عصر خودرو

مدیرعامل راه آهن اعلام کرد:

آمادگی راه آهن برای عرضه های بزرگتر ضایعات فلزی در بورس کالا

عصر بازار: مزیت مهم دیگر عرضه در بورس کالا تسریع در فرآیند فروش است. در مدل مزایدات قبلی این مراحل بسیار طولانی بود که به محدودیت تبدیل شده بود. همچنین شفافیت معاملات و جلوگیری از فرار های مالیاتی خریداران از مزایای کلی بورس کالا برای دولت است.

آمادگی راه آهن برای عرضه های بزرگتر ضایعات فلزی در بورس کالا
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، یکسال از عرضه ضایعات فلزی راه آهن در بورس کالا می گذرد اقدامی که در کنار مزایای سرشاری که داشت منجر شد تا نام این شرکت به عنوان اولین ها در استفاده از ابزارهای نوین این بازار ثبت شود.

    مدیرعامل شرکت راه آهن عدم خواب پول خریدار در احجام بزرگ ، تسریع در فرآیند فروش، شفافیت معاملات و جلوگیری از فرار های مالیاتی خریداران و ... را از جمله مزیت های اصلی حضور در این بازار می داند و معتقد است اطلاع رسانی بیشتر برای توسعه این بازار و معرفی مزایای آن قطعا منجر به جذب اکثر شرکت ها و سازمان های دولتی به عرضه ضایعات در بورس کالا خواهد شد. آنچه می خوانید ماحصل گفت و گو  با محسن پورسیدآقایی، مدیرعامل شرکت راه آهن در خصوص ورود شرکت راه آهن به عنوان اولین شرکت دولتی به منظور عرضه ضایعات آهنی در بورس کالا ست که مشروح آن در ذیل میآید:

    - شرکت راه آهن از مهر ماه سال گذشته اقدام به عرضه ضایعات فلزی در بورس کالا کرده است. آیا از عرضه و قیمت گذاری این محصول رضایت دارد؟

    عرضه ضایعات حرکت مشترکی بود که با همکاری این شرکت و بورس کالا از سال 1392 آغاز شد و پس از طی جلسات مختلف مدیریتی و کارشناسی منجر به ایجاد بستر مناسبی برای معاملات ضایعات شد. از سال 1389 مجلس این مجوز را به کلیه شرکت ها و سازمان های دولتی داده بود که فرایند مزایدات و مناقصات را یا از طریق بورس کالا انجام دهند و یا از طریق آیین نامه مناقصه و مزایده دولتی. خوشحال هستیم که راه آهن توانست اولین شرکت دولتی بزرگی باشد که از این ابزار نوین استفاده کند.

    در مورد قیمت گذاری نیز عرض کنم شرایط بهتر از مدل سنتی شده است. زیرا در مدل قبلی مزایدات فاصله زمانی طولانی از زمان قیمت گذاری پایه توسط کارشناس تا زمان برگزاری مزایده و نهایتا عقد قرارداد و تحویل کالا وجود داشت و بعضا این منجر به زیان یکی از طرفین معامله می شد. اما در مدل کنونی بورس کالا حداکثر این فاصله به یک هفته تقلیل یافته و لذا طرفین معامله کالا را به نرخ روز بازار معامله می کنند. همچنین با توجه به اینکه در بورس کالا هر کسی می تواند وارد این معامله شود، بنابراین طیف وسیعتری از شرکت ها را شامل شده و کشف نرخ در رقابت های بین خریداران به صورت شفاف صورت می پذیرد.

     

    - مزایای عرضه قراضه در بورس کالای ایران چیست و آیا می توان در صورت ورود سایر ارگانها به این بازار ، به شفاف شدن بازار قراضه در کشور و کشف قیمت بر اساس عرضه و تقاضا برای این محصول (همچون بازار فولاد)امیدوار بود؟

    قطعا همینطور خواهد بود و اساسا هدف گذاری انجام شده برای تسهیل ورود سازمانها و شرکت های دولتی به بورس کالا است. ما در مدت حدود یک سال تجارب زیادی در این زمینه بدست آورده ایم و با هماهنگی و تعامل با بورس کالا تغییراتی در آیین نامه ها و مدل عرضه ها دادیم. مواردی را نیز تقاضا کرده ایم که البته هنوز به نتیجه نرسیده است. مانند امکان تسویه مقطعی برای خریداران که خصوصا در عرضه های بزرگ بسیار راه گشا خواهد بود. بدین صورت که فروشنده نوع تسویه را در چند پرداخت تعیین کرده و خریدار بتواند به مقدار هر پرداخت تسویه مقطعی انجام داده و متناسب با آن  بار را تحویل بگیرد. مزیت اصلی این مدل عدم خواب پول خریدار در احجام بزرگ است که بعضا حمل آن چندین ماه به طول خواهد انجامید - و حضور بورس کالا به عنوان ناظر اجرای تعهدات طرفین است. جزییات این پیشنهاد شش ماه پیش از طریق کارگزاری های عرضه کننده ما بررسی دقیق شده و به مراجع مرتبط اعلام شده ولی هنوز نتیجه ای به ما منعکس نشده است.

    مزیت مهم دیگر عرضه در بورس کالا تسریع در فرآیند فروش است. در مدل مزایدات قبلی این مراحل بسیار طولانی بود که به محدودیت تبدیل شده بود. همچنین شفافیت معاملات و جلوگیری از فرار های مالیاتی خریداران از مزایای کلی بورس کالا برای دولت است.

     

    - کارشناسان عنوان می کنند که ضایعات با گردش مالی بالا متولی ندارد، آیا بورس کالا می تواند سر و سامانی به این بازار بدهد؟

    به نظر می رسد بورس کالا حرکت خوبی را آغاز کرده و امیدواریم بتواند با استمرار آن تحول جدی در حوزه بازار ضایعات با گردش مالی قابل توجه، ایجاد کند. البته نیاز به حمایت همه جانبه دارد تا بتواند جلوی مشکلات و فشار کسانی که با شفافیت مشکل دارند و منافعشان در خطر می افتد، بایستد.

    - آیا امکان رایزنی راه آهن با خریداران بزرگ قراضه – که قبلا از طریق مزایده اقدام به خرید می کردند – برای حضور در بورس کالا و عرضه های سنگین تر راه آهن وجود دارد؟

    کارشناسان ما با توجه به کشش بازار اقدام به عرضه می کنند که بازار فولاد طی سال گذشته شرایط خوبی را نداشته است و بعضا عرضه های بزرگی نیز انجام شده ولی به همین دلیل شرایط بازار و اینکه بصورت نقد باید تسویه شود منجر به معامله نشد. امکان تسویه مقطعی و همچنین حضور مستقیم شرکت های فولادی که مصرف کنندگان نهایی ضایعات فلزی هستند می تواند به افزایش حجم منجر شود. ما آمادگی لازم جهت عرضه های بزرگتر را داریم .

     

    - آیا اقدامی می توان انجام داد تا منجر به توسعه بیشتر معاملات شود؟

    اطلاع رسانی بیشتر برای توسعه این بازار و معرفی مزایای آن قطعا منجر به جذب اکثر شرکت ها و سازمان های دولتی به عرضه ضایعات در بورس کالا خواهد شد  زیرا مزایای آن برای فروشندگان قابل توجه و غیر قابل انکار است. همچنین استفاده از ظرفیت های شبکه کارگزاری های بورس کالا برای توسعه بیشتر این بازار مفید خواهد بود.

    برچسب ها