عصر خودرو

حجتی مطرح کرد؛

فروکش کردن التهاب بازار شکر با عرضه پرحجم در بورس کالا

عصر بازار- وزیر جهاد کشاورزی گفت: اکنون بیش از دو برابر تقاضای موجود، شکر در بورس کالا عرضه می‌شود و نصف آنچه عرضه می‌شود، بیشتر خریدار ندارد. همین هم موجب شده است که التهاب بازار تا حدودی فروکش کند.

فروکش کردن التهاب بازار شکر با عرضه پرحجم در بورس کالا
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادآنلاین، تنظیم بازار کالاهای اساسی مصرفی مردم همواره مباحث گسترده‌ای را در محافل رسانه‌ای و افکار عمومی موجب شده است. گاه نبود هماهنگی دستگاه‌های مرتبط، گاه بی‌برنامگی در قیمت‌گذاری و افزایش یا کاهش قیمت‌ها و گاه هم نداشتن سازماندهی مناسب در خصوص واردات بموقع کالاها چالش‌های زیادی را موجب شده است. این مسأله بویژه در دوره دولت قبل که قیمت‌ها به یکباره شدیداً حالت صعودی به خود می‌گرفت یا برخی کالاها نایاب می‌شد، مشکلات زیادی را برای مردم ایجاد کرده بود. با این حال در سه سال گذشته به اذعان کارشناسان، تنظیم بازار توسط دولت بخوبی انجام شده است. نوسانات قیمت کالاهای اساسی در این دوره به کمترین حد خود رسید و تنها در یک ماه اخیر شاهد بودیم که در خصوص برخی کالاهای اساسی نوسانات رخ داد و قیمت کالاهایی نظیر شکر، مرغ و گوشت قرمز رشد داشت. در این خصوص وزیر جهاد کشاورزی ضمن بیان مهم‌ترین علت‌های این نوسانات یک ماه اخیر، به تشریح اقدامات وزارت کشاورزی و ستاد تنظیم بازار در این خصوص پرداخت.

    محمود حجتی در پاسخ به اینکه در سال گذشته شاهد افزایش تولید شکر و خرید این محصول بودیم، با این حال در مقاطعی بویژه اخیراً شاهد افزایش بی‌رویه قیمت این محصول هستیم. چرا این افزایش قیمت رخ داد؟ آیا در واردات آن تعلل شد یا مسائل دیگری مانند احتکار موجب افزایش قیمت شد؟ می‌گوید: دو دلیل عمده برای این نوسان قیمت شکر وجود دارد. اول اینکه من فکر می‌کنم همکاران ما غفلت کردند و بموقع شکر را در داخل بورس عرضه نکردند. اکنون بیش از دو برابر تقاضای موجود، شکر در بورس کالا عرضه می‌شود و نصف آنچه عرضه می‌شود، بیشتر خریدار ندارد. همین هم موجب شده است که التهاب بازار تا حدودی فروکش کند.

    علت دیگر افزایش قیمت شکر به سوداگری برخی محتکران بازار برمی‌گردد. طبق روال طبیعی بازار، ستاد تنظیم قیمت بازار برای جبران هزینه‌های تولید این کالا قرار بود قیمت این محصول را کمی بالا ببرد و این سوداگران با علم به این موضوع، اقدام به احتکار شکر کردند و این احتکار کمبود در بازار را موجب شد. هم‌اکنون روزانه بیش از حد تقاضا شکر به قیمت هزار و 530 تومان عرضه می‌شود و التهاب کلی قیمت فروکش کرده است. علاوه بر این هم‌اکنون شکر وارداتی جدید هم در بازار عرضه شده است، همچنین شکر چغندرقند هم بزودی وارد بازار می‌شود و مشکل قیمت حل خواهد شد.

    مرجع قیمت مرغ میدان بهمن

    وی همچنین در خصوص وضعیت قیمت مرغ و اختلاف قیمتی در بازارهای مختلف می‌گوید: در مورد هر کالایی باید یک مرجع داشته باشیم. در مورد مرغ میدان بهمن مبنای قیمت ماست. روزانه حدود 500 تن مرغ در میدان بهمن عرضه می‌شود. توزیع‌کنندگانی که در سطح تهران وجود دارند، مرغ خود را از آنجا تهیه می‌کنند و مرغی که از استان‌های مختلف مانند مازندران، گلستان، گیلان، قزوین، قم و... به سمت تهران می‌آیند، در میدان بهمن کالای خود را عرضه می‌کنند.

    در میدان بهمن قیمت مرغ زیر 7هزار تومان است و صبح‌ها اول وقت تا 6500 تومان عرضه می‌شود. به نظر ما بازار مرغ حالت خود را گرفته و منطقی است. ممکن است در جاهایی گرانفروشی صورت پذیرد و رفتار قیمتی درستی وجود نداشته باشد، اینجا دیگر سازمان‌های نظارت بر عرضه‌کننده باید برخورد کنند.

    از نظر ما شاخص قیمت مرغ میدان بهمن برای توزیع‌کننده باید حداکثر 6900تومان باشد و برای مصرف‌کننده هم قیمت‌ها باید از 6900 تومان تا 7500 تومان باشد. با گزارش‌هایی که من دارم، این روزها تقریباً این محدوده قیمتی هم برای توزیع‌کننده و هم برای مصرف‌کننده حاکم است.

    وی در خصوص نوسانات قیمت روزهای اخیر مرغ هم اعتقاد دارد که بعضی اوقات جوهای روانی بر بازار حاکم است. ما همیشه مرغ به اندازه کافی و به عنوان ذخیره انبار داریم که به صورت مرغ منجمد است و نمی‌شود آن را گرم نگهداری کرد. متأسفانه هنوز فرهنگ مصرف مرغ منجمد جا نیفتاده است و با وجود اینکه ذخایر خوبی در این خصوص داریم، وقتی این ذخیره را در بازار تزریق می‌کنیم، کمتر موفق می‌شویم قیمت را کنترل کنیم. ما مرغ منجمد را با قیمت 5 هزار تومان در بازار عرضه می‌کنیم ولی بیشتر مردم ما خواهان مرغ گرم هستند.

    مرغ کمتر از 7 هزار تومان، ضرر تولیدکننده

    حجتی به کف قیمت مرغ هم اشاره می‌کند و می‌گوید: البته این را هم باید گفت که با لحاظ همه شرایط، مرغ کمتر از 7 هزار تومان اگر به دست مصرف‌کننده برسد، قطعاً تولیدکننده ضرر می‌کند. وی در پاسخ به اینکه اما تولیدکننده‌ها معتقدند حداقل قیمت مرغ باید 7500 تومان باشد می‌افزاید: هر کسی از ظن خود شد یار من. تولیدکننده دست بالا را می‌گیرد و ما فکر می‌کنیم قیمت ایده آل مرغ برای مصرف‌کننده باید در  محدوده 7 هزار تا 7500 تومان باشد. البته باید فاصله تولید تا مصرف را کاهش داد. متأسفانه بعضی وقت‌ها فاصله بین تولید و مصرف زیاد است و باید این فاصله را به حداقل برسانیم.

    البته وزیر جهاد کشاورزی شب سه‌شنبه نیز در یک برنامه تلویزیونی ضمن عذرخواهی از مردم برای نوسانات بازار گفته بود: تلاش می‌کنیم نقاط ضعف خود را در تنظیم بازار برطرف کنیم. وی گفت: میانگین سرانه مصرف مرغ در کشور ما 27 کیلوگرم است که از میانگین مصرف جهانی بیشتر است، اما میانگین مصرف سرانه گوشت قرمز در کشور ما در مقایسه با جهان کمتر است.

    برچسب ها