عصر خودرو

آغاز تجارت ایران و کره جنوبی با یورو

عصر بازار- وزیر دارایی کره جنوبی اعلام کرد این کشور از دوشنبه هفته جاری تجارت با ایران با استفاده از یورو را آغاز خواهد کرد.

آغاز تجارت ایران و کره جنوبی با یورو
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، سئول پس از ماه‌ها مذاکره با واشنگتن و به درخواست ایران، وون کره جنوبی را بدون مداخله مستقیم دلار به یورو تبدیل خواهد کرد. یو ایل هو، وزیر دارایی کره جنوبی اظهار کرده است این اقدام موانع موجود بر سر راه سرمایه گذاری و تجارت با ایران را تسهیل خواهد کرد.

    تاکنون پول خرید نفت ایران از سوی کره جنوبی و پروژه‌های ساخت و ساز در ایران به وون پرداخت می شد که باعث شده بود فعالیتهای تجاری با وجود لغو تحریمهای غربی همچنان محدود بماند.

    در پی توافق هسته ای تاریخی که ژوییه گذشته میان ایران و قدرتهای جهانی امضا شد و در ژانویه امسال اجرایی شد، بسیاری از تحریمهای بین المللی برچیده شدند اما تحریمهای غیرهسته ای آمریکا علیه ایران شامل ممنوعیت استفاده از سیستم مالی این کشور به قوت خود باقی مانده و انجام مبادلات مالی جهانی با استفاده از دلار را برای بانکها و شرکتهای ایرانی دشوار کرده اند.

    بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، بانک KEB Hana، بانک شینهان و بانک ووری که در ماه مه یک دفتر در ایران گشود، از این مبادلات حمایت می کنند.

    تهران و سئول که یکی مشتریان نفت ایران است، در سفری که چند ماه قبل پارک گئون هی، نخست وزیر کره جنوبی به ایران تهران داشت، موافقت کردند حجم تجارت سالانه‌شان را به 18 میلیارد دلار برسانند.

    شرکت‌های کره ای در صنایعی شامل ساخت و ساز، کشتی سازی و خودرو تاکنون از طریق حسابهای بانک مرکزی ایران که تحت مدیریت بانک ووری و اینداستریال بانک کره قرار دارند، پولشان را به وون دریافت کرده‌اند. به همین ترتیب شرکتهایی ایرانی که با همتایان کره‌ای خود داد و ستد دارند، پولشان را از بانک مرکزی دریافت می کنند. هیچ نقل و انتقال پول واقعی میان بانک ووری و اینداستریال بانک کره و بانک مرکزی ایران وجود نداشته است اما استفاد از سیستم مبادلات ارزی به یورو، پروژه‌هایی که شرکتهای کره ای در ایران برنده شده اند را تسریع خواهد کرد.

    کشتی سازان کره‌ای تفاهم نامه‌ای به ارزش سه تریلیون وون (2.7 میلیارد دلار) با ایران امضا کرده‌اند، در حالیکه شرکتهای دولتی "شرکت گاز کره" و "شرکت نیروی کره" هر یک در پروژه‌های چند میلیاردی انرژی حضور دارند. شش شرکت ساختمان سازی از جمله شرکت مهندسی و ساخت و ساز هیوندای اخیرا برای پروژه ساخت یک بیمارستان به ارزش 2.3 تریلیون وون انتخاب شدند.

    برچسب ها