عصر خودرو

ریسک سبدها و صندوق ها قابل مدیریت تر شد؛

خرید گواهی سپرده کالا به اساسنامه بزرگترین صندوق بازار سرمایه اضافه شد

عصر بازار- سازمان بورس و اوراق بهادار مجوز سرمایه گذاری در گواهی سپرده کالایی را برای صندوق سرمایه گذاری گنجینه آرمان شهر به عنوان نخستین صندوق در این زمینه، صادر کرد تا از این پس فرصتی جدید و جذاب برای سرمایه گذاری در بازار سرمایه به وجود آید.

خرید گواهی سپرده کالا به اساسنامه بزرگترین صندوق بازار سرمایه اضافه شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، مدیرعامل تامین سرمایه آرمان، محمودرضا خواجه نصیری، با بیان اینکه آغاز سرمایه گذاری صندوق های سرمایه گذاری در بازار کالای کشور می تواند بسیار جذاب و سودآور باشد، افزود: سرمایه گذاری در گواهی سپرده کالایی، از جنس سایر سرمایه گذاری های بازار سرمایه نیست و این بار اوراقی از جنس کالا مد نظر است که می تواند پرتفوی سرمایه گذاران را متنوع تر از هر زمان دیگری بکند. همچنین معاملات گواهی سپرده سکه طلا نیز در بورس کالا در جریان است و صندوق ها می توانند سکه را در پرتفوی خود جای دهند که می تواند برای سرمایه گذاران جذاب و سودآور باشد.

    وی با اشاره به اینکه قرار گرفتن گواهی سپرده کالایی در کنار سایر اوراق در سبد دارایی سرمایه گذاران، باعث کاهش ریسک سرمایه گذاری می شود، گفت: امروز مشاهده می کنیم که معاملات سهام شرکت ها، ارتباط نزدیکی با شاخص های کالایی دارد؛ برای مثال وقتی مدیر سرمایه گذاری یک صندوق تحلیل می کند که به دلایل مختلف، بهای مس در بازارهای جهانی رشد خواهد کرد، گواهی سپرده مس خریداری می کند و در صورت تحقق آن پیش بینی، بدون شک با سودآوری روبه رو می شود. اما همان مدیر سرمایه گذاری اگر اقدام به خرید سهام یک شرکت تولیدی مس کند، به دلیل وجود برخی تصمیمات در سیستم های مدیریتی شرکت ها، حتی با وجود تحقق پیش بینی در خصوص رشد بهای مس در بازارهای جهانی، امکان دارد که سودی نصیب آن صندوق نشود.

    خواجه نصیری ادامه داد: با این تفاسیر تحلیل و سرمایه گذاری روی اوراق کالا یا همان گواهی سپرده کالا، ساده تر و قابل اتکاتر از سهام یا اوراق دیگر است و به مرور صندوق ها و فعالان بازار سرمایه به مزیت های زیاد گواهی سپرده کالا پی خواهند برد و از این ابزار استقبال خواهند کرد.

    مدیرعامل تامین سرمایه آرمان تصریح کرد: زمانیکه گواهی سپرده کالایی همچون گواهی سپرده سکه طلا در بورس کالای ایران راه اندازی نشده بود، صندوق های سرمایه گذاری امکانی برای ورود به سرمایه گذاری در حوزه کالا نداشتند چراکه با دشواری های زیادی همچون بحث ورود به معاملات، تحویل کالاها، انبارداری، ریسک نگهداری و در مجموع با هزینه های بالایی روبه رو بودند اما امروز همه این موارد با راه اندازی گواهی سپرده کالایی برطرف شده و فرصتی مناسب برای ورود صندوق های سرمایه گذاری به حوزه کالا فراهم شده است.

    به گفته خواجه نصیری، همچنین با رونق معاملات گواهی سپرده کالایی در بورس کالا و قرار گرفتن این اوراق در پرتفوی صندوق های سرمایه گذاری، می توان ابزارهای ترکیبی را برای گواهی سپرده کالا طراحی کرد.

    وی در پایان به گواهی سپرده و قراردادهای آتی سکه طلا نیز اشاره کرد و گفت: صندوق های سرمایه گذاری می توانند به منظور مدیریت ریسک خود از گواهی سپرده سکه طلا و همچنین قراردادهای آتی سکه به طور همزمان استفاده کنند تا ریسک خود در مقابل نوسانات را پوشش دهند.

    بر اساس این گزارش، طبق ابلاغیه اخیر سازمان بورس و اوراق بهادار، سرمایه گذاری در گواهی سپرده کالایی برای صندوق های سرمایه گذاری مجاز شده است که براساس این ابلاغیه، صندوق های سرمایه گذاری «در سهام»، «مختلط» و «در اوراق بهادار با درآمد ثابت» می توانند با اضافه کردن موضوع امکان سرمایه گذاری در «گواهی سپرده کالایی» در اساسنامه و امیدنامه خود و طی تشریفات مقرر، حداکثر تا 5 درصد از کل دارایی های صندوق را در این اوراق بهادار سرمایه گذاری کنند.

    برچسب ها