عصر خودرو

صعود ۳۴۰ تومانی در یکسال

خیز دلار دولتی برای ۳۰۰۰ تومان

عصر بازار: با ادامه دار شدن روند رو به رشد نرخ دلار در مرکز مبادلات ارزی این ارز حدود ۱۰ تومان دیگر تا عبور از مرز ۳۰۰۰ تومان فاصله دارد، تغییراتی که اختلاف قیمتی با بازار آزاد را بیش از گذشته کاهش داده و به تعبیر رییس کل بانک مرکزی راه را برای یکسان سازی نرخ ارز باز می‌کند.

خیز دلار دولتی برای ۳۰۰۰ تومان
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، بررسی تغییرات نرخ دلار در طول یکسال گذشته نشان می‌دهد که در این مدت قیمت دلار مبادله ای حدود 340 تومان افزایش یافته و از 2650 تومان در شهریور ماه سال گذشته به 2990 تومان برای امروز رسیده است.

    بالاترین نرخ دلار مبادله‌ای از زمان راه‌اندازی مرکز مبادلات ارزی تاکنون در حالی رقم خورده و فاصله این نرخ با قیمت بازار آزاد که در آخرین قیمت‌ها حدود 3360 تومان معامله شده را به حدود 350 تومان رسانده که بنابر اظهارات رییس کل بانک مرکزی این فاصله به کف خود در چند سال گذشته رسیده و در حال حاضر شکاف قیمتی دو نرخ حدود 11.6 درصد است.

    از سویی دیگر با توجه به هدف گذاری برای یکسان سازی نرخ ارز با لغو تحریم‌ها در آینده ای نزدیک و شکل گیری روابط کارگزاری بانک‌ها و همچنین تسریع روند جابجایی ارز، آنطور که سیف عنوان می‌کند ، بین دو نرخ فروش رفته از سوی مرکز مبادلات ارزی برای مصارف ویژه و صرافان در بازار آزاد تفاوت حداقلی وجود داشته و شکاف کمتر از 12 درصدی آنها نشان می‌دهد که برای یکسان‌سازی مشکل اساسی وجود ندارد.

    به گفته رییس کل بانک مرکزی حدود 6 ماه پس از اجرایی شدن توافقات هسته‌ای، ارز تک نرخی خواهد شد.

    در عین حال که دلار مبادله‌ای چند ماهی است که از مرز 2850 تومان تعیین شده در بودجه امسال به عنوان مبنای تبدیل به ریال گذشته و درآمدهای ارزی دولت حداقل 140 تومان در هر دلار بیشتر از نرخ پایه به فروش می‌روند.

    برچسب ها