عصر خودرو

اعلام دلایل توقف صادرات برق

صادرات برق ایران به ترکیه متوقف شد

عصر بازار- یک مقام مسئول در وزارت نیرو با اشاره به توقف صادرات برق ایران به ترکیه، دلایل توقف صدور برق به این کشور را تشریح کرد و گفت: قرارداد صادرات برق به ترکیه پابرجا بوده و قطع صادرات موقتی است.

صادرات برق ایران به ترکیه متوقف شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، یک مقام مسئول در وزارت نیرو با تایید توقف صادرات برق ایران به ترکیه، گفت: از اواسط فروردین ماه سال جاری تاکنون صادرات برق ایران به ترکیه متوقف شده است.

    وی در تشریح دلایل توقف صادرات برق به ترکیه، تصریح کرد: با توجه به حجم بالای بارش‌های بهاری در ترکیه، ظرفیت سدهای آب این کشور کامل و حتی سرریز شده است.

    این مقام مسئول با تاکید بر اینکه با افزایش موجودی آب در سدهای ترکیه و بالا رفتن تولید برق در نیروگاه‌های برقآبی این کشور درخواست توقف واردات برق از ایران را ارئه کرده است، اظهار داشت: قرارداد صادرات برق ایران به ترکیه به قوت خود باقی بوده و فسخ نشده است.

    وی با اعلام اینکه هم اکنون بخش خصوصی ترکیه خریدار برق از ایران است، تاکید کرد: با توجه به کاهش موجودی ذخایر سدهای آب ترکیه احتمال از سرگیری صادرات برق ایران به این کشور همسایه تا چند هفته آینده وجود دارد.

    این مقام مسئول در وزارت نیرو با یادآوری اینکه ایران همواره نسبت به تامین برق و انرژی ترکیه پایبند بوده است، خاطرنشان کرد: ترکیه از مشتریان سنتی برق ایران به شمار می‌رود.

    بر اساس این گزارش، گزارش مدیریت شبکه برق ایران هم نشان می‌دهد که حجم صادرات برق ایران از یکهزار و 800 مگاوات در سال گذشته از ابتدای سال جاری تا محدوده یکهزار و 200 تا یکهزار و 300 مگاوات کاهش یافته است.

    کاهش واردات برق ترکیه در سال 2016

    دیلی صباح هم امروز با انتشار گزارشی، اعلام کرده است:  واردات برق ترکیه در نیمه نخست سال جاری میلادی به مدت مشابه سال 2015 حدود 46 درصد کاهش یافته است.

    از جمله دلایل کاهش واردات برق ترکیه تمرکز دولت این کشور بر افزایش تولید برق و همچنین استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در تولید نیرو بوده است که وابستگی این کشور در حوزه نیرو را به خارج کاهش داده است.

    بنا به آمارهای ارائه شده از تجارت خارجی ترکیه، این کشور در 6 ماهه نخست سال گذشته میلادی 2.5 میلیارد کیلووات ساعت برق از یونان، بلغارستان، گرجستان و ایران وارد کرد این حجم در سال جاری با 46 درصد کاهش به 1.89 میلیارد کیلووات ساعت رسید.

    از سوی دیگر سال گذشته ارزش واردات برق به ترکیه در این مدت 232 میلیون دلار ارزیابی شد که در مدت مشابه سال جاری این رقم با 61 درصد کاهش به 89 میلیون دلار رسید.

    در این مدت بلغارستان با صادرات 359 میلیون کیلووات ساعت بزرگترین تأمین کننده برق ترکیه بود. در 6 ماه نخست سال جاری، یونان، آذربایجان و گرجستان در کنار بلغارستان به ترکیه برق صادر کردند اما اگرچه ایران در سال گذشته از جمله کشورهای تأمین کننده برق ترکیه بود در سال جاری آماری از صادرات نیرو توسط ایران به ترکیه به چشم نمی‌خورد.

    برنامه افزایش ظرفیت صادرات برق به ترکیه

    بر اساس این گزارش، از حدود دو سال قبل تاکنون با ساخت خطوط جدید انتقال با ظرفیت 230 کیلوولت و یک پست جدید برق در شمالغرب کشور، ظرفیت صادرات برق ایران به ترکیه افزایش یافته است.

    بر اساس اعلام مسئولان صنعت برق با تکمیل نهایی و راه اندازی خطوط جدید انتقال، امکان افزایش ظرفیت صادرات برق ایران به بیش از 400 مگاوات در ساعت فراهم شده است.

    در شرایط فعلی در دو محور "خوی" به "باش قلعه" و "بازرگان" به "دوغو بایزید" برق ایران به ترکیه صادر می‌شود و بخش خصوصی علاقمند خرید برق از ایران است که در این راستا مذاکراتی بین دو طرف در حال انجام است.

    این در حالی است که ایران و ترکیه قرار است به صورت مشترک نیروگاهی را در مرز دو کشور احداث کنند که در این صورت برق بیشتری به ترکیه صادر می‌شود.

    ذکر این نکته ضروری است که وزارت نیرو ایران و یک شرکت ترک اخیرا قراردادی به منظور ساخت حدود 4 میلیارد دلار نیروگاه جدید برق در کشور امضا کرده اند.

    برچسب ها