عصر خودرو

طی هفته گذشته رقم خورد؛

سررسید اردیبهشت ۹۶، صدرنشین بازار آتی سکه

عصر بازار- حجم معاملات آتی سکه طی هفته اخیر در بورس کالای ایران به ۳۳هزار و ۹۷۹ قرارداد و ارزش آن به بیش از۳ هزار و ۹۵۵ میلیارد ریال رسید.

سررسید اردیبهشت ۹۶، صدرنشین بازار آتی سکه
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، هفته گذشته سکه در بازار نقدی و آتی بورس کالای ایران در مسیر نوسان قیمتی قرار داشت.

    به این ترتیب طی هفته گذشته در بین سررسیدهای فعال بازار آتی سکه، بیش‌ترین حجم معاملات با 28 هزار و 451 قرارداد به معاملات تحویل اردیبهشت ماه سال آینده اختصاص داشت تا ارزش این سررسید به بیش از 3 هزار 323 میلیارد ریال برسد. این در شرایطی است که سررسید اسفندماه با 4 هزار و 424 قرارداد و ارزش بیش 508 میلیارد ریال در جایگاه دوم قرار گرفت. همچنین سکه تحویل شهریور ماه سال جاری نیز با حجم 474 قرارداد و به ارزش بیش 52 میلیارد ریال در جایگاه سوم ایستاد.

    سکه تحویل دی ماه نیز با 275 قرارداد و ارزش بیش از 31میلیارد ریال در جایگاه چهارم و همچنین سکه آبان ماه با 121 قرارداد به ارزش بیش از 13 میلیارد ریال در جایگاه پنجم معاملات قرار گرفتند.

    نگاهی به آخرین روز معاملاتی

    نگاهی به آمار معاملات بازار آتی سکه طی هفته گذشته نشان می دهد که این بازار تحت تاثیر متغیر بودن مسیر اونس در بازارهای جهانی و دلار در بازار داخلی، با نوسان قیمت روبه رو بوده است. به این ترتیب بهای سکه در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته (پنج شنبه) در سررسیدهای مختلف با روند قیمتی متفاوتی رو به رو شد؛ به طوری که سکه تحویل شهریور با قیمت یک میلیون و 111هزار تومان به فروش رسید که افزایش0/1 درصدی را در این روز به ثبت رساند.

    این در شرایطی است که قرارداد تحویل آبان با قیمت یک میلیون و 121 هزار تومان معامله شد و افت0/27 درصدی را در این روز تجربه کرد. همچنین سکه تحویل دی سال جاری با قیمت یک میلیون و 131هزار تومان مورد معامله قرار گرفت و با کاهش0/13 درصدی نسبت به چهارشنبه گذشته رو به رو شد. از سویی سکه سررسید اسفند ماه با رشد0/11درصدی با قیمت یک میلیون و146هزار تومان معامله شد. در پایان نیز سکه تحویل اردیبهشت ماه سال آینده با نرخ یک میلیون و 164 هزار تومان، افزایش 0/17درصدی را تجربه کرد.

    حرکت خلاف جهت سکه و دلار

    همچنین بررسی بازار نقدی نشان می دهد که از ابتدای هفته گذشته، سکه و دلار در جهت مخالف یکدیگر حرکت کردند تا بازدهی هفتگی هر دو نیز متفاوت باشد، به طوری که 2 روز ابتدایی هفته گذشته، سکه و دلار با هم کاهش قیمت را تجربه کردند، اما تا پایان هفته در مسیر های مخالف هم در حرکت بودند.

    از سویی نیز پس از اظهارات یلن در بازارهای جهانی ارزش دلار در بازارهای بین المللی با نوسانات زیادی روبرو شده است. یلن در سخنان خود تاکید کرده بود احتمال افزایش نرخ بهره فدرال رزرو طی ماه های اخیر بیشتر شده ولی این مساله هنوز به آمارهای اقتصادی بستگی خواهد داشت که این موضوع موجب شده تا معامله گران بازار طلا و سکه تا باز شدن بازارهای جهانی صبر کنند.

    برچسب ها