عصر خودرو

سکه تمام مقاومت کرد;

شاخص ارزی بر قله ۷ ماهه

عصر بازار- روز جمعه، بهای اونس در بازارهای جهانی پایین رفت تا چنان که پیش‌بینی می‌شد روز شنبه قیمت دلار رکورد جدیدی را ثبت کند. در اولین روز هفته، شاخص ارزی ۶ تومان افزایش را تجربه کرد و به قیمت ۳ هزار و ۵۵۴ تومان رسید. آخرین بار این ارز در تاریخ ۱۹ بهمن ۹۴ نرخ فروش بالاتری را تجربه کرده بود. شکستن این رکورد در حالی رخ داد که شاخص ارزی پس از عبور از سطح ۳ هزار و ۵۵۰ تومان، تنها ۴ تومان از آن بالاتر رفت.

شاخص ارزی بر قله ۷ ماهه
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، این در شرایطی بود که بازار مدت‌ها برای لمس این سطح آماده شده و حتی از روز جمعه برای فتح آن دورخیز کرده بود. برخی از معامله‌گران بازار اعتقاد داشتند، دلار پس از عبور از سطح 3 هزار و 550 تومان، به سرعت وارد سطوح قیمت بالاتری خواهد شد؛ حادثه‌ای که رخ نداد و بازار تقریبا روند عادی را طی کرد. عاملی که موجب شد سرعت رشد دلار کمتر از تصور معامله‌گران بازار باشد، تغییر رفتار جریان‌های اصلی بازار از جمله بازارساز بود.

    در نتیجه، در روزی که نزول طلا و حضور سکه‌بازان در بازار ارز برای حمایت از دارایی خود منجر به رکوردزنی دلار شد، قیمت‌ها نوسان چندانی را تجربه نکردند. در حالی که دلار تنها 6تومان رشد قیمت را تجربه کرده بود، سکه تمام بهار آزادی نیز با کاهش جزئی هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 110 هزار تومان رسید. روز شنبه، بازار ارز کمتر شبیه به بازی پوکر بود، چرا که خبر چندانی از تاثیرات آتی بازان و تردستی و بلوف‌های آنها نبود.

    در واقع بازار ارز روز شنبه بیشتر حالت شطرنج داشت که جواب هر حرکت از سوی معامله‌گران غیررسمی با حرکتی از سوی بازارساز ارزی داده شد. به گفته فعالان، در گذشته معامله‌گران در دامنه محدودی و با استفاده از تحرکات در بخش آتی نوسان‌گیری کردند، ولی روز شنبه، بازارساز با نوع مداخله خودش بازیگران بازار ارز را وادار کرد به جای پوکر، شطرنج بازی کنند.

    در این شرایط، بازار بیشتر از معاملات آتی تحت‌تاثیر افزایش تقاضا بود و رفتار معامله‌گران فردایی نتوانست قیمت را دچار تغییرات هیجانی کند. در حالی که برخی از معامله‌گران ارزی انتظار داشتند، با عبور دلار از سطح 3 هزار و 550 تومان، قیمت افزایش زیادی را تجربه کند، حجم عرضه بازارساز موجب شد که قیمت نوسان چندانی را تجربه نکند. به گفته فعالان، در حضور انتظارات افزایشی این تلقی در میان معامله‌گران وجود داشت که بازار ارز روز شنبه شور زیادی داشته باشد، ولی اتفاق خاصی در بازار رخ نداد.

    عامل درهم

    در کنار حضور معامله‌گران سکه در بازار ارز دو عامل دیگری که به رشد قیمت دلار کمک کرد، افزایش نرخ حواله درهم و بهبود انتظارات افزایشی بود. به گفته فعالان، با عبور دلار از سطح 3 هزار و 550 تومان، انتظارات افزایشی در بازار بر انتظارات کاهشی غلبه کرد تا پس از مدت‌ها معامله‌گران افزایشی از بازار برنده بازگردند. به گفته فعالان، ادامه روند قیمت دلار وابستگی زیادی به رفتار بازارساز خواهد داشت. در این شرایط، تنها دو موضوع می‌تواند تدابیر احتیاطی بازارساز را برهم بزند. اولین عامل افزایش تقاضای واقعی در بازار است. به گفته فعالان، هر چقدر به آذرماه نزدیک‌تر شویم، تقاضای تجاری در بازار افزایش پیدا می‌کند. البته به‌نظر می‌رسد که بازارساز برای پاسخگویی به این بخش از تقاضا مشکل خاصی نداشته باشد. یکی از نشانه‌های آن این است که در چند ماه گذشته تعداد زیادی از کدهای کالایی از دریافت ارز مبادله‌ای خارج شدند و به‌نوعی به سمت بازار آزاد هدایت شدند.

    در این شرایط، تنها در صورتی که ورود تقاضای تجاری بیش از انتظار بازارساز ارزی باشد، شاهد تغییرات بیشتر قیمت‌ها خواهیم بود. عامل دومی که می‌تواند قیمت را با تغییر مواجه کند، ورود تقاضای سفته‌بازی به بازار است. روز شنبه، براساس رصد قیمت بازار می‌توان گفت که حجم تقاضای زیادی در بخش آتی وارد بازار نشد. در این شرایط، اگر معامله‌گران فرصتی برای خودنمایی پیدا نکنند، انتظارات افزایشی پایدار نخواهد ماند و امکان دارد قیمت تنها در سطح جدید به نوسان خود ادامه بدهد. حتی ممکن است با تخلیه شوک اونس جهانی، دلار به سمت قیمت‌های پایین‌تر حرکت کند.

    برچسب ها