عصر خودرو

با اجرایی شدن برجام محقق می شود؛

شمارش معکوس برای ورود سرمایه های خارجی

عصر بازار: مهم ترین موضوع در بحث توافق هسته ای این بود که به گونه ای تنظیم شود که راه را برای دراز مدت باز کند.

شمارش معکوس برای ورود سرمایه های خارجی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، سیروس ناصری، دیپلمات سابق ایرانی در بیست و سومین نشست صبحانه کاری کانون کارگزاران بورس با محوریت "پتانسیل ها و فرصت های برجام در بازار سرمایه" با بیان مطلب بالا گفت: در این مسیر تیم ایران با دشواری هایی روبرو بود. نخست اینکه از ابتدا مشخص بود رییس جمهور آمریکا اختیار لغو همه تحریم ها را ندارد و بخشی در اختیار کنگره باقی می ماند. از همین رو مقرر شد تا بخشی از تحریم ها باقی بماند، البته ایران هم تمایلی نداشت تا مسیر توافق را دشوار کند.

    عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته ای ادامه داد: از دیگر مشکلات موجود، این بود که مقرر شد تحریم های اولیه در خصوص ارتباط موسسات حقیقی و حقوقی با ایران لغو نشود. این در حالی است که تحریم های آمریکا در قالب یک مجموعه بود و این امر، لغو همگی آنها را با مشکل همراه کرده بود.

    وی تصریح کرد: هر دو طرف به دنبال این بودند که اگر طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکرد، امکان بازگشت داشته باشند و با صرف زمان زیادی Snap back طراحی شود.

    ناصری با اشاره به اینکه سه مورد یاد شده، مسیر توافق را دشوار کرده بود، ابراز داشت: از همه مهم تر ، اروپایی ها متعهد شدند تضمین های دولتی را برقرار کنند. در عین حال مقرر شد تا اروپا و آمریکا "قوانین راهنما" را با ایران به مشورت بگذارند.

    این دیپلمات ایرانی با بیان اینکه ورای این موارد بخش ضمائم تحریم ها دو بخش است؛ تحریم هایی که برداشته می شوند و آثار رفع تحریم چیست، ابراز داشت: وضعیت رفع تحریم ها در اروپا کاملا روشن است و در آمریکا در مجموع با عباراتی که آورده شد، روشن شد.

    وی تاکید کرد: در مجموع آنچه در برجام آمده به اندازه کافی از استقرار روابط عادی ایران و اروپا خبر می دهد و راه را برای همکاری با موسسات حقیقی و حقوقی از طریق شعبشان که در آمریکا ثبت نشده اند، فراهم می کند. هرچند در عمل مشکل این است که تبلیغات علیه ایران ادامه دارد.

    ناصری پیش بینی کرد که تحریم ها در پایان سال میلادی جاری برداشته شود و در ادامه ابراز داشت: با نزدیک شدن به روز اجرا، در برجام پیش بینی شده تا موضوعات مطرح در مورد ایران، در میانه دسامبر در جلسه حکام به جمع بندی برسد.

    وی پیشنهاد داد تا شرکت ها و موسسات از هم اکنون صحبت ها و مذاکرات خود را با طرف های خارجی آغاز کنند و مباحث مقدماتی را انجام دهند تا بعد ازجمع بندی، قرارداد قطعی ببندند و ظرف دو سه ماه شاهد قراردادهای قطعی باشیم.

    عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته ای خاطرنشان کرد: اگر طی دو سه ماه چند شرکت ایرانی با سرمایه گذاران خارجی قرارداد ببندند، تبلیغات علیه ایران بی اثر شده و سرمایه گذاران برای حضور در ایران گوی سبقت را از یکدیگر می ربایند.

    ناصری با اشاره به اینکه طرف های خارجی مایلند که به نوعی خودشان را در مقابل بازگشت احتمالی تحریم ها بیمه کنند، گفت: شرکت های ایرانی نباید اجازه دهند که موضوع Snap back طرف ایرانی را تضعیف کند، چرا که می تواند رویه ای برای سایر قراردادها شده و حتی به مذاکرات مجدد بینجامد.

    وی تاکید کرد که تمامی موسسات حقوقی مراقب مفاد قراردادهای خود باشند و در صورت نیاز با مسوولان وزارت امور خارجه مشورت کنند تا آنها با قواعد راهنما کار را تسهیل کنند.

    این دیپلمات ایرانی با اشاره به اینکه اراده طرف مقابل، برداشتن تحریم ها است، خاطرنشان کرد: چشم انداز کلی مثبت است و تحولات هم سریع خواهد بود و امید می رود تا شاهد ورود پول و سرمایه به داخل کشور باشیم تا عاملی برای رفع رکود و توسعه و ایجاد رونق باشد.

    وی در پایان خاطر نشان کرد: هیچ کالایی در دنیا به اندازه پول وافر و فراهم نیست. پول های سرگردان زیادی وجود دارند که به دنبال جایی برای دریافت سود مناسب به همراه ریسک معقول هستند.

     

    لزوم تعریف جدید برای جذب سرمایه گذار خارجی

    در ادامه این نشست، محمد سعیدی، عضو هیأت مدیره شستا که از ساعاتی پیش به مدیر عاملی شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی منصوب شد در صبحانه کاری فعالان بازار سرمایه حاضر شد و به موضوعاتی که در جذب سرمایه گذار خارجی مهم است، اشاره کرد.

    سعیدی با بیان اینکه توافق هسته ای یک رخداد بی سابقه در 35 سال پس از انقلاب بوده، گفت: بر اساس برجام روابط ما با دنیای غرب به حالت عادی برمی گردد اما نکته مهم در این مسیر برخورد همراه با تأخیر دولتی ها و خصوصی ها با این اتفاق مهم است.

    وی با بیان اینکه تیم مذاکره کننده در زمان مذاکرات درباره زوایای مختلف تحریم ها آماده نبود، گفت: درباره لایه های زیرین تحریم های اتحادیه اروپا و آمریکا اطلاعی وجود نداشت و تیم مذاکره کننده لایه های زیرین تحریم را در دوران مذاکره متوجه شدند.

    این کارشناس مسائل اقتصادی خاطرنشان کرد: امروز نیز نکته کلیدی اینجاست که ما نیز به عنوان نهاد سرمایه گذار هنوز آمادگی لازم برای استفاده از ظرفیت فراهم شده پس از رفع تحریم ها را نداریم تا برای فوریه و مارچ که رفع تحریم ها به مرجله اجرا در می آید، آماده باشیم.

    وی با بیان ضرورت تغییر مدل قراردادهای جذب سرمایه گذار خارجی گفت: در بخش دولتی و خصوصی مدل های قراردادی جدید تنظیم نشده است و اگر امروز شرکت توتال، شل و... وارد بازار شود نمی دانیم چه مدل قراردادی داشته باشیم که مطابق قواعد روز دنیا باشد چون مدلهای قرارداد امروز با 10 سال قبل فرق کرده است.

    سعیدی با تأکید بر این نکته که عدم آمادگی برای تنظیم قراردادهای سرمایه گذاری نقطه ضعف اساسی در جذب سرمایه گذار خارجی در شرایط فعلی است، گفت: مذاکرات به خوبی انجام شده، به مرور زمان و با خواست طرفین هم، روابط عادی می شود و وضعیت کاملاً متحول و غیر قابل مقایسه با امروز و چند سال گذاشته می شود پس باید به سرعت برای این روز خود را آماده کرد.

    مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: نوع روابط مالی، مشارکت های بانکی و بیمه ای نسبت به 10 سال گذشته متفاوت شده بنابراین باید یک پکیج رفع قراردادی مبتنی بر حقوق مالی - بیمه ای امروز، تنظیم و تدوین شود که پایه قرارداد ما با سرمایه گذاران خارجی شود.

    قابلیت سرمایه گذاری خارجی تا 20 درصد بازار سرمایه

    کوروش طاهرفر از دیگر سخنرانان امروز صبحانه کاری فعالان بازار سرمایه درباره پتانسیل ها و فرصت های برجام در بازار سرمایه گفت: در حال حاضر میزان سرمایه، سرمایه گذاران خارجی در بورس نیم میلیارد دلار است که این مبلغ حدود نیم درصد سرمایه کل بورس ایران است در حالیکه مطابق با اصول و قواعد ملی این عدد قابلیت افزایش تا 20 درصد را دارد.

    وی با بیان اینکه برای جذب سرمایه گذاری خارجی تأکید بر فروش سهام است، گفت: باید روی سرمایه گذاری بر سایر نهادهای مالی از جمله نهادهای مالی چون کارگزاری ها، شرکت های مشاور سرمایه گذاری، تأمین سرمایه ها کار شود.

    این کارشناس فنی جذب سرمایه گذار خارجی گفت: کارگروهی با هدف جذب سرمایه گذاری خارجی تشکیل شده که موانع پیش روی جذب سرمایه گذاری خارجی را برطرف کند. باید مشخص شود خلاء موجود ناشی از منع قانون بوده یا ناشی از سلیقه های متفاوت در ادوار مختلف بوده که با رفع این مشکلات بازار را با سرمایه های خارجی پیوند داد.

    طاهر فر در ادامه اظهار داشت: در حوزه فاینانس با بانکهای فاینانس کننده نمی توان به شیوه گذشته وارد مذاکره شد امروز روند تغییر کرده و در دو سال آینده شاهد پیشرفت های زیادی در اقتصاد خواهیم بود اما در کنار عزم جدی نیاز به شیوه های جدید برای جذب سرمایه گذار خارجی وجود دارد که از این امکان و ظرفیت فعلی به درستی استفاده شود.

    وی گفت: باید شرایط شرکت ها در گزارش دهی ها تغییر کند. سرمایه گذار خارجی با این شیوه گزارش دهی مالی کنار نمی آید و حداقل هایی چون راه اندازی سایت انگلیسی شرکت ها، دو زبانه شدن کدال، توان تحلیل به زبان انگلیسی و راه اندازی دفاتر خارج از کشور برای شرکتها، نهادهای مالی و سرمایه گذار از پایه های مهم در جذب سرمایه گذار خارجی است.

    وی تأکید کرد : علاوه بر پروژه های زیرساختی باید پتانسیل های بازار سرمایه اعم از شرکت های تأمین سرمایه، مشاور سرمایه گذاری ها برای جذب و افزایش سرمایه گذاران خارجی تشریح شود.

    برچسب ها