عصر خودرو

آیا عربستان در سیاست کاهش قیمت نفت شکست خورد؟

عصر بازار- بعد از ۲ سال تلاش سعودی‌ها برای کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی حال که شرکت های نفت شیل آمریکا با افزایش نسبی قیمت نفت، سرمایه گذاری برای تولید را افزایش داده‌اند، آیا عربستان واقعا در سیاست خود شکست خورده است؟

آیا عربستان در سیاست کاهش قیمت نفت شکست خورد؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، گزارشات اخیر حاکی از افزایش فعالیت شرکت های نفت شیل آمریکا برای بازگشت به بازار است.

    این شرکت ها با نزدیک شدن قیمت نفت به 50 دلار در بشکه، تحرکات خود برای استخراج نفت شیل را افزایش داده و هفته گذشته نیز تعداد سکوهای نفت آمریکا نیز افزایش یافته است.

    این هشتمین هفته متوالی بود که تعداد سکوهای نفتی آمریکا روندی افزایش را تجربه می کند.

    بنا به اعتقاد کارشناسان روس، این باگشت نفت شیل آمریکا به بازار آنقدر که به آن پرداخته می شود بزرگ و نگران کننده نیست.

    این کارشناسان معتقدند که این گونه فعالیت شرکت های شیل آمریکا روندی عادی است.

    جفریز گروپ، یک موسسه بانکی سرمایه گذاری در آمریکا، طی گزارش اخیر خود اعلام کرد که حداقل 10 شرکت نفت شیل آمریکایی سرمایه گذاری 1.1 میلیارد دلاری را برای حفر چاه های نفت جدید اختصاص داده اند.

    بنا به گفته جاناتان وولف، یکی از کارشناسان بازار نفت، این موارد نشان می دهد که تولید کنندگان نفت شیل آمریکا دوره پایین بودن قیمت نفت را در آستانه پایان می بینند و قصد دارند تا پیش از رقبای خود فعالیت کامل خود را آغاز کنند.

    بنا به گزارش وال استریت ژورنال، دو شرکت دیوون انرژی و پایونیر نچرال ریسورسز، و دیگر شرکت های نفت شیل به سهامداران خود اعلام کردهاند که در پاییز سال جاری بودجه بیشتری را برای حفر چاه‌های جدید نفت اختصاص خواهند داد.

    این گزارش می افزاید این اقدام شرکت های نفتی، نشان دهنده ارتجاعی بودن و انعطاف پذیری آنها در برابر قیمت نفت است که به آن‌ها این امکان را داده است تا بتوانند در دوره‌ای که قیمت نفت از 100 دلار در سال 2014 به 30 دلار در هر بشکه در سال 2016 سقوط کرد به فعالیت خود ادامه داده و نجات یابند.

    گزارش وال استریت ژورنال می افزاید شرکت دیوون قصد دارد تا سرمایه گذاری‌های نفتی خود را در سال 2016 معادل 20 درصد افزایش داده و به 1.3 میلیارد دلار برساند و تعداد سکوهای نفتی خود را در اوکلاهاما و تگزاس 7 عدد افزایش دهد.

    از سوی دیگر شرکت پایونیر، یکی از بزرگ ترین شرکت های نفتی در غرب ایالت تگزاس، نیز بودجه خود را در سال 2016 با 5 درصد افزایش به 2.1 میلیارد دلار افزایش داده است.

    این شرکت در نظر دارد تا با افزایش تعداد سکوهای نفتی و حفر چاه های جدید، ظرفیت تولید نفت خود در سال 2017 را 17 درصد افزایش دهد.

    بسیاری کارشناسان بر این باورند که عربستان با کاهش عمدی قیمت نفت در بازارهای جهانی به دنبال عقب راندن تولید نفت شیل آمریکا است، تولید این نفت در آمریکا باعث شده تولید کل نفت این کشور از 5.5 میلیون بشکه در سال 2008 به 12 میلیون بشکه در حال حاضر برسد.

    عربستان با سیاست کاهش قیمت نفت به دنبال این است که تولید نفت شیل بسیار هزینه‌بر آمریکا را متوقف کند و خودش یکه‌تاز میدان باشد.

    تولید یک بشکه نفت شیل آمریکا حدود 40 دلار هزینه دارد و تولید آن قیمت تمام شده بالایی دارد که طی دو سال گذشته بسیاری از تولید کنندگان را از چرخه تولید خارج کرد اما اکنون با افزایش دوباره قیمت نفت این تولید کنندگان آرام آرام به چرخه تولید برمی‌گردند.

    حال این سئوال است که آیا عربستان در سیاست کاهش قیمت نفت برای شکست تولید نفت شیل و یکه‌تازی در بازارهای جهانی موفق بوده‌ است؟

    البته عربستان هدف دومی را هم دنبال می‌کرد و آن تضعیف ایران و روسیه‌ای بود که با تحریم‌ها مواجه بودند.

    برچسب ها