عصر خودرو

خرید هواپیمای شخصی چقدر تمام می شود؟

عصر بازار- در حالیکه تولیدکنندگان برای دریافت وام مجبور به عبور ازهفت خان رستم هستند،برای خرید هواپیمای شخصی تسهیلات با نرخ سود تک رقمی در اختیار متقاضیان قرار می گیرد.

خرید هواپیمای شخصی چقدر تمام می شود؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از جام جم  ، این روزها هواپیماهای شخصی ،اسباب تفریح و سرگرمی برخی افراد پردرآمد به شمار می رود؛ وسیله هیجان انگیزی که می توان با آن لذت در آسمان بودن را تجربه کرد و هزینه بالای نگهداری ماهیانه آن شاید برای این قشر جامعه چندان زیاد نباشد.

    در روزهایی که جوانان برای تشکیل زندگی و ازدواج ، جهت دریافت وام باید از هفت خان رستم عبورکنند و بانک مرکزی هم نبود بودجه و اعتبار را دلیل اصلی مخالفت با پرداخت وام 10 میلیونی ازدواج می دانست، متقاضیان خرید هواپیمای شخصی می توانند براحتی تسهیلاتی با نرخ سود تک رقمی دریافت کنند.

    حال سوال اینجاست که چرا بانکها برای خرید هواپیماهای شخصی بودجه و اعتبار دارند ، اما کارخانه ها به دلیل کمبود نقدینگی با 20 تا 30 درصد ظرفیت کار می کنند و تولید کنندگان برای دریافت تسهیلات موانع زیادی پیش رو دارند، همچنین برای تشکیل یک خانواده هزار اما واگر و انتظار، هدیه بانکها به جوانان است.

    سیدحسن حسینی شاهرودی دبیر اول کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی  در خصوص ترویج و تبلیغ این کالاهای لوکس اظهار داشت : تبلیغ هواپیماهای لوکس و فروش آن با تسهیلات بانکی ، نقطه مقابل اقتصاد مقاومتی است ؛ طبق فرمایش رهبرمعظم انقلاب برخی افراد به دنبال ترویج تجمل گرایی هستند اما ریشه فساد های مالی ناشی از این امر است. وی ادامه داد : تفریح با این نوع هواپیماها مختص افرادی است در قیدوبند مشکلات کشور و مردم نیستند و با پول های باد آورده زندگی مجللی دارند. حسینی شاهرودی گفت : اختصاص تسهیلات بانکی با نرخ سود تک رقمی برای خرید کالای لوکسی مثل هواپیمای شخصی که مورد نیاز جامعه نیست و فقط افراد انگشت شمار خاص می توانند از آن استفاده کنند جای سوال دارد که باید حتما بررسی شود.

    ***اقساط 14 میلیون تومانی

    یکی از فروشندگان این بخش در خصوص قیمت هواپیماهای سبک و فوق سبک گفت : قیمتها به نوع هواپیما و کشور سازنده بستگی دارد ، اما با 320 میلیون تومان می توان هواپیمای ایرانی دو نفره با کیفیت خریداری کرد که از انواع مشابه خارجی آن گرانتراست، البته خرید هواپیمای دست دوم با 150 میلیون تومان مناسب افرادی است که می خواهند هزینه کمتری برای خرید هواپیما بپردازند.

    وی با اشاره به اینکه می توانید بعد از خرید هواپیما یا قبل از آن آموزش ببینید ، گفت : برای دریافت گواهینامه پرواز یک دوره آموزشی برای متقاضیان برگزار می شود که شامل 60 ساعت آموزش تئوری و 40 ساعت پرواز است و بابت این کلاس ها باید 17 میلیون تومان پرداخت شود. این فروشنده با بیان اینکه می توان هواپیمای ایرانی را به صورت اقساط تهیه کرد، گفت: برای خرید اقساطی هواپیمای سبک و فوق سبک تولید داخل ، پس از پرداخت یک سوم مبلغ خرید به صورت نقدی، به بانک معرفی شده و دوسوم مبلغ باقیمانده را به صورت اقساط با نرخ سود 6 درصد پرداخت می کنند.

    وی ادامه داد : قسط خرید هواپیماهای 320 میلیونی تولید داخل ،ماهیانه حدود 14 میلیون تومان است. همچنین یکی دیگر از فعالان بازار هواپیماهای شخصی که خود را نماینده شرکتهای خارجی در ایران معرفی کرد، در این خصوص گفت : این هواپیماها ساخت کشورهای جمهوری چک ، ایتالیا و آلمان است و قیمت آنها بسته به نوع هواپیما و ظرفیت آن از 200 میلیون تومان تا 900 میلیون تومان است.

    وی با اشاره به اینکه با این هواپیماهای سبک و فوق سبک می توانید به اکثر فرودگاه های کشور به جز فرودگاه امام خمینی و مهرآباد پرواز کنید، افزود : با این هواپیماها می توانید در فرودگاه های اطراف مشهد، اصفهان ، شیراز،ساری،کیش،قشم و رشت تردد نمائید. این نماینده فروش ادامه داد : هزینه نگهداری این نوع هواپیماها ماهیانه حدود یک میلیون و 300 هزار تومان است که حدود 700 هزار تومان آن توسط فرودگاه تامین و مابقی از شرکت هواپیمایی نگهدارنده اخذ می شود.

    وی اظهار داشت : هزینه اخذ مدرک گواهینامه که توسط سازمان هواپیمایی کشوری صادر می شود بین 17 تا 18 میلیون تومان و هزینه پروازآموزشی ساعتی 350 هزار تومان است. این نماینده فروش هواپیمایهای شخصی گفت : هزینه کلاس تئوری در صورتیکه به صورت خصوصی برگزار شود حدود 5 میلیون تومان و به صورت جمعی و نیمه خصوصی حدود دو میلیون تومان است.

    برچسب ها