عصر خودرو

تامین مالی از بورس کالای ایران از دیدگاه ٤مدیر بازار سرمایه؛

اوراق سلف موازی،عصای دست تولیدکنندگان برای خروج از رکود

عصر بازار- بخش خبر شبکه یک سیما در گزارشی به تامین مالی تولید کنندگان و بنگاه ها از طریق ابزارهای مالی بازار سرمایه به خصوص بورس کالای ایران پرداخته که در این گزارش، دیدگاه های ۴ تن از مدیران بازار سرمایه مطرح شده است.

اوراق سلف موازی،عصای دست تولیدکنندگان برای خروج از رکود
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از  بورس کالای ایران،  از مشکلات مهم شرکت ها و واحدهای تولیدی در کشور ما، کمبود نقدینگی است که با توجه به ظرفیت های محدود نظام بانکی، ارکان بازارسرمایه به ویژه بورس کالای ایران شرایط مناسبی را برای تامین مالی بنگاه های اقتصادی فراهم کرده است.

    تامین مالی 1000میلیارد تومانی از طریق بورس کالا

    مدیرعامل بورس کالای ایران با اشاره به این که شرکت بورس کالا تنها با یکی از ابزارهای مالی خود بیش از یک هزار میلیارد تومان برای بنگاه ها تامین مالی کرده است اظهار داشت: با اینکه زمان زیادی از معرفی پروسه تامین مالی از طریق انتشار اوراق سلف موازی استاندارد در بورس کالا نگذشته، این ابزار رفته رفته مورد شناخت فعالان صنایع و شرکت ها قرار گرفته و بالغ بر یک هزار میلیارد تومان تامین مالی از محل انتشار این اوراق صورت گرفته است.

    حامد سلطانی نژاد گفت: این روش تامین مالی به معنی آن است که هر تولید کننده با اتکا به تولید آینده خود می تواند، بخشی از پول مورد نیازش را تامین کند.

    سلطانی نژاد افزود:  یکی از مزیت های انتشار اوراق سلف موازی برای شرکت ها، فرایند اداری خیلی سریع به نسبت سایر روش های تامین مالی است به طوریکه تولید کنندگان می توانند با مراجعه به بورس کالا مراحل کار را با سرعت انجام دهند.

    در همین رابطه مدیر عامل تامین سرمایه آرمان، کمبود نقدینگی و نداشتن سرمایه در گردش را از معضلات اصلی تولید کنندگان در زمان رکود دانسته و در این مورد می گوید: اگرچه مرسوم ترین راه حلی که تولید کنندگان در این زمان انتخاب می کنند گرفتن وام توسط بانک هاست، اما این کوتاه ترین و تنها ترین را ه نیست، راه دیگر استفاده از تامین مالی از طریق بورس هاست.

    محمود رضا خواجه نصیر در ادامه افزود: ما می توانیم در بازار سرمایه کارهای بزرگی انجام دهیم به طوریکه سقف اعتباری و پرداختی به مشتریان در بانک ها محدود است اما در صورتی که حجم فروش یک شرکت بالا باشد به راحتی می تواند از طریق ابزارهای بازار سرمایه تسهیلات مناسبی دریافت کند.

    مدیر عامل شرکت تامین سرمایه ملت نیز در این باره گفت: شرکت های تولیدکننده به جای آن که با گذاشتن ضمانت نامه و روندی نه چندان کوتاه، تسهیلات از بانک ها بگیرند، به پشتوانه محصولاتی که برای مثال طی یک سال آینده تولید خواهد شد، می توانند سرمایه در گردش و خرید مواد اولیه خود را برای یک سال آینده از طریق اوراق سلف موازی مرتفع کنند.

    علی قاسمی اظهار داشت: تاکنون چندین شرکت از طریق انتشار اوراق سلف موازی استاندارد بخش قابل توجهی از سرمایه در گردش مورد نیاز خود را تامین کرده اند و امیدواریم روز به روز شاهد افزایش تعداد این شرکت ها باشیم.

    در ادامه نیز مدیرعامل تامین سرمایه امین  در رابطه با اوراق سلف موازی می گوید: سررسید اوراق سلف موازی استاندارد عمدتا یک ساله طراحی شده هر چند می تواند بلندمدت تر هم منتشر شود.

    به گفته علی سنگینیان، اوراق سلف موازی استاندارد در زمان رکود سرعت نقد شوندگی بالایی دارد و از مالیات معاف است.

    سنگینیان معتقد است، حال که نظام بانکی برای تامین پول مورد نیاز تولید کنندگان با مشکل رو به رو است ابزارهای تامین مالی در شرکت های بورسی می تواند عصای دست تولید کنندگان باشد؛ با این تفاسیر برای خروج اقتصاد از رکود باید از همه ظرفیت های کشور استفاده کرد که بازار سرمایه یکی از مهمترین آنها است.

    براساس این گزارش، شرکت های پتروشیمی شیراز، پتروشیمی پردیس، ذوب آهن اصفهان ، گل گهر، چادرملو، پتروشیمی آبادان و سیمان سپاهان تاکنون با انتشار اوراق سلف موازی استاندارد از طریق بورس کالای ایران تامین مالی کرده اند.

    برچسب ها