عصر خودرو

معاون اقتصادی بانک مرکزی:

پایه پولی کشور با ۱،۳ درصد رشد به ۱۳۳ هزار میلیارد تومان رسید

عصر بازار: معاون اقتصادی بانک مرکزی پایه پولی کشور را در پایان تیر ماه ۱۳۳ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این رقم نسبت به سال قبل رشد ۱.۳درصدی داشته است.

پایه پولی کشور با ۱،۳ درصد رشد به ۱۳۳ هزار میلیارد تومان رسید
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۹:۰۰

    به گزارش ایرنا، پیمان قربانی عصر سه شنبه در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت در بانک مرکزی برگزار شده بود، کاهش تورم را مهمترین دستاورد دولت یازدهم ذکر و ابراز امیدواری کرد که بانک مرکزی فردا یا پس فردا نرخ تورم مردادماه را اعلام کند.

    وی افزود: مهار تدریجی رشد نقدینگی از دستاوردهای دولت یازدهم است به طوری که رشد نقدینگی در تیر ماه امسال با 22.7 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل به 832 هزار میلیارد تومان رسیده است.
    وی اظهار داشت: رقم نقدینگی در تیرماه 93 نسبت به سال قبل دارای رشدی معادل 29.3 درصدی است که حکایت از کاهش 6.6 درصدی در این بخش است.
    معاون اقتصادی بانک مرکزی در ارتباط با افزایش نقدینگی به ارائه توضیحاتی پرداخت و گفت: افزودن آمار بانک ها و موسسات اعتباری جدید موجب شد تا رقم نقدینگی در آمارها افزایش نشان دهد البته این رشد آثار اقتصادی نداشته چرا که آثار آن قبلا در اقتصاد نمایان شده بود.
    وی با بیان آنکه رشد نقدینگی در چهارماهه امسال 22.7 درصد بوده که 1.3 درصد به دلیل افزایش پایه پولی و 5 درصد به دلیل افزایش ضریب فزاینده بوده است، اظهار داشت: با اقدامات انجام شده وقفه انتشار آمار در بانک مرکزی کاهش یافته است.
    این عضو هیات عامل بانک مرکزی از پرداخت 60.7 درصد تسهیلات پرداختی در نظام بانکی طی سال گذشته در حوزه سرمایه در گردش خبر داد و گفت: در اواخر ماه جاری رشد اقتصادی فصل اول 94 محاسبه می کند و اعلام می شود.
    وی با بیان آنکه متوسط نرخ دلار در بازار آزاد از ابتدای 94 تا انتهای مرداد ماه حدود 3320 تومان بوده که نسبت به سال قبل 4.1 درصد نوسان داشته است، تصریح کرد: انحراف معیار نرخ ارز از 83 تومان به 35 تومان رسیده ضمن آنکه پس از رفع تحریم ها و ایجاد شرایط مساعد یکسان سازی نرخ ارز را اجرایی می کنیم.
    وی با بیان آنکه خالص دارایی های خارجی بانک مرکزی 77 هزار میلیارد ریال افزایش و خالص مطالبات بانک مرکزی از بانک ها 25 هزار میلیارد ریال کاهش داشته است، افزود: خالص مطالبات بانک مرکزی از بخش دولتی تنها عاملی است که در این مدت موجب افزایش پایه پولی شده است. این رقم در چارچوب قانونی و در قالب تنخواه گردان خزانه بوده که در پایان سال تسویه خواهد شد.
    قربانی نرخ تورم 13.8 درصدی اعلام شده از سوی رئیس جمهور در همدان را مربوط به برآوردهای مرکز آمار دانست و گفت: آمار تورم مرداد ماه بانک مرکزی تا پنجشنبه منتشر می شود.
    معاون اقتصادی بانک مرکزی در خصوص برداشت دولت از این بانک نیز گفت: تنها برداشت از محل تنخواه گردان خزانه بوده است. در ماه های اخیر رفتار مالی دولت با بانک مرکزی منضبط بوده ولی در خصوص رفتارهای دولت با بانک ها مواردی مانند خرید تضمینی و اوراق مشارکت و غیره داشتیم.
    معاون اقتصادی بانک مرکزی در خصوص عملکرد بانک مرکزی و مرکز آمار در اعلام آمارهای اقتصادی، اظهار داشت: مرکز آمار مرجع اعلام آمارهای اقتصادی است اما طبق بند ج ماده 54 برنامه پنجم توسعه که جایگاه مرکز آمار به خوبی مشخص شده دستگاه های تخصصی نیز می توانند نسبت به تولید آمار اقدام نمایند. در همین راستا بانک مرکزی در چارچوب وظایف خود تعدادی از آمارهای اقتصادی از جمله نرخ تورم و نرخ رشد اقتصادی را اعلام می کند.
    وی با اشاره به اینکه هم اکنون بانک مرکزی و مرکز آمار در حال همفکری با یکدیگر هستند، افزود: این دو دستگاه نگاه مکملی نسبت به یکدیگر دارند و بحث جایگزینی مطرح نیست.

    برچسب ها