عصر خودرو

در کنفرانس رونمایی از قراردادهای جدید نفتی در لندن انجام می‌شود؛

معرفی ٣ میدان گازی در خلیج فارس برای جذب سرمایه گذاری خارجی

عصر بازار: میدانهای پارس شمالی، گلشن و فردوسی و لایه نفتی پارس جنوبی همزمان با معرفی مدل جدید قراردادهای نفتی (IPC) به سرمایه گذاران خارجی معرفی خواهد شد.

معرفی ٣ میدان گازی در خلیج فارس برای جذب سرمایه گذاری خارجی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار » به نقل از ایلنا، علی اکبر شعبانپور درباره این که آیا فاز ١١ پارس جنوبی در فهرست پروژه هایی که قرار است با معرفی قراردادهای جدید نفتی در لندن معرفی شوند قرار دارد، گفت: با توجه به اعلام آمادگی شرکت مپنا و پتروپارس برای حضور در بخش حفاری فاز ١١ پارس جنوبی، این فاز که در ابتدا قرار بود به سرمایه گذاران خارجی معرفی شود فعلا از فهرست پروژه هایی که قرار است در کنفرانس لندن معرفی شوند، خارج شده است.

    وی با بیان این که برای سپردن بخش حفاری فاز ١١ پارس جنوبی هم اکنون در حال مذاکره با شرکتهای مپنا و پتروپارس هستیم، تصریح کرد: فاز ١١ پارس جنوبی در قالب دو فاز ١١A و ١١B توسعه می یابد؛ در فاز نخست این طرح که شامل ساخت یک جکت، یک سکو، یک خط لوله دریایی و حفاری چاهها است، گاز تولید شده از دریا در این فاز به تاسیسات پالایشگاهی فازهای ٦ تا ٨ پارس جنوبی ارسال می شود.

    به گفته شعبانپور فاز ١١B طرح توسعه این فاز نیز به لحاظ فنی و مشخصات کاری مشابه فاز A این طرح است و گاز تولیدی سکوی آن به تاسیسات پالایشگاهی فاز ١٢ پارس جنوبی ارسال می شود.

    مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس پیشتر در گفتگو با شانا هدف از ارسال گاز فاز ١١ پارس جنوبی به فازهای ٦ تا ٨ و ١٢ پارس جنوبی را استفاده از ظرفیتهای خالی پالایشگاهی در این فازها و تسریع در دستیابی به تولید مورد انتظار در این بخش از میدان عنوان کرد.

    وی درباره این که در حوزه کاریشان چه پروژه های قرار است در قالب قراردادهای جدید نفتی به سرمایه گذاران خارجی معرفی شود، گفت: میدانهای گازی پارس شمالی، گلشن و فردوسی در کنفرانس لندن معرفی می شوند، ضمن این که لایه نفتی پارس جنوبی نیز از سوی مدیریت مستقل این لایه معرفی خواهد شد.

    میدان گازی پارس شمالی در ١٢۰کیلومتری جنوب شرقی بوشهر در آبهای خلیج فارس به عمق ۰ تا ٣۰ متری به فاصله ١۰ -١٥کیلومتری از ساحل واقع شده است. این میدان که در عمق ٤۰۰۰ متری زیر سطح زمین واقع شده است دارای مساحتی معادل ٢٥ در ٢۰ کیلومتر مربع بوده و به شکل گنبدی با شیب ملایم کمتر از ٢۰ درجه است.

    این میدان دارای گاز ترش با مایعات گازی همراه به مقدار چهار بشکه در میلیون فوت مکعب گاز از سنگ مخزن کربناته موسوم به خوف با ستون گاز به ضخامت ١٧۰۰ متر است. ذخیره میدان ٥٧,١ تریلیون فوت مکعب است که ٧٢ درصد آن در مخزن بالایی بنام کنگان و دالان فوقانی و ٢٨ درصد بقیه ذخیره مخزن زیرین بنام دالان تحتانی است.

    میدان گازی گلشن نیز در فاصله ١٨۰ کیلومتری بوشهر و ٦٥ کیلومتری ساحل خلیج‌فارس قرار دارد، بیش از ٥۰ تریلیون فوت مکعب گاز در جا دارد و پیش‌بینی می‌شود پس از توسعه روزانه ٢ میلیارد فوت مکعب گاز از این میدان تولید شود.

    میدان گازی فردوسی نیز تقریبا در ٣۰ کیلومتری غرب میدان گازی گلشن و در آبهای خلیج فارس قرار گرفته است.

    برچسب ها