عصر خودرو

رییس اتاق ایران و عمان:

عمان راه نفوذ کالاهای ایرانی به آمریکاست

عصر بازار- رییس اتاق مشترک ایران و عمان از حجم تجارت یک میلیارد دلاری دو کشور و آغاز سرمایه گذاری عمانی ها در ایران خبر داد و گفت: می توان از این کشور به عنوان راهی برای ورود ارزان تر کالاهای خودمان به این آمریکا و سنگاپور استفاده کرد.

عمان راه نفوذ کالاهای ایرانی به آمریکاست
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از ایرنا، محسن ضرابی افزود: توافقنامه های گمرکی ویژه ای بین عمان و آمریکا و همچنین سنگاپور امضا شده که بر اساس آن تعرفه بین عمان و این کشورها صفر است. بنابراین از عمان می توان به عنوان راهی برای ورود ارزان تر کالاهای ایرانی به این دو کشور استفاده کرد.
    وی گفت: عمان کشوری امن برای سرمایه گذاری است و رتبه فضای کسب و کار این کشور 48 است و رتبه ترکیه 69، کویت 104 و پاکستان 110. تورم در عمان زیر سه درصد و نرخ تسهیلات بانکی در این کشور پایین است. عمان هم خود بازار خوبی برای محصولات ایرانی است و هم می تواند پل مناسبی برای دسترسی به بازارهایی باشد که به دلایل سیاسی، ارتباط خود را با ما قطع کرده اند.
    ضرابی ادامه داد: تجارت عمان با کشورهای آفریقایی از سابقه طولانی و تاریخی برخوردار است و از طریق بازرگانان عمانی، راحت تر می توانیم به بازار آفریقا دسترسی داشته باشیم.
    این مسئول افزود: بازرگانان عمانی و ایرانی می توانند ارتباط با کشورهای همسود (CIS) را توسعه دهند که نتیجه آن، افزایش سهم ترانزیت و روابط تجاری ایران خواهد بود.
    وی گفت: در اغلب کشورهای همسایه، ثبت شرکت خارجی غیرممکن یا بسیار سخت است اما در مناطق آزاد عمان، ایرانی ها به راحتی می توانند با 100 درصد سهام خارجی شرکت ثبت کنند. در سرزمین اصلی نیز همین شرایط، فقط برای ایرانی ها وجود دارد. فعالان اقتصادی دیگر کشورها می توانند با حداقل 30 درصد شراکت با عمانی ها، شرکت ثبت کنند که این عدد در امارات 51 درصد است.
    رییس اتاق مشترک ایران و عمان افزود: در زمینه سرمایه گذاری، شرکت های عمانی به حضور در ایران علاقه مندند. بانک های عمان آماده ارایه تسهیلات بانکی 50 تا 70 درصدی پروژه هایی هستند که ایرانیان در آنجا سرمایه گذاری کرده اند.
    وی یادآوری کرد ایران، عمان، ازبکستان و ترکمستان در عشق آباد توافقنامه ای امضا کردند که بر اساس آن، مسیر ترانزیت شرق به غرب با نقش کلیدی بندرهای صحار و چابهار فعال می شود. عمانی ها افزون بر توسعه صحار، به سرمایه گذاری در چابهار نیز علاقه نشان داده اند.
    به گفته وی، فقط در بندر صحار، 28 میلیارد دلار سرمایه گذاری مشترک توسط بندر رتردام هلند و دولت عمان انجام گرفته است. منطقه آزاد صحار نیز یک قطب صنعتی و تجاری مهم است.
    شرکت واله برزیل که بزرگ ترین شرکت سنگ آهن جهان است، در صحار کارخانه گندله آهن با ظرفیت 10 میلیون تن در سال ساخته و در حال بهره برداری است. در حالی که کل نیاز کشور عمان به این محصول ، 1.8 میلیون تن است. این شرکت به وسیله بزرگ ترین کشتی باری دنیا با ظرفیت 400 هزار تن، سنگ آهن برزیل را به صحار می آورد تا به گندله تبدیل کرده و در بازارهای منطقه بفروشد.
    در بندر دقوم نیز سرمایه گذاری بسیار خوبی توسط دولت عمان انجام شده و مکان مناسبی برای حضور بازرگانان و سرمایه گذاران ایرانی است.
    ضرابی افزود: عمان از نظر بانکی و گمرکی، حمل و نقل دریایی و جاده ای و در آینده ای نزدیک ریلی و همچنین مقررات تردد مرزی،از ظرفیت های خیلی خوبی برخوردار است.
    به گفته وی، عمان تنها کشور منطقه جنوب ایران است که ثبات سیاسی دارد و دولت این کشور، نه پیش و نه پس از انقلاب، هیچ گاه به ایران خیانت نکرده و همیشه همراه ایران بوده است.
    رییس اتاق مشترک ایران و عمان گفت: تعلل ما برای حضور جدی تر در بازار عمان باعث می شود دیگران جایگزین شوند.

    ** رفع موانع بازرگانی، مالی و اعطای روادید
    ضرابی اعلام کرد در سال 2006 میلادی حجم تجارت دو کشور 200 میلیون دلار بود که اکنون به یک میلیارد دلار رسیده است.
    وی یادآوری کرد: خط کشتیرانی مستقیم و منظم برای تبادل کالا نداشتیم. کالاهای ایرانی باید به امارات می رفت و سپس با تریلر به عمان می رسید. اردیبهشت 1394 خط کشتیرانی در مسیر صحار و بندر رجایی افتتاح شد که اکنون 2 کشتی کانتینربر و فله بر هر 15 روز یکبار در این مسیر در حال حرکت است. خط مسافری خصب به قشم نیز با استقبال بازرگانان همراه شده است.
    رییس اتاق مشترک ایران و عمان افزود: با وجود تمایل دو کشور، روابط بانکی به دلیل تحریم ها قطع بود که با پیگیری ها و مذاکرات انجام شده پیش از برجام، با برخی بانک های خصوصی ایران روابط سوئیفت برقرار شد.
    وی دریافت روادید را یکی از مشکلات جدی بازرگانان ایرانی برای سفر به عمان دانست و ادامه داد: اتاق مشترک مذاکراتی در این زمینه انجام داد و اکنون به اعضای اتاق مشترک، به راحتی روادید تجاری می دهند. همچنین در سفر آقای یوسف بن علوی وزیر خارجه عمان به ایران، موافقت شد سفارت عمان در ایران، به فعالان اقتصادی ویزای کثیر بدهد که روند اجرای موضوع کمی طولانی شده است.
    به گفته وی، کسانی که قصد فعالیت در منطقه آزاد تجاری صحار را دارند به طور مستقیم ویزای کثیر می گیرند.

    ** سبقت عمانی ها برای سرمایه گذاری در ایران
    رییس اتاق مشترک ایران و عمان افزود: عمانی ها ساخت یک مرکز خرید بزرگ به مساحت 230 هزار متر مربع و با حجم سرمایه گذاری 250 میلیون دلار را در کرمان آغاز کرده اند. همچنین یک پایانه صادراتی در منطقه حاصلخیز بین کرمان و هرمزگان در مرحله اجراست که 37 درصد سهام آن متعلق به عمانی هاست.
    به گفته وی، یک پروژه بسیار بزرگ گردشگری نیز در بندر گز استان گلستان تعریف شده که به دلیل برخی مسائل مربوط به زمین، عملیات اجرایی آن متوقف شده است. چند پروژه بزرگ معدنی، هتل سازی، گردشگری و صنعتی نیز در مرحله مذاکره است.
    ضرابی افزود: ایرانی ها سرمایه گذاری پرحجم در عمان انجام نداده اند. فقط یک نیروگاه در بندر دقم در حال ساخت است. ایران خودرو نیز می خواهد در همین منطقه یک کارخانه تولید ماشین با مشارکت عمانی ها احداث کند، یک پروژه صنعتی هم در بندر صحار با مشارکت یک شرکت ایرانی و شرکت های عمانی قرار است در آینده نزدیک آغاز شود.
    رییس اتاق مشترک ایران و عمان تاکید کرد در واقع سرمایه گذاری عمانی ها در ایران، در عمل آغاز شده است ولی ایرانی ها هنوز در آغاز راه بررسی و مذاکره هستند.
    شامگاه بیست و ششم دی ماه 1394 با انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره انجام تعهدات هسته ای ایران در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، اجرای تعهدات طرف مقابل (گروه 1+5) یعنی روند لغو تحریم های هسته ای غرب علیه تهران آغاز شد.
    پس از آن تعاملات ایران و کشورهای دیگر از نظر سیاسی و اقتصادی رشد فزاینده ای یافته است.

    برچسب ها