عصر خودرو

مدیرعامل شرکت مناطق نفتخیز:

اجرای مدل جدید قراردادهای نفتی افزایش تولید نفت را به دنبال دارد

عصر بازار- مدیرعامل شرکت مناطق نفتخیز جنوب گفت:اجرایی شدن مدل جدید قراردادهای نفتی ضمن جذب سرمایه گذار و تجهیز کشور به تکنولوژی روز جهان، افزایش تولید نفت خام از میدان های این شرکت را به دنبال دارد.

اجرای مدل جدید قراردادهای نفتی افزایش تولید نفت را به دنبال دارد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، بیژن عالیپور اظهارکرد: کارشناسان و هیات دولت از دوسال گذشته بررسی های لازم را روی مدل جدید قراردادهای نفتی انجام داده اند و گرچه مدل جدید منتقدانی به همراه دارد اما اجرای هرچه سریعتر این قراردادها کمک شایانی به جذب سرمایه گذاری در کشور خواهد کرد.
    وی افزود: این قراردادها علاوه بر این که در زمینه جذب سرمایه گذار موثر است ، تکنولوژی جدید را نیز وارد کشور کرده و بخشی از مشکلات ما را برطرف خواهد کرد.
    مدیرعامل شرکت مناطق نفتخیز جنوب ادامه داد: درزمان حاضر در میدان های نفتی این شرکت ، حفاری افقی توسط چینی ها تا دو کیلومتر انجام می شود اما شرکت های آمریکایی می توانند تا 15 کیلومتر برای ما حفاری کنند.
    وی تصریح کرد: امید است این قراردادها بدون عیب ونقص تدوین و اجرایی شود تا بتوانیم در بحث پروژه های نفتی پیشرفت خوبی را در آینده ای نزدیک شاهد باشیم.
    عالیپور اظهار کرد: تمامی مدیران شرکت مناطق نفتخیز جنوب با سیاست های دولت تدبیر و امید همسو بوده و بی صبرانه در انتظار اجرایی شدن این قراردادهای جدید هستیم.
    مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در تازه ترین گزارش خود درباره مدل جدید قراردادهای نفتی اعلام کرده است: براساس واقعیت های موجود به ویژه در حوزه موضوع های اقتصادی آنچه که مبرهن بوده این است که بخش نفت نیازمند سرمایه گذاری ١٥۰ تا ٢۰۰ میلیارد دلاری طی یک برنامه پنج ساله است و سرمایه گذاری نکردن در توسعه میدان ها و مخازن نفت و گاز کشور به ویژه میدان های مشترک، سبب عقب ماندن کشور در حفظ جایگاه خود در میان دیگر کشورهای تولید کننده منابع هیدروکربوری خواهد شد.
    در این گزارش آمده است:جذب فناوری های برتر و روزآمد در این صنعت و نبود امکان تامین داخلی این حجم از سرمایه برای طرح های اکتشاف، توسعه، تولید، پالایش و پتروشیمی جذب سرمایه و فناوری خارجی با حفظ قوانین بالادستی و منافع و کرامت و مصلحت ملی، را ضروری می کند که براین اساس تدوین مدل جدید قراردادهای نفتی موضوعی ضروری و گریزناپذیر است.
    همچنین در بخش دیگری از این گزارش آمده است:آنچه در جذب سرمایه های خارجی براساس مدل جدید قراردادهای نفتی یادآوری می شود آن است که مطابق اعلام شرکت ملی نفت ایران، در اجرای مدل جدید قراردادی صنعت نفت، پیمانکار هیچ حق و حقوقی درباره مخزن، تاسیسات و حتی تولید ندارد و شرکت ملی نفت ایران مجاز است دستمزد وی را به صورت نقد یا محصول، بر اساس صلاحدید روز پرداخت کند.

    برچسب ها