عصر خودرو

در گزارشی بررسی شد؛

اثرات تقاضای چین و ارزش دلار بر بازار مس

عصر بازار- بهای مس که اواسط ماه گذشته میلادی به بالای ۵۱۰۰ دلار در هر تن رسیده بود، طی هفته های اخیر در مسیر کاهشی قرار گرفت و هفته پیش با حدود ۱۵۰ دلار افت به ۴۶۰۰ دلار رسید که این پایین ترین میزان نسبت به ۲ ماه اخیر است.

اثرات تقاضای چین و ارزش دلار بر بازار مس
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از بورس کالای ایران، قیمت فلز سرخ در چند ماه اخیر بارها از سطح 5000 دلار بالاتر رفته، اما نتوانسته برای مدتی طولانی در این سطح بماند یا رشد کند. عامل عملکرد نامطلوب مس و برخی دیگر از فلزات اساسی، ضعف تقاضای چین و وضعیت نامناسب شاخص های بنیادی بازار این فلزات است. هفته گذشته تحولاتی بزرگی در صحنه اقتصاد جهان رخ داد و اکنون این سوال مطرح است که آیا از این پس تغییری در افق بازار فلزات اساسی مشاهده خواهد شد یا نه.

    برای پاسخ دادن به این سوال باید به عوامل موثر بر قیمت ها اشاره شود. نخستین عامل موثر بر قیمت فلزات اساسی وضعیت اقتصاد چین است. اخیرا تغییر بزرگی در اقتصاد چین رخ نداده و دولت این کشور در حال اجرای سیاست های حمایتی است و انتظار می رود امسال نرخ رشد اقتصاد این کشور به 6.5 درصد تا 7 درصد برسد.

    تحلیلگران معتقدند این هدف تحقق خواهد یافت. بانک مرکزی چین در دو سال اخیر بارهای نرخ های بهره را کاهش داده تا به رونق اقتصاد کمک کند البته هدف از سیاست های حمایتی تحقق نرخ هدف برای رشد اقتصاد است نه چیز دیگر. تحقق این نرخ سبب نمی شود تقاضا برای فلزات اساسی خیلی افزایش یابد. بدین ترتیب در مهمترین عامل موثر بر قیمت فلزات اساسی تغییر بزرگی ایجاد نشده است.

    یک نکته مهم در اینجا وجود دارد و آن اینکه در ماه های آینده از حجم فعالیت های ساخت و ساز چین کاسته می شود و طبیعتا تقاضا برای فلزات اساسی بویژه مس کاهش خواهد یافت.

    دومین عامل موثر بر قیمت این فلزات، تغییرات ارزش دلار است. ارزش دلار در هفته های اخیر کاهش یافته اما با توجه به محتوای سخنرانی جانت یلن، رییس بانک مرکزی آمریکا، در سمپوزیوم سیاست های پولی بانک مرکزی که روز گذشته انجام شد انتظار می رود ارزش دلار حمایت شود. وی در سخنرانی خود اعلام کرد وضعیت اقتصادی در آمریکا بهتر شده و شرایط برای بالا بردن نرخ های بهره فراهم تر است.

    اگر آنطور که پیش بینی شده، ارزش دلار رشد کند فشار بر قیمت فلزات اساسی بیشتر خواهد شد. بانک مرکزی آمریکا پایان سال گذشته میلادی نرخ های بهره را بالا برد اما امسال به دلیل وجود ریسک هایی که اقتصاد این کشور و اقتصاد جهان را تهدید کرده، برنامه افزایش نرخ های بهره را به تعویق انداخته است.

    با توجه به داده های اقتصادی آمریکا و دیدگاهی که اعضاء کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی این کشور در باره زمان مناسب برای بالا بردن نرخ های بهره دارند انتظار می رود پایان امسال این اقدام انجام شود. افزایش نرخ های بهره به رشد ارزش دلار منجر می شود.

    تحلیلگران تکنیکال معتقدند این هفته وضعیت بازار مس خوب نیست و دو سطح مقاومت قیمت ها به ترتیب 4635 دلار و 4670 دلار در هر تن است. کاهش نرخ رشد اقتصاد جهان در سال جاری میلادی یک عامل دیگر فشار بر قیمت ها محسوب می شود.

    در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس در سال جاری میلادی تاکنون نشان داده شده است:

    برچسب ها