عصر خودرو

مقام ارشد نفتی عراق در گفت وگو با رویترز

نفت عراق در صورت شکست مذاکره با کردها از مسیر ایران صادر می‌شود

عصر بازار- یک مقام ارشد وزارت نفت عراق اعلام کرد: در صورتی که مذاکرات دولت مرکزی عراق و مقامات اقلیم کردستان این کشور برای صادرات نفت عراق از طریق خاک این اقلیم شکست بخورد، نفت عراق از خاک ایران صادر خواهد شد.

نفت عراق در صورت شکست مذاکره با کردها از مسیر ایران صادر می‌شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، یکی از مقامات ارشد وزارت نفت عراق طی مصاحبه‌ای اعلام کرد: در صورتی که مذاکرات دولت مرکزی با مقامات اقلیم کردستان عراق بدون نتیجه به پایان برسد، برای صادرات نفت این کشور به ایران روی خواهند آورد.

    معاون وزارت نفت عراق اعلام کرد: سازمان بازاریابی دولتی نفت عراق قصد دارد تا با مقامات اقلیم کردستان این کشور طی هفته آینده مذاکراتی را درباره صادرات نفت این کشور از خاک ترکیه برگزار کند.

    فیاض النما تأکید کرد: در صورتی که این مذاکرات بدون نتیجه پایان یابد، ما به دنبال راه‌های دیگری برای فروش نفت خود خواهیم بود، چرا که به پول آن نیاز داریم، امکان این اقدام از طریق ایران و یا هر کشور دیگری وجود دارد.

    بر اساس این گزارش عراق به عنوان دومین صادرکننده بزرگ نفت اوپک پس از عربستان برای تأمین 95 درصد از بودجه خود به درآمدهای نفتی نیازمند است. اقتصاد این کشور از دو طرف کاهش شدید قیمت نفت و جنگ با داعش به شدت تحت فشار قرار گرفته است.

    اقلیم کردستان این کشور به طور متوسط روزانه 500 هزار بشکه نفت در روز از طریق خاک ترکیه صادر می‌کند.

    دولت عراق توانایی تغییر مسیر صادرات این حجم نفت را ندارد، اما می‌تواند نفتی را که در منطقه کرکوک و در نزدیکی ایران تولید می‌کند را از طریق خاک ایران صادر کند.

    بنا به اعلام نزدیک یکی از مقامات عراقی که خواست نامش فاش نشود، این امکان وجود دارد که بین ایران و عراق قرارداد تبادل نفت شبیه به قرارداد این کشور با کشورهای حوزه خلیج فارس شکل بگیرد.

    ایران نفت عراق را وارد کرده و به پالایشگاه‌های خود هدایت می‌کند و میزان برابر نفت را از طرف بغداد در خلیج فارس به مشتریان نفت عراق تحویل می‌دهد.

    عراق بنادری را در حاشیه خلیج فارس دارد، اما این بنادر از طریق خط لوله به کرکوک متصل نیستند.

    معاون وزارت نفت عراق اعلام کرد: از هفته گذشته شرکت دولتی نفت شمال عراق، پمپاژ نفت از طریق خط لوله اربیل کردستان به بندر جیحان ترکیه را برای نشان دادن حسن نیت خود و ترغیب کردها به مذاکره آغاز کرده است. این اقدام به دستور نخست وزیر این کشور و در پی حصول برخی توافقات بین دولت مرکزی و اقلیم کردستان این کشور آغاز شده است.

    حیدر العبادی تأکید کرده است که این تصمیم با هدف جلوگیری از آسیب به ذخایر این کشور اتخاذ شده است.

    برچسب ها