عصر خودرو

طی ابلاغیه ای مطرح شد؛

دستورالعمل قیمت‌گذاری نفت خام و فرآورده‌های نفتی

عصر بازار- نحوه محاسبه قیمت نفت خام و میعانات گازی تحویلی به پالایشگاه‌ها و قیمت ۵ فرآورده نفتی اصلی و سوخت هوایی تا پایان امسال در حالی اعلام شده که به گمان کارشناسان بازار سرمایه این مصوبه می‌تواند راه نجاتی برای پالایشی‌های بورس باشد.

دستورالعمل قیمت‌گذاری نفت خام و فرآورده‌های نفتی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، نحوه محاسبه قیمت هر بشکه نفت خام و میعانات گازی تحویلی به پالایشگاه‌های کشور و قیمت پنج فرآورده نفتی اصلی و سوخت هوایی برای ابتدا تا پایان سال 1395 از سوی زنگنه وزیر نفت به معاون برنامه ریزی این وزارتخانه ابلاغ شد.

    بر اساس این ابلاغیه نفت خام تحویلی به پالایشگاه‌ها بر اساس درجه API واقعی نفت خام اندازه گیری می شود که می تواند در صورت اجرا با توجه به اینکه برخی پالایشگاه‌ها نفت خام سنگین را پالایش می کنند ، قیمت تمام شده پایین تری را برای آنها رقم زند.

    از سوی دیگر به دلیل لحاظ شدن قیمت های واقعی می توان به شفافیت مالی پالایشگاه ها امیدوارتر بود و مانع از گرانفروشی خوراک به این مجتمع ها شد.

    بنا بر این گزارش، پذیرفتن مجله پلتس به عنوان مرجع قیمت ها از مدت ها قبل مد نظر پالایشگاهی های بورسی بوده به طوریکه طی دو سال گذشته بطور متوسط 7 الی 8 دلار قیمت بنزین و گازوییل خریداری شده از پالایشگاه‌ها کمتر از مجله پلتس بوده است.

    به عقیده کارشناسان، در برخی موارد قیمت بنزین با تفاوت کمی از نفت خام برداشت شده و این در حالی است که باید حدود 25-22 دلار تفاوت میان این دو رقم وجود داشته باشد.

    به این ترتیب با مبنای عمل قرار گرفتن قیمت بنزین وارداتی در محاسبات، رضایت پالایشگاه‌ها نیز تامین شده است.هرچند که تا نمایان شدن اثر کیفی سازی ها بر گزارش های مالی شرکت های پالایشی باید صبر کرد.

    از جمله مواردی که در این ابلاغیه به آن اشاره شده اینکه قیمت گازوییل بر اساس گوگرد موجود در آن محاسبه شده است که با لحاظ کردن اعداد و ارقام ، تفاوت کیفی سازی مذکور را بدست آورد . در عین حال قیمت نفت کوره معادل صادراتی لحاظ شده است.

    فقدان نقدینگی یکی از مشکلات اصلی پالایشگاهی ها عنوان می شود که با محدود کردن مهلت 45 روزه برای اعلام قیمت‌ها در این ابلاغیه مهم وضعیت حساب و کتاب پالایشگاه ها با وزارت نفت تعیین تکلیف می‌شود.

    این گزارش می افزاید، کارشناسان بازار سرمایه معتقدند ابلاغیه وزارت نفت می تواند راه نجاتی برای پالایشی های بورس برای رهایی از دور زدن قانون از سوی پالایش و پخش فرآورده های نفتی و شرکت ملی نفت باشد که طی حداقل سه سال اخیر در قبال پالایشی ها صورت گرفته است.

     

    برچسب ها