عصر خودرو

افزایش سرمایه گذاری با دادن رانت به تولیدکننده;

رونق تولید ملی راه برون رفت اقتصاد کشور از هجمه های خارجی

عصر بازار- یک کارشناس مسائل اقتصادی تاکید کرد اتخاذ رویکرد اقتصادی مبتنی بر رونق تولید ملی با اتکا به سرمایه های داخلی راه برون رفت اقتصاد کشور از هجمه های بیرونی است.

رونق تولید ملی راه برون رفت اقتصاد کشور از هجمه های خارجی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، محمدقلی یوسفی روز جمعه افزود: برای رونق تولید ملی باید برنامه ریزی و سیاست گذاری ها به گونه ای باشد که مردم بپذیرند کالای داخلی از کیفیت و قیمت مناسب تری برخوردار است.

    عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی افزود: اقتصاد ایران به دلیل اتکا به درآمدهای نفتی و گسترش فعالیت های غیرمولد و اقتصاد پنهان، سال هاست که با مشکلات بسیاری دست به گریبان است و اقتصادی مولد، پویا و سالم ندارد.
    وی افزود: هدایت شدن درآمدهای ارزی نفت به فعالیت های مولد اقتصادی و تخصیص بهینه این درآمدها، از کمبود نقدینگی برای توسعه بخش­های تولیدی و سرمایه گذاری شده، جلوگیری می کند.
    این تحلیلگر اقتصادی با بیان اینکه مشکل اقتصاد ریشه در عرضه کالا دارد و باید اقدامی انجام داد که تولید افزایش یابد، افزود: برخی «موضوع رانت در بخش تولید» را مطرح می کنند که به نظر می رسد ایراد ندارد به جای پرداخت رانت به دلالان، واسطه ها و وارد کنندگان، آن را به تولیدکننده بدهیم.
    این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه در همه جوامع برای تولیدکننده رانت ایجاد می کنند تا انگیزه برای سرمایه گذاری ایجاد شود، گفت: نباید فکر کنیم بدون توجه به تولید می توان رکود را بر طرف و حل کرد.
    یوسفی با یادآوری اینکه باید تولیدکنندگان انگیزه سرمایه گذاری در کشور داشته باشند و بتوانند منابع خود را به کار بگیرند، اظهار داشت: ریسک پایین به همراه سودآوری بالا در فعالیت های غیرمولد به گسترش سوداگری در اقتصاد دامن زده و انگیزه تولید و سرمایه گذاری مولد را کاهش و دلال بازی را رواج داده که پیامدها و عوارض منفی متعددی را به دنبال داشته است.
    وی با تاکید بر آنکه سیاست های کلان باید در جهت اهداف ملی حرکت کند، افزود: اگر سیاستگذاری ها نتواند انگیزه کار و تولید ایجاد کند، نمی توانیم انتظار تحول خاصی در حوزه اقتصاد کشور داشته باشیم.
    یوسفی خاطرنشان ساخت: برای رسیدن به سیاست گذاری های حمایتی منسجم از بخش تولید ابتدا باید تعریف مشخصی از تولید و مصادیق آن تبیین شود زیرا در غیر این صورت هر گروه یا صنفی که به معنای عام فعالیت اقتصادی می کند، خود را تولیدکننده دانسته و مستحق حمایت های دولتی می داند.
    وی اظهار داشت: اگر شرایط جامعه به گونه ای نباشد که افراد با انگیزه کار و تولید به اهداف خود دست یابند، عده ای با سوء استفاده از شرایط به راه های زود بازده همچون سوداگری روی می آورند.
    این استاد دانشگاه پیشنهاد کرد: برای حمایت از تولید باید از راه «ایجاد خوشه های صنعتی و حمایت از شرکت های سرمایه گذار مخاطره پذیر به گسترش تولید کشور» کمک کرد و با شناخت ظرفیت های تولیدی، کالاهایی را که در آنها مزیت نسبی وجود دارد وارد چرخه صادرات کرد تا با کسب درآمد ارزی ناشی از آن، بتوان کالاهایی را که در آنها مزیت نسبی نداریم، وارد کنیم.
    یوسفی با بیان اینکه حمایت از تولید می­تواند به رفع مشکلات کلیدی اقتصاد ایران کمک کند، افزود: باید راهبرد جانشینی واردات و توسعه صادرات، در جهت حمایت از تولید مورد توجه قرار گیرد.
    وی ادامه داد: در فرآیند جانشینی واردات، بازاری برای صنایع کشور ایجاد خواهد شد که در آن به جای واردات صنعتی، از تولیدات داخلی یا فرآورده های آن برای صنایع استفاده می شود.
    این اقتصاددان خاطرنشان ساخت: دلایل عمده اتخاذ این راهبرد، کاهش تقاضای جهانی برای کالاهای اساسی و مواد خام و کسری رو به افزایش تراز پرداخت ها از یک سو و نیز اعتقاد به سیاست یاد شده برای صنعتی شدن کشورها بوده است.

    برچسب ها