران در دوران پسا برجام، گفت: بر اساس پیش‌ بینی‌ آژانس بین‌المللی انرژی سهم گاز طبیعی در ترکیب سبد انرژی جهان تا سال 2035 میلادی به بیش از 26 درصد افزایش می یابد.

    مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران با اعلام اینکه برآوردها حاکی از ان است که تا دو دهه آینده تداوم توسعه اقتصادی درقاره آسیا، تقاضای جهانی برای انرژی را سالانه به طورمتوسط 4.1 درصد افزایش خواهد داد و گاز طبیعی به یکی از پرطرفدارترین و پاک‌ترین سوخت‌های جهان تبدیل خواهد شد.

    این مقام مسئول با بیان اینکه در شرایط فعلی ایران با موقعیت ژئوپلتیک و ژئواستراتژیک و خاص خود در منطقه جنوب غرب آسیا، به ویژه در خلیج فارس و دریای عمان دارای نقش تأثیرگذاری در صنایع نفت و گاز جهان است، اظهار داشت: بر اساس آخرین برآوردهای انجام گرفته تا سال 2015 میلادی ایران با برخورداری از 34 تریلیون مترمکعب ذخایر اثبات شده گاز، با بیش از 20 میدان گازی مستقل در خشکی و دریا، بزرگ‌ترین مالک ذخایر گاز در جهان است.

    وی با اشاره به برنامه‌های افزایش تولید گاز در ایران، بیان کرد: تا سه سال آینده تولید روزانه گاز طبیعی ایران به بیش از یک میلیارد متر مکعب در روز افزایش می یابد.

    کاملی همچنین با تاکید بر اینکه هم اکنون ایران با داشتن 15 همسایه در مرزهای خشکی و دریایی دارای مزیتی به نام «تنوع همسایگان» است، تبیین کرد: در واقع تعاملات گازی به دلیل ماهیت بلندمدت بودن قراردادهای صادرات گاز در این منطقه حساس از جهان، می‌تواند با تقویت اقتصاد داخلی کشورها و کمک به توسعه با بهبود زیرساخت‌های اقتصادی، همبستگی بیشتر مردم منطقه را به همراه داشته باشد.

    امارات به جمع مشتریان گاز ایران پیوست

    مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز با بیان اینکه براساس سند چشم انداز در افق برنامه 20ساله،  برنامه صادرات بیش از 500 میلیون متر مکعب گاز از طریق خط لوله و طرح‌های ال ان جی در دستور کار قرار گرفته است، تاکید کرد: از این رو طرح‌های صـادرات گاز از طریق خط لوله به کشورهای ترکیه و ارمنستان (تهاتر با برق) و جمهوری آذربایجان (سوآپ) عملیاتی شده و قراردادهای صادرات گاز به پاکستان و عراق امضا و به زودی وارد چرخه عملیاتی می‌شود.

    این مقام مسئول، افزود: علاوه بر این مذاکره با کشورهای حاشیه خلیج فارس شامل کویت و امـارات و پـروژه مـطالعات صـادرات گاز بـه عمان از مسیر دریا با مشاور ایرانی در جریان است.

    صادرات اولین محموله LNG  ایران تا 2019

    بر اساس این گزارش، وی در ادامه با بیان اینکه ایران همچنین به دنبال صادرات LNG به کشورهای اروپایی است، گفت: برای دستیابی به بازارهای دوردست و با فاصله بیش از 3000 کیلومتر، از چند سال گذشته تاکنون روش‌های مایع‌سازی و فشرده‌سازی گاز طبیعی را در دستور کار قرار گرفته است.

    کاملی با اعلام اینکه تا سه سال آینده (1398) ایران اولین محموله LNG  خود را روانه بازارهای جهانی گاز می‌کند، تصریح کرد: علاوه بر راه‌اندازی کارخانه‌های مایع سازی «ایران ال ان جی» و طرح های تولید LNG   «پارس ال ان جی» و «پرشین ال ان جی» با ظرفیت سالانه بیش از 36 میلیون تن از برنامه‌های افزایش تولید گاز مایع شده کشور خواهد بود.

    مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز در پایان خاطرنشان کرد: طرح‌های نوین «مایع‌سازی شناور» برای گازهای هدر رفته و سوزانده شده میادین مختلف نفت و گاز در خلیج فارس، از دیگر برنامه‌های صادرات گاز کشور خواهد بود.

    برچسب ها