عصر خودرو

۸ عامل تضعیف‌کننده قیمت نفت

عصر بازار- یک کارشناس بازار نفت می‌گوید: مهمترین عامل تضعیف قیمت نفت در چند ماه گذشته، وجود مازاد عرضه نفت خام و فرآورده در بازار بوده است و برآورد می‌شود در حال حاضر نیز بازار همچنان با مازاد عرضه نفت خام و فرآورده مواجه بوده، اگرچه حجم آن نسبت به قبل کاهش یافته است.

۸ عامل تضعیف‌کننده قیمت نفت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از اقتصادآنلاین،  یک کارشناس بازار نفت می‌گوید: مهمترین عامل تضعیف قیمت نفت در چند ماه گذشته، وجود مازاد عرضه نفت خام و فرآورده در بازار بوده است و برآورد می‌شود در حال حاضر نیز بازار همچنان با مازاد عرضه نفت خام و فرآورده مواجه بوده، اگرچه حجم آن نسبت به قبل کاهش یافته است. مهدی یوسفی، کارشناس ارشد پژوهشی موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی درباره عوامل تضعیف‌کننده قیمت نفت هشت عامل را برشمرده و درباره آنها چنین توضیح داده است:

    1 .مهمترین عامل تضعیف قیمت نفت در طی چند ماه گذشته، وجود مازاد عرضه نفت خام و فرآورده در بازار بوده است و برآورد می‌شود در حال حاضر نیز بازار همچنان با مازاد عرضه نفت خام و فرآورده مواجه بوده، اگرچه حجم آن نسبت به قبال کاهش یافته است.

    2.افزایش تعداد دکل‌های حفاری فعال در بخش نفت آمریکا، در هفته منتهی به 27 می 2016 به پایین‌ترین سطح خود در چند سال گذشته یعنی 316 دکل رسید اما در طی دو ماه گذشته تعداد دکل‌های حفاری فعال در بخش نفت آمریکا روند افزایشی داشت و در هفته منتهی به 19 آگوست به 406 دکل رسید که 10 دکل نسبت به هفته ماقبل خود افزایش داشت.

    3 .افزایش هفتگی تولید نفت خام آمریکا هم عامل دیگری است. تولید آمریکا در هفته منتهی به 12 آگوست با 152 هزار بشکه در روز افزایش به 8.597 میلیون بشکه در روز رسید. تولید هفتگی نفت خام آمریکا بعد از سه هفته متوالی افزایش، در طی هفته‌های منتهی به 29 ژوئیه و 5 آگوست روند کاهشی به خود گرفت اما در هفته منتهی به 12 آگوست با 152 هزار بشکه در روز افزایش مواجه شد که در چند ماه گذشته بی‌سابقه بوده است.

    4.بالا بودن سطح ذخیره‌سازی‌های تجاری نفت خام و فرآورده نیز عامل دیگری است. بر اساس برآوردهای دبیرخانه سازمان اوپک در ماه ژوئن 2016 حجم ذخیره‌سازی‌های تجاری نفت خام و فرآورده در کشورهای OECD به 3.045 میلیارد بشکه رسیده است و اگرچه روند افزایشی آن نسبت به سال 2015 کندتر شده و در ماه ژوئن به مقدار 28.9 میلیون بشکه نسبت به ماه می کاهش یافته، با این حال بیش از متوسط پنج سال گذشته و 138 میلیون بشکه بیش از سطح ژوئن سال 2015 است.

    5 .بارگیری یک نفتکش از پایانه زویتانا در لیبی عامل دیگر تضعیف قیمت نفت محسوب می‌شود.

    6.از سرگیری صادرات نفت شرکت ملی نفت شمال عراق در پی توافق اقلیم کردستان با دولت مرکزی نیز علت دیگر تضعیف قیمت نفت است. صادرات با 70 هزار بشکه در روز از سر گرفته شد و شرکت ملی نفت شمال عراق اعلام کرد بزودی حجم صادرات به 150 هزار بشکه در روز خواهد رسید.

    7 .وزیر نفت نیجریه در ارتباط با اجلاس غیر رسمی اوپک که قرار است در ماه سپتامبر در الجزایر تشکیل شود،گفت: کاهش تولید اوپک بعید است، اما این امیدواری وجود دارد

    که نشست به بهبود قیمت‌های نفت خام کمک کند.

    8 .رویتر به نقل از منابع غیررسمی اعلام کرد در ماه آگوست عربستان سعودی تولید خود را افزایش داده و تولید این کشور از 10.67 میلیون بشکه در ماه ژوئیه به 10.8 تا 10.9 میلیون بشکه در ماه آگوست خواهد رسید.

    برچسب ها