عصر خودرو

در گفت‌وگوی اختصاصی «عصربازار» با رئیس اداره نظارت بر بازار مطرح شد:

تلاش برای خرید سامانه جدید معاملاتی

عصر بازار- با گسترش هرچه بیشتر بازار و رشد سفارشات و حجم معاملات در بازار سهام، سامانه معاملات بورس تهران به دلیل پشتیبانی نشدن از سوی شرکت فرانسوی عرضه کننده به دلیل تحریم‌های گذشته با مشکلات ساختاری بیشتری مواجه شده است.

تلاش برای خرید سامانه جدید معاملاتی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، برهمین اساس با رفع تحریم‌ها و با بهبود اوضاع پس از برجام مدیران بورس عزم خود را جزم کرده‌اند تا سامانه معاملات بورس را ارتقا ببخشند و یا درصدد خرید سامانه‌ایی جدید باشند.
    آنچنان که دکتر مسلم پیمانی، رئیس اداره نظارت بر بازار در این باره می‌گوید: اعضای هیئت مدیره سازمان برای حل مشکلات سامانه روش‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدتی را تعریف کرده‌اند که اجرای بعضی از آنها با جدیت بیشتری دنبال می‌شود زیرا سامانه کنونی معاملات جوابگوی نیازهای امروز فعالان بازار نیست. گفت‌وگوی بازار امروز با رئیس اداره نظارت بر بازار را در ادامه می‌خوانید.

    - آقای دکتر، به عنوان سوال اول، سامانه کنونی معاملات در چه وضعیتی است، گویا مشکلات افزایش یافته است؟

    سامانه کنونی معاملات در سال 2006 از فرانسه در حالی خریداری شد که برعلیه ایران در دنیا هر روز دیوار تحریم‌ها بلندتر و سخت‌تر می‌شد. برهمین اساس این شرکت یکباره ارتباط خود را با ما قطع کرد و از آن زمان تاکنون نیز به دلیل تحریم‌ها و شریک شدن فرانسه با بورس نیویورک به روز نشده است.

    _به این ترتیب به روز نشدن سامانه مهمترین چالش کنونی آن محسوب می‌شود؟

    بر اساس مشکلات فعلی سامانه، گزینه‌هایی برای حل مشکلات در دست بررسی است که در همین راستا نیز گزینه‌هایی  کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت تعریف شده و درعین حال  مذاکراتی نیز با تعدادی از سازنده‌های سامانه معاملات در دنیا صورت گرفته است که در حال حاضر به طور جدی در حال پیگیری است.

    _ تاکنون چه راه حل‌هایی در پیش گرفته‌اید؟

    پیش از برجام، شرکت‌های سازنده سامانه حاضر به ورود به تعامل جدی با ما برای بهبود و یا خرید سامانه معاملاتی نبودند ولی در حال حاضر این شرکت‌ها وارد فازی جدید از گفت‌وگو شده‌اند. برهمین اساس مذاکرات ما با چند شرکت محدود تولیدکننده سامانه معاملاتی از کشورهای مختلف مانند کره جنوبی، آلمان و فرانسه آغاز شده که یکی از آنها همین شرکت اتوس فرانسه است که سامانه معاملاتی کنونی نیز از همین شرکت خریداری شده است.

    _ روش کوتاه مدت سازمان در شرایط کنونی تا قبل از خرید سامانه جدید  چیست؟ 

    حل مشکلات سامانه کنونی از طریق افزایش ظرفیت توسط متخصصان شرکت مدیریت فن آوری. این راه حل با شدت و سرعت زیاد و با حمایت جدی مدیران عالی سازمان در حال پیگیری است و پیش‌بینی می‌شود در نیمه دوم سال جاری به اتمام برسد و بتواند بخشی از مشکلات را حل کند اما به طور حتم راه حل اساسی خرید سامانه جدید خواهد بود.

    _ پس در نیمه دوم امسال بخشی از مشکلات سامانه حل می‌شود؟

    بله، اما پیش‌بینی می‌شود ظرفیت سامانه بهبود یابد زیرا سامانه کنونی پشتیبانی لازم را از سوی شرکت اصلی ارائه دهنده نداشته و به روز نشده ولی به طور حتم مشکلات با راهکار در پیش گرفته شده کاهش زیادی خواهد یافت.

    _معیارها برای خرید سامانه جدید چیست؟

    در دنیا چند شرکت اصلی انگشت شمار بیشتر نیستند که سامانه معاملات عرضه می‌کنند، اما درمجموع سامانه جدید باید قدرت مدیریت بازارهای مختلف، ابزارهای مختلف به ویژه مشتقه و بدهی، حراج‌های مختلف، سرعت بالای دریافت و مچینگ سفارشات، انعطاف پذیری و توسعه پذیری بالا و... را داشته باشد.

    البته ما قصد داریم علاوه بر بهبود سامانه، قوانین و مقررات بازار را نیز به روز کنیم و رویه‌های معاملاتی فعلی را به نرم‌های جهانی هر چه بیشتر نزدیک کنیم ولی مسلما اجرایی سازی این امر زمان‌بر خواهد بود.

    برچسب ها