عصر خودرو

رکود در بازارهای داخلی و جهانی فولاد

عصر بازار- به نظر می‌رسد رکود در بازار فولاد بعد از گذشت حدود ۳ سال هنوز پابرجاست.

رکود در بازارهای داخلی و جهانی فولاد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از دنیای معدن، ثبات قیمت‌ها یا صعود و نزول‌های موقتی و ناپایدار قیمت‌ها نشان می‌دهد هنوز محرک‌های اصلی و تقویت‌کننده‌ای که می‌توانند به رونق این بازار منجر شوند وارد میدان نشده‌اند و به همین دلیل اکثر روندها کند صورت می‌گیرند. در این بین هفته گذشته نیز آنطور که مرکز خدمات فولاد ایران گزارش داده است بیلت در بازار ایران تغییر قیمتی نداشت و قیمت سایز 150 میلیمتر فولاد خوزستان 1290 تا 1295 تومان در هر کیلو پیشنهاد می‌شد ولی تقاضا در این قیمت بسیار پایین بود. بر اساس این گزارش به رغم فشارها و امیدواری برای کاهش قیمت بیلت از آنجا که قیمت این کالا به کف خود رسیده است امکان تغییر قیمت نیست؛ ضمن اینکه اگر قیمت بیلت کاهش پیدا کند به یکباره رکود دامن بازار مقاطع را خواهد گرفت چرا که خریدارها به انتظار کاهش قیمت بیشتر مقاطع می‌نشینند.

    در این بین طی هفته گذشته قیمت مقاطع در بازار ایران تغییری نکرد و تقریبا ثابت ماند. در اول هفته، متوسط قیمت میلگرد 14 تا 25 در اهواز 1500 تومان در هر کیلو اعلام می‌شد که در پایان هفته به 1495 تومان رسید. متوسط قیمت میلگرد 14 تا 25 هم در اصفهان 1540 تومان بود که به 1531 تومان در پایان هفته افت کرد، اما بر خلاف آنها متوسط قیمت تیرآهن 14تا 18 که روز شنبه در اصفهان 1508 تومان بود در پایان هفته به 1528 تومان رسید.

    در هفته گذشته هم اندیشی‌هایی بین تولیدکنندگان مقاطع برقرار شد اما ضعف تقاضا آنقدر جدی است که هر تصمیم‌گیری را زیر سوال‌ می‌برد. طی روز چهارشنبه اصلاحیه دولت بر بودجه سال جاری مبنی بر دریافت 40 هزار میلیارد تومان از محل تسعیر نرخ ارز به تصویب مجلس رسید؛ در صورتی‌که شورای نگهبان با این مصوبه مخالفت نکند این حجم پول می‌تواند بدهی دولت به شرکت‌های ساختمانی را از بابت بودجه‌های عمرانی تسویه کند و با این عمل شرایط برای بهبود بازار مقاطع امیدوارکننده خواهد شد.

    در این بین بر اساس گزارش مرکز خدمات فولاد ایران، سه روز اول هفته گذشته، ورق در بازار ایران روند ثابتی داشت اما با بخشنامه گمرک به یکباره بازار ورق متلاطم شد و از روز چهارشنبه به بعد پیشنهادهای عرضه کالا متوقف شد. بر اساس این بخشنامه، واردکنندگانی که از طرف گمرک معتبر شناخته نمی‌شوند باید 4 درصد علی‌الحساب مالیات عملکرد بپردازند اما مهم‌تر از آن دریافت مفاصاحساب از حوزه‌های مالیاتی مربوطه است به این ترتیب بسیاری از شرکت‌ها که از کارت‌های بازرگانی غیر معتبر استفاده می‌کنند و کالاهایشان را با استفاده از کارت بازرگانی آنها وارد کرده‌اند برای ورود کالا یا ترخیص دچار مشکل می‌شوند.

    قیمت ورق گرم ضخامت 2 میلیمتر رول در انزلی که تا روز دوشنبه هر کیلو 1770 تومان بود روز چهارشنبه به 1800 تومان رسید و روز پنج‌شنبه دیگر کسی فروشنده نبود. ورق‌های گرم ضخامت 5/ 2 تا 15 میلیمتر نیز تفاوت قیمت جدی نداشت و به علت رکود تقاضا قیمت تقریبا ثابت ماند، در حالی‌که عرضه، محدود بود. ورق‌های 15 میلیمتر به بالا نیز با بازار به هم ریخته روبه‌رو‌ بود، به‌طوری که قیمت ورق‌های اکسین به علت عدم عرضه همچنان رو به بالا بود، در حالی‌که کالاهای چینی در بازار عرضه می‌شد.ورق سرد هم سه روز اول هفته با قیمت‌های ثابتی روبه‌رو‌ بود، اما از روز سه‌شنبه به بعد به علت همان بخشنامه گمرک قیمت‌ها به هم ریخت و از روز چهارشنبه فروشنده‌ها از بازار عقب نشستند؛ به همین دلیل قیمت‌ها به شدت بالا رفت. در بازار ورق گالوانیزه نیز به علت تعطیل بودن چند کارخانه، با محدودیت عرضه روبه‌رو‌ بودیم، به همین علت قیمت‌ها آماده اوج‌گیری است اما ضعف تقاضا اجازه نمی‌دهد.

     

    در بازار جهانی چه خبر بود؟

    هفته گذشته بازار نقدی سنگ‌آهن در ابتدا رشد قیمت داشت و از کمتر از 61 دلار دو هفته قبل به 62 دلار رسید ولی تا پایان هفته رکود بازارهای فیوچرز بر بازار نقدی سنگ‌آهن اثر منفی داشت و سنگ‌آهن خلوص 62 درصد وارداتی از استرالیا 5/ 59 دلار در هر تن سی‌اف‌آر چین ثبت شد که از اواخر جولای تاکنون پایین‌ترین قیمت بوده است.

    البته بازار فولاد چین رونق دارد و فعالان بازار بعید می‌دانند سنگ‌آهن افت بیشتری داشته باشد. حاشیه سود فولادسازان چینی فعلا خوب است؛ از این رو سنگ‌آهن می‌خرند تا تولید را بالا ببرند. با این حال در کوتاه مدت قیمت این ماده اولیه بین 60 تا 62 دلار در هر تن سی اف آر برآورد شده است.

    در بازار قراضه، ترکیه فعالیت چندانی نداشت و روند آینده بازار روشن نیست؛ چون تحرک چندانی ندارد. متوسط قیمت قراضه وارداتی 225 تا 229 دلار در هر تن سی اف آر ثبت شده است. حجم ناچیز معامله‌ها نیز با روسیه و حوزه دریای بالتیک بوده است، با این حال معاملاتی که روزهای آتی نهایی می‌شوند روند بازار را روشن‌تر خواهند کرد.

    بر‌اساس گزارش مرکز خدمات فولاد ایران، در خاور دور نیز قراضه سنگین کلاس 2 ژاپن آخرین بار به کره جنوبی به 213.3 دلار در هر تن فوب صادر شده و پیشنهادهای جدید به 228 دلار رسیده است؛ البته بعید است ژاپنی‌ها در این قیمت‌ها خریدار پیدا کنند. بر اساس این گزارش، قیمت بیلت صادراتی سی‌آی‌اس اخیرا در سطوح پایینی قرار گرفته و با اینکه قیمت‌های صادراتی بیلت چین کمی بالا رفته بیلت سی‌آی‌اس حرکتی نداشته است.بیلت صادراتی چین 350 تا 355 دلار در هر تن فوب ثبت شده که 5 تا 10 دلار رشد داشته و علت رشد قیمت نیز رونق بازار داخلی گزارش شده است. در عین حال اما بیلت صادراتی چین مشتری نداشت و بیلت روسیه، ایران و هند و حتی برزیل ارزان‌تر از چین معامله شدند.

    در تایلند نیز بیلت ایران و هند در تناژ بالا 15 تا 25 دلار ارزان‌تر از قیمت‌های چین فروخته شدند ولی در بازار داخلی چین قیمت بیلت 15 دلار بالا رفته است.در بازار سی‌آی‌اس معاملات ناچیزی در 318 تا 320 دلار در هر تن فوب ثبت شده که نسبت به اوایل آگوست تغییر چندانی نداشته است. خریداران ترکیه نیز در 320 تا 325 دلار برای بیلت سی‌آی‌اس درخواست داده‌اند و بیلت روسیه اخیرا در 320 دلار معامله شده است. در بازار مقاطع نیز هفته گذشته میلگرد در بازار داخلی ترکیه 388 دلار در هر تن درب کارخانه بود که 50 سنت رشد داشته است. قیمت میلگرد صادراتی ترکیه نیز در 380 دلار ثبات داشت. این گزارش می‌افزاید: در شمال اروپا میلگرد در بازار واردات حدود 425 یورو در هر تن با کرایه حمل بود و در بازار داخلی آمریکا نیز میلگرد در 500 دلار ثبات داشت.

    برچسب ها