عصر خودرو

عضو ارشد بانک‌مرکزی اروپا هشدار داد;

خطر بی‌اثر شدن محرک‌های پولی اروپا

عصر بازار- نرخ‌های بانک مرکزی اروپا می‌تواند پایین باقی بماند؛ البته به شرطی که دیگر سیاست‌های اقتصادی به کمک سیاست‌های محرک نیایند.

خطر بی‌اثر شدن محرک‌های پولی اروپا
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از اقتصادنیوز، بنویت کوئره، عضو هیئت اجرایی بانک مرکزی اروپا هشدار داد اثر محرک‌های پولی در چنین محیطی می‌تواند تضعیف شده و با اثرات جانبی فزاینده‌ای همراه باشد.

    کوئره به سمپوزیوم فدرال‌رزرو آمریکا در جکسون هول اعلام کرد: «‌اقدامات محرک با فرض گذرا بودن صورت گرفته‌اند. اما اگر دیگر سیاست‌های اقتصادی چنین نقشی را ایفا نکنند، آنگاه ما نمی‌توانیم نتیجه بگیریم که نرخ تعادل واقعی پایین باقی مانده است. به این ترتیب،‌ ما شاهد آن هستیم که در صورت شوک‌های کلان اقتصادی، نرخ‌های کوتاه‌مدت به تناوب روی محدوده‌ پایینی موثر فشار وارد کرده و تحریک ایجاد شده توسط پایین‌آوردن نرخ بهره بسیار ضعیف خواهد بود.»
    بانک مرکزی اروپا نرخ بهره را به قلمرو منفی کاهش داده، وام‌های آزاد به بانک‌ها اعطا کرده و ماهانه دارایی‌هایی به ارزش 80 میلیارد یورو خریداری کرده است؛ اما تورم همچنان در نزدیکی صفر باقی مانده و برای رسیدن به هدف 2 درصدی بانک مرکزی دست کم دو سال دیگر نیاز خواهد داشت.

    کوئره اشاره کرد که استفاده متناوب‌تر از ابزارهای غیرمعمول می‌تواند اثرات جانبی بزرگی نظیر ریسک‌های پایداری و فشار نزولی بیشتر روی نرخ تعادل واقعی به همراه داشته باشد

    برچسب ها