عصر خودرو

احتمال توافق اوپک برای اجرای طرح فریز نفتی

عصر بازار- وزیر انرژی عربستان سعودی گفته که طرح فریز نفتی می توند اتفاق مثبتی باشد.

احتمال توافق اوپک برای اجرای طرح فریز نفتی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از خبرآنلاین، وزیر نفت ایران آخرین نفری است که حضور خود را برای جلسه ماه آینده اوپک اعلام کرد، نشستی که قرار است درباره توقف تولید و حفظ میزان برداشت نفت خام گفت وگو شود.

    عربستان سعودی که در نشست های گذشته مانع از اجرای این طرح شده بود و برای موافقت با این طرح شرط گذاشت،حالا از تمایل خود برای اجرای این طرح خبرمی دهد.

    خالدافلیح  که در مارس وزیر انرژی عربستان شده، برای حضوردر این نشست اعلام آمادگی کرده و گفته است:«من  قطعا حامی کاهش تولید نیستم. ولی معتقد هم نیستم که مداخله ما تاثیری داشته باشد.»

    پس از اعلام اوپک برای برگزاری نشست غیررسمی درالجزایز، قیمت نفت خام 13 درصد افزایش یافت.این افزایش و تمایل اعضای مخالف برای موافقت در این نشست،در عین حال این احتمال که اعضای اوپک برای طرح فریز نفتی به توافق برسند،را تقویت کرده است.

    وزیر انرژی عربستان گفته که توافق برای اجرای طرح فریز نفتی نشان دهنده این است که همه اعضا نگران بازار نفت هستند و می خواهند جهت بازار را تغییر بدهند.

    در حال حاضر برخی کشورها بیش از ظرفیت خود تولید می کنند و این موضوع باعث شده تا سایر اعضای عضو اوپک نتوانند تولید خود را افزایش دهند.

    در ماه جولای مجموع تولید نفت اوپک 33.2 میلیون بشکه در روز افزایش داشته است. این در حالی است که ظرفیت تولید این گروه 36.9 میلیون بشکه در روز است.

    تولید ایران از زمان لغو تحریم ها بسیار افزایش داشته و در حال حاضر به 3.85 میلیون بشکه در روز تولید رسیده است.بیژن زنگنه وزیر نفت اخیرا اعلام کرده که ایران برنامه دارد تا پایان امسال جاری میلادی تولید نفت خود را به 4 میلیون بشکه در روز برساند.

    او همچنین از حضور در نشست غیر علنی اوپک (IEF) که در حاشیه اجلاس مجمع بین المللی انرژی برگزار می شود، خبرداده است.

    برچسب ها