عصر خودرو

وزیر نیرو مطرح کرد

ایران صادرکننده خالص برق به چهار کشور

عصر بازار- وزیر نیرو گفت: در حال حاضر ایران صادرکننده خالص برق به چهار کشور از جمله ترکیه، عراق، افغانستان و پاکستان و صادر کننده خدمات فنی و مهندسی به بیش ۴۰ کشور جهان است.

ایران صادرکننده خالص برق به چهار کشور
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۲:۰۰

    به‌گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، حمید چیت‌چیان دیشب در پایان سفره یک‌روزه خود به استان آدربایجان غربی در نشستی با خبرنگاران و اصحاب رسانه این استان در مورد وضعیت صادرات برق در کشور، اظهار داشت: در حال حاضر ایران صادرکننده خالص برق به چهار کشور از جمله ترکیه، عراق، افغانستان و پاکستان است.

    وی افزود: صنعت آب و برق از صنایع توانمند کشور بوده و تاکنون کشورمان خدمات فنی و مهندسی آب و برق را به بیش از 40 کشور دنیا صادر کرده است.

    وی با اشاره به کلنگ‌زنی احداث شبکه آبیاری و زهکشی پیرانشهر در ساعات اولیه صبح امروز، گفت: این شبکه شامل شش منطقه عمرانی بوده که نزدیک به 13 هزار هکتار شبکه آبیاری و زهکشی اجرا خواهد شد و امید است شاهد تحول از نظر توسعه کشاورزی و بهره‌وری آب باشیم.

    چیت‌چیان با اشاره به اجرای سد سیلوه ادامه داد: از طریق سد سیلوه حدود 95 میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه وارد خواهد شد.

    وی تاکید کرد: سراسر آذربایجان غربی یک کارگاه بزرگ برای فعالیت‌های مؤثر در رابطه با مدیریت منابع آب است.

    وزیر نیرو افزود: امروز تصفیه‌خانه فاضلاب شهر نقده با ظرفیت 23 هزار مترمکعب در شبانه‌روز افتتاح و در مدار بهره‌برداری قرار گرفت. در این طرح قرار است پساب تصفیه شده به سمت دریاچه ارومیه هدایت شود.

    چیت‌چیان تصریح کرد: از مسائل مهم که از ابتدای شروع دولت یازدهم مورد توجه دولت قرار گرفت مسئله احیای دریاچه ارومیه بوده که در این راستا ستاد احیا تشکیل و اعتباراتی تخصیص یافت و فعالیت گسترده برای احیای دریاچه ارومیه اجرا شد.

    وی با بیان اینکه برنامه احیا برای 10 سال برنامه‌ریزی شد که دو سال اول برای تثبیت وضعیت موجود و هشت سال آینده برای رسیدن وضعیت دریاچه ارومیه به حالت اکولوژیک خود پیش‌بینی شده، ادامه داد: در حال حاضر ارتفاع آب در دریاچه ارومیه 54 سانتی‌متر و میزان آب 960 میلیون مترمکعب بیشتر از سال گذشته است.

    وزیر نیرو از افتتاح 16 پروژه در حوزه انتقال و فوق توزیع برق طی هفته دولت با اعتبار هزینه شده 70 میلیارد تومان خبر داد و افزود: در حال حاضر 11 پروژه مهم و شاخص با اعتبار 260 میلیارد تومان در دست اجرا بوده که تا سال 95 و 96 به بهره‌برداری می‌رسد.

    وی ابراز داشت: طی سال‌های 93 و 94 حدود یک هزار و 500 میلیارد تومان در ارتباط با سد و شبکه در آذربایجان غربی هزینه شده، و قرار است در سال 95 نیز یک هزار و 600 میلیارد تومان در این راستا هزینه شود.

    وزیر نیرو افزود: بناست در هفته دولت 872 روستا از نعمت آب آشامیدنی سالم بهره‌مند شوند که از این تعداد 66 روستا در آذربایجان غربی قرار دارد.

    در ادامه این نشست چیت‌چیان درباره حساسیت وزارت نیرو برای ملاحظات محیط زیستی طرح‌ها خاطرنشان کرد: براساس تصمیمات ستاد احیای دریاچه ارومیه تاکنون عملیات اجرایی چهار سد در حال اجرا متوقف شده و درحال حاضر تصمیم جدیدی برای فعالیت دوباره آن‌ها اتخاذ نشده است.

    همچنین وزیر نیرو در ارتباط با صادرات خدمات فنی به کشورهای خارج از منطقه بعد از اجرای برجام، گفت: صنعت آب و برق از صنایع توانمند کشور بوده و خدمات فنی و مهندسی صنعت آب و برق و تجهیزات فنی تا کنون به بیش از 40 کشور دنیا صادر شده است.

    وی تاکید کرد: طی سال 93 حدود 90 درصد از صادرات فنی و مهندسی کشور به صنعت آب و برق کشور اختصاص داشت و مسلماً اجرای برجام زمینه مساعدت‌تری برای اقدامات وزارت نیرو در این زمینه فراهم خواهد کرد.

    برچسب ها