عصر خودرو

رئیس دفتر رئیس جمهور:

افزایش رشد اقتصادی به بیش از ۴ درصد

عصر بازار- اینکه صادرات غیرنفتی بعد از ۴ دهه تلاش از واردات پیشی گرفت مردم از آن خوشحال اما بدخواهان ناراحت و عصبانی می شوند.

افزایش رشد اقتصادی به بیش از ۴ درصد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، محمد نهاوندیان در سخنان پیش از خطبه نماز جمعه امروز تهران افزود: مردم وقتی می شنوند که با برنامه ریزی و تدابیر در پایان سال برداشتمان از ذخایر و میادین مشترک گازی در جنوب کشور در قیاس با کشور همسایه که دهها سال بیش از ما برداشت می کرده ، عادلانه و بیشتر می شود خوشحال تر می شوند .

    وی اضافه کرد: مردم وقتی می شنوند بلافاصله بعد از رفع تحریم های ظالمانه ، خدمتگزارانشان در وزارت نفت در کمتر از شش ماه تولید و صادرات نفت را یک میلیون بشکه در روز افزایش می دهند خوشحال می شوند.

    نهاوندیان گفت: غیر از اینکه در مذاکرات پیروزمند که حقوق هسته ای مان تثبیت و به رسمیت بین المللی شناخته شد در صنعت نفت که مورد هدف بدخواهان بود بلافاصله تحمیل اراده محدودسازی آنها با شکست مواجه شد و ایران به جایگاه شایسته خود بر می گردد که این موجب خوشحالی مردم می شود اما بدخواهان ایران عصبانی می شوند که آثار عصبانیتشان  را در عملکرد تخریبی شان می بینیم .

    وی افزود: بدخواهان نظام همانطور که در سه دهه گذشته نتوانستند با جوسازی های بین المللی ، ایران هراسی را به نتیجه برسانند و در داخل کشور ، صفوف ملت ایران را دچار تفرقه کنند اکنون نیز اقدامات آنها نتیجه ای در پی نخواهد داشت.

    رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه شادمانی مردم هدیه هفته دولت است گفت : این شادمانی به خصوص زمانی بیشتر جلوه می کند که کارنامه ما در سال اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل امیدبخش باشد.

    وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی یعنی پیشرفت کشور همراه با عزت ، افزود: همانطور که در سیاستهای اعلام شده اقتصاد مقاومتی ، الگوی اقتصاد ایران اقتصاد پیشرو، درونزا ، برون گرا و عدالت جو اعلام شده است خوشبختانه در کارنامه عمل امسال ، ایران بعنوان تنها کشور سرافراز از اقتصادهای تولید کننده و صادر کننده نفت در جهان معرفی می شود که ضربه بیرونی به اقتصاد ایران که به کاهش درآمدهای نفتی منجر شد کشورهای مسبب این ضربه را با کسری بودجه بیش از 98 میلیارد دلاری مواجه ساخت ، قدرت پول ملی شان به نصف و کمتر از نصف کاهش و تورم آنها افزایش یافت و رشد اقتصادی آنها منفی شد در حالیکه در ایران نه تنها تورم کاهش یافت بلکه  رشد اقتصادی در 4 ماهه نخست امسال به بیش از 4 درصد افزایش یافت.

    *به تراز مثبت تجاری 3 و 4 دهم میلیارد دلار رسیده ایم

    رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: در سال 90 به علت تحریم ها ، 40 درصد از درآمد نفتی کاهش یافت که موجب شد ارزش پول ملی به یک سوم کاهش یابد ، تورم به 40 درصد برسد و رشد اقتصادی  منفی شود.

    محمد نهاوندیان افزود: این کارنامه اقتصاد مقاومتی است که مشابه ضربه سال 90 در سال 94 وارد شد اما نه تورم بالا رفت ، نه رشد اقتصادی منفی شد و نه در بازار ارز التهاب و اضطراب ایجاد شد که این یعنی اقدام و عمل و مقاوم شدن اقتصاد ایران در مقابل ضربه های بیرونی.

    وی با اشاره به بند (6) سیاست های اقتصاد مقاومتی که در آن بر افزایش تولید داخلی نهاده ها و کالاهای اساسی تاکید شده است گفت: براساس گزارش وزارت جهاد کشاورزی ، تولید گندم در سه سال اخیر مرتب افزایش یافت طوری که هم اکنون میزان ذخایر ما به بیشتر از 7 ماه رسیده است در حالی که دوره هایی را در گذشته گذراندیم که ذخایر ما در کشور کمتر از 20 روز بود.

    نهاوندیان افزود: در سه سال اخیر کسری تراز محصولات کشاورزی مرتب کاهش یافت که این یعنی مقاوم شدن اقتصاد و یعنی اینکه دشمنان کمتر از گذشته در فکر و خیال خود برای ضربه زدن به اقتصاد ایران طراحی خواهند کرد.

    وی گفت: اقتصاد ما در عین حالی که ارتباط هایش را با اقتصاد جهانی افزایش داد روی پای خود ایستاد و امنیت غذایی و محصولات کشاورزی خود را بالا برد.

    رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به بند (10) سیاست های اقتصاد مقاومتی که در آن بر حمایت همه جانبه و هدفمند از صادرات کالا و خدمات تصریح شده است افزود: با تلاش های تولید کنندگان و صادر کنندگان ، در چهار ماه نخست امسال به تراز مثبت تجاری 3 و 4 دهم میلیارد دلار رسیده ایم که این یعنی اقدام و عمل و یعنی مقاوم شدن اقتصاد.

    نهاوندیان گفت:‌ یکی از نگرانی ها در اقتصاد ما این بود که تورم بالا و رکود را با هم داشتیم و از سال 90 به بعد مرتب برخی کارخانجات و صنایع ما به حالت تعطیل یا نیمه تعطیل در می آمد خوشبختانه آمارهایی که وزارت صنعت ، معدن و تجارت اعلام کرده نشان می دهد  راه اندازی واحدهای تولیدی در استان ها شروع شده که نرخ مثبت رشد در تولید صنعتی ، این راه اندازی واحدهای صنعتی را نشان می دهد.

    وی افزود: برای تجهیز منابع بانکی تلاش هایی صورت گرفت ضمن اینکه همزمان با کاهش نرخ سود تسهیلات ، عرضه تسهیلات نیز افزایش یافت طوری که براساس گزارش بانک مرکزی ، عرضه تسهیلات از سوی نظام بانکی به 44 درصد  افزایش یافته است که موجب می شود کارخانجات بتدریج راه بیفتد و تولید افزایش یابد.

    رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: با شرایطی که پس از برجام پیش آمده دیگر لازم نیست هزینه های اضافی برای صادرات پرداخت کنیم از این رو تولید کنندگان ما می توانند علاوه بر بازار داخلی ، محصولات خود را در بازارهای خارجی نیز بفروشند که این یعنی اشتغال برای جوانان و یعنی اقتصاد و مقاومتی و اقدام و عمل.

    نهاوندیان با بیان اینکه یکی از نکات مورد تاکید در سیاست های اقتصاد مقاومتی ، بهبود محیط کسب و کار است ، افزود: این افتخاری برای ملت ایران است که در مدت سه سال رتبه ایران در محیط کسب و کار از 152 به 118 در دنیا برسد البته راه بلندی در پیش داریم زیرا جایگاه ایران باید بسیار بهتر از این باشد اما این نشان می دهد که حرکت در مسیر درستی قرار گرفته و آینده بسیار خوبی پیش روی ماست.

    وی گفت: متصدیان امور عمومی و مسئولان حکومتی این انتخاب را پیش رو دارند که در برخورد با مشکلات ظاهر سازی کنند یا آن را به صورت ریشه ای حل کنند البته اصلاحات اساسی و حل ریشه ای مشکلات ممکن است زود به نتیجه نرسد اما این اقدام خدمتی برای نسل های آینده است.

    رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه پرداختن به زیر ساخت ها و اصلاح ساختاری برخورد ریشه ای با مشکلات است ، افزود: دولت در صنعت ریلی به صورت ریشه ای به اصلاح ساختار پرداخت طوری که در سه سال اخیر صدها کیلومتر خطوط ریلی دو خطه شد ، بهره برداری خط تهران - مشهد به سه برابر رسید و ریل های کل مسیر جنوب که در 60 سال گذشته تعمیر نشده بود بازسازی شد ضمن اینکه خطوط ریلی ایران از جنوب و شمال به خطوط راه آهن بین المللی وصل شد و این یعنی جایگاه منطقه ای و بین المللی راه آهن ایران غیر قابل انکار شده است و همه کشورها به این علت که ایران قلب اقتصاد منطقه ای اتصال به شبکه ریلی ایران را خواستارند.

    نهاوندیان گفت: اکنون در مذاکرات ، طرف ایرانی تعیین کننده و با قدرت چانه زنی بالاست و دیگر شرایط تحریم و محدودیت ها نیست که مجبور باشیم با یک یا دو کشور و با هر قیمت و کیفیتی که آنها خواستند مذاکره و معامله کنیم این یعنی اینکه عزتی برای کشور حاصل شده است و ایران اکنون قدرت انتخاب دارد.

    وی افزود: در شرایط کنونی صنعت گر ایرانی می تواند بهترین فناوری ها را وارد کشور کند ضمن اینکه در قراردادهای سرمایه گذاری این ایران است که شرط می گذارد در سرمایه گذاری ها باید 40 تا 50 درصد تولید داخلی باشد و باید انتقال فناوری صورت گیرد که این یعنی پیشرفت همراه با عزت و یعنی برخورد ریشه ای با مشکلات.

    رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: اگر دولت آمد و در اقتصاد کلان ثبات ایجاد کرد و توانست تورم را تک رقمی و در بازار ارز آرامش ایجاد کند یعنی کار ریشه ای انجام داده و معنایش این است که سرمایه گذاران می توانند روی آینده ایران در سرمایه گذاری های خود حساب کنند و برای طرح های خود در ایران امکان سنجی معقول و مطلوب داشته باشند.

    نهاوندیان افزود: اگر در حوزه مبارزه با فساد و رانت ، دولت مسئله حقوق های غیر عادلانه را مجدانه ریشه یابی کرد و بلافاصله به طور جدی به این مسئله پرداخت ، مهمتر از برخورد با مواردی که با سوءاستفاده از خلاء های قانونی ، مقرراتی و یا مجوزها ، پرداخت های غیر عادلانه انجام شده بود ، دولت در آیین نامه اجرایی قانون بودجه سال 95 ریشه این زیاده خواهی ها و زیاده خواری ها را که عبارت بود از تصمیم گیری ذینفعان برای خود ، ممنوع کرد و به خواست خدا در لایحه جدیدی که به مجلس تقدیم خواهد شد ریشه این مطلب برداشته خواهد شد که این یعنی برخورد ریشه ای.

    وی گفت: اگر دولت شفافیت در اطلاعات ایجاد کرد و همه وزارتخانه ها را موظف کرد که حداقل و حداکثر حقوق ها را در سایت خود منتشر کنند یعنی برخورد ریشه ای و این توفیقات فقط مختص هیئت دولت ، وزرا و مسئولان نیست بلکه توفیق همه خدمتگزاران نظام و مردم است.

    رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه اعتماد و امید مردم سرمایه عظیمی برای مسئولان و خدمتگزاران است افزود: هر کس به افزایش اعتماد مردم کمک کند و امید به آینده را در مردم افزایش دهد به مردم و کشور خدمت کرده است اما اگر کسی یا نشریه ای در گوشه ای مرتب بذر یأس بپاشد ، سیاه نمایی کند و به نام نقد تخریب کند به اعتماد مردم لطمه زده است.

    نهاوندیان با بیان اینکه دولت از نقد منصفانه استقبال می کند ، گفت: بیان توفیقات علاوه بر بیان کاستی ها ، ارائه راه حل و انعکاس اصلاحات انجام شده ازجانب رسانه هایی که نقدهایی ارائه کرده بودند از شاخص های تمایز میان نقد منصفانه و تخریب است.

    رئیس دفتر رئیس جمهور افزود: کشور ما یک ملت و دولت منسجم دارد و در این نظام و انقلاب دو قطبی نداریم بلکه همه با هم هستیم و با انسجام و امید پیش می رویم اما شریط موفقیت و پیروزی هدایت ، تقوا ، ایمان ، خیرخواهی و مثبت اندیشی است.

    برچسب ها