عصر خودرو

آغاز سوآپ نفت تا چند روز آینده؛

«ویتول» سوئیس اولین مشتری نفت سوآپ شد

سوآپ نفت روسها از مسیر ایران

عصر بازار- همزمان با بازدید نمایندگان ویتول سوئیس برای سوآپ نفت روسیه از بزرگترین پایانه نفت ایران در دریای خزر، یک مقام مسئول از احتمال از سرگیری سوآپ نفت ایران تا ۱۴ روز آینده خبر داد.

«ویتول» سوئیس اولین مشتری نفت سوآپ شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، با گذشت حدود هفت سال از توقف سوآپ نفت کشورهای حاشیه دریای خزر از مسیر ایران، هنوز این تجارت نفتی از سرگرفته نشده و مذاکرات با شرکت‌های بین‌المللی و کشورهای حاشیه دریای خزر همچون روسیه، ترکمنستان، قزاقستان و جمهوری آذربایجان کماکان ادامه دارد.

    با این وجود پنج شنبه هفته گذشته هیاتی از یک شرکت نفتی سوئیس (ویتول) از تاسیسات و زیرساخت‌های پایانه نفتی نکا به عنوان بزرگترین پایانه نفتی ایران در دریای خطر به منظور از سرگیری سوآپ نفت بازدید کردند.

    این بازدید هیات نفتی سوئیسی (ویتول) در حالی از پایانه نفتی نکا انجام شده که این شرکت سوئیسی پیش از توقف سوآپ نفت، همواره در تجارت سوآپ نفت کشورهای حاشیه دریای خزر با شرکت ملی نفت و نیکوی ایران همکاری کرده است.

    علاوه بر این در کنار ویتول سوئیس از شرکت برتیش پترولیوم انگلیس هم به عنوان یکی از شرکت‌های علاقه مند به از سرگیری سوآپ نفت خام کشورهای دریای خزر از مسیر ایران نام برده می‌شود.

    حمیدرضا شاهدوست با تایید بازدید کارشناسان شرکت نفتی سوئیس شاغل در بازار نفت روسیه از پایانه نفتی نکا، گفت: کارشناسان این شرکت بزرگ سوئیسی به منظور از سرگیری سوآپ نفت خام از تجهیزات و امکانات پایانه نفتی نکا بازدید کردند.

    رئیس پایانه نفتی شمال کشور از احتمال ازسرگیری سوآپ نفت خام 7 تا 14 روز آینده از پایانه نفتی نکا خبر داد و افزود: هم اکنون تاسیسات پایانه نفتی نکا برای از سرگیری سوآپ نفت آماده است.

    این مقام مسئول با بیان اینکه پایانه نفتی نکا با در اختیار داشتن سه جایگاه اسکله پهلوگیری کشتی‌های نفتکش با آبخور 5.4 متری و با ظرفیت 7 هزار تنی در شرایط فعلی با 12 مخزن آماده تخلیه روزانه 120 هزار بشکه نفت کشورهای حاشیه خزر است، اظهار داشت: علاوه بر این عملیات ساخت حوضچه نفتی برای افزایش ظرفیت سوآپ نفت به 2.5 میلیون بشکه در روز آغاز شده است.

    از سوی دیگر بیژن زنگنه وزیر نفت هم هفته گذشته با اشاره به صدور فرمان از سرگیری سوآپ نفت خام کشورهای حاشیه دریای خزر، با اشاره به آمادگی ایران برای سوآپ نفت روسیه گفته بود: روس‌ها هم علاقه خود را برای سوآپ بخشی از نفت تولیدی خود از مسیر ایران اعلام کرده‌اند.

    بر اساس این گزارش، هم‌اکنون ظرفیتی برای سوآپ روزانه 150 هزار بشکه نفت خام در کشور وجود دارد که راه‌اندازی سوآپ با توجه به اینکه جایگزین آن در خلیج‌فارس تحویل مشتریان می‌شود، می‌تواند به افزایش سهم نفت ایران در بازار کمک کند.

    برچسب ها