عصر خودرو

اظهار متناقض وزیر نفت عراق؛

برای تعادل بازار همکاری می‌کنیم اما تولید را هم دوبرابر می‌کنیم

عصر بازار- در حالی که هدف طرح فریز نفتی که اوپک دنبال می‌کند تعادل بازار با کاهش تولید اعضا است، وزیر نفت عراق در اظهار عجیب گفته است: برای تعادل بازار با اوپک همکاری می‌کنیم اما برنامه این کشور افزایش تولید است.

برای تعادل بازار همکاری می‌کنیم اما تولید را هم دوبرابر می‌کنیم
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از فارس، وزیر نفت عراق اعلام کرد، این کشور مایل است تا نقش پررنگ‌تری را در اوپک و همراهی با کشورهای نفتی برای بهبود قیمت نفت در بازار جهانی ایفا کند، اما نمی‌تواند در این مسیر از هدف مهمتر خود در گسترش سهم این کشور در بازار نفت جهانی و افزایش تولید چشم‌پوشی کند.

    جبار اللعیبی طی دیدار از شهر نفتی بصره در جنوب این کشور، از برنامه دولت عراق برای دو برابر کردن ظرفیت ذخیره نفت ترمینال بندر بصره و رساندن آن به 24 میلیون بشکه در آینده نزدیک خبر داد.

    وزیر نفت عراق ادامه داد: وزارت نفت عراق طرح‌های متعددی برای توسعه این بخش از اقتصاد عراق دارد که از جمله آنها افزایش تولید نفت و رساندن آن به سطحی است که بتواند پاسخگوی نیازهای عراق باشد. ما نمی‌خواهیم همانند گذشته سقفی را برای تولید خود در آینده تعیین کنیم.

    لعیبی که ماه گذشته به وزارت نفت عراق منصوب شد، تأکید کرد: عراق تمایل دارد تا همکاری قوی‌تری با اوپک در راستای بازگرداندن تعادل به بازار جهانی نفت داشته باشد.

    اما اظهارات این مقام عراقی نسبت به تمایل برای افزایش قیمت نفت برای افزایش تولید نفت خود از عدم تمایل عراق برای پیوستن به طرح فریز نفتی که در نشست ماه آینده کشورهای نفتی مطرح خواهد شد، خبر می‌دهد.

    عراق به عنوان دومین تولیدکننده بزرگ نفت اوپک پس از عربستان، روزانه 4.6 تا 4.7 میلیون بشکه نفت تولید می‌کند.

    نخست‌وزیر عراق نیز اخیراً اعلام کرده است که این کشور هنوز به سهم کامل خود از بازار جهانی دست نیافته که نشان‌دهنده این است که دولت عراق تمایلی برای محدود کردن عرضه نفت به بازار جهانی ندارد.

    ماه آینده میلادی، کشورهای بزرگ تولیدکننده نفت جهان شامل؛ اعضای اوپک و غیراوپک در الجزایر نشستی را برگزار خواهند کرد تا طرح فریز نفتی و محدود کردن عرضه نفت در بازار جهانی را بررسی کنند، این اقدام با هدف کاهش عرضه و بازگرداندن تعادل بین عرضه و تقاضا در بازار جهانی نفت صورت می‌گیرد.

    در ماه آوریل، نشست مشابهی در دوحه قطر برگزار شد که این نشست با کارشکنی عربستان در ساعات پایانی با شکست مواجه شد.

    عربستان اخیراً از همکاری با این نشست خبر داد و ایران نیز اعلام کرده است که برخلاف نشست قبلی در این نشست شرکت خواهد کرد.

    برچسب ها