عصر خودرو

رونق بازار بدهی در معاملات هفتگی فرابورس ایران

عصر بازار- اوراق بدهی در بازار ابزارهای نوین مالی به تعداد ۴ میلیون ورقه به ارزش ۳ هزار و ۷۴۹ میلیارد ریال دادوستد شد که با رشد حدود ۶۰ درصدی حجم و ارزش معاملات همراه بود.

رونق بازار بدهی در معاملات هفتگی فرابورس ایران
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فرابورس ایران، اولین هفته معاملاتی شهریورماه در بازار فرابورس ایران با دادوستد یک هزار و 669 میلیون ورقه بهادار به ارزش 7 هزار و 778 میلیارد ریال به پایان رسید.

     در هفته معاملاتی منتهی به 5 شهریورماه بازار اول نیز مبادلات 517 میلیون ورقه سهام به ارزش یک هزار و 62 میلیارد ریال را به ثبت رساند که رشد 63 و 82 درصدی حجم و ارزش معاملات را نسبت به هفته ماقبل نشان می‌دهد.
    در عین حال بازار پایه نیز در هفته‌ای که گذشت با مبادلات 680 میلیون ورقه سهام به ارزش 806 میلیارد ریال روبه‌رو شد که از افزایش 11 و 4 درصدی حجم و ارزش معاملات در این بازار حکایت می‌کند.
    به موازات رشد بازارهای اول و پایه فرابورس ایران و در حالی که بازار دوم روند نزولی حجم و ارزش معاملات را تجربه کرد، بازار ابزارهای نوین مالی نیز دادوستد 47 میلیون ورقه بهادار به ارزش 4 هزار و 467 میلیارد ریال را شاهد بود که در مقایسه با هفته ماقبل حاکی از رشد 85 و 62 درصدی حجم و ارزش مبادلات در این بازار است.
    بر پایه این گزارش؛ ارزش بازار فرابورس ایران و شاخص کل (آیفکس) روند نزولی را در هفته قبل طی کردند و به ترتیب با افت 0.5 و 0.6 درصدی به ارقام 939 هزار و 201 میلیارد ریال و 798.6 واحد رسیدند.
    رصد بازار ابزارهای نوین مالی
    در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم ابزارهای مالی اوراق بدهی، صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله و اوراق تسهیلات مسکن رشد متغیرهای حجم و ارزش مبادلات را نسبت به هفته ماقبل تجربه کردند .
    اوراق بدهی در بازار ابزارهای نوین مالی به تعداد 4 میلیون ورقه به ارزش 3 هزار و 749 میلیارد ریال دادوستد شد که با رشد حدود 60 درصدی حجم و ارزش معاملات همراه بود. طی هفته‌ها و البته ماه‌های اخیر رصد معاملات اوراق بدهی در بازار فرابورس ایران به‌خوبی گویای استقبال سرمایه‌گذاران از این اوراق است که این امر با بررسی روند رو به رشد معاملات این اوراق قابل مشاهده است.
    صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله و اوراق تسهیلات مسکن نیز در هفته قبل به‌ترتیب رشد 27 و 89 درصدی حجم و 24 و 231 درصدی ارزش معاملات را تجربه کردند.
    پالایشی‌ها بیشترین سهم از ارزش معاملات بازار سهام را در اختیار گرفتند
    پالایشی‌ها در هفته گذشته با ارزش معاملاتی بالغ بر 440 میلیارد ریال، سهم 25 درصدی از ارزش کل معاملات بازار سهام فرابورس را در اختیار گرفتند و در صدر صنایع فرابورسی ایستادند.
    گروه‌های «فلزات اساسی» و «اطلاعات و ارتباطات» نیز به ترتیب سهم 14 و 12 درصدی از ارزش کل معاملات خرد بازار سهام را به خود اختصاص دادند.
    در حال حاضر به ترتیب سه گروه شیمیایی‌ها، بانکی‌ها و فلزات اساسی بیشترین سهم از ارزش کل بازار فرابورس ایران را به نام خود ثبت کرده‌اند.
    لازم به ذکر است در جریان دادوستدهای انجام شده هفته گذشته در فرابورس ایران، عرضه عمده 20 درصد از سهام کنترلی شرکت مواد ویژه لیا در بازار دوم نیز صورت گرفت. سرمایه این شرکت بالغ بر 81 میلیارد ریال و ارزش کل این معامله 48 میلیارد ریال بود.

    برچسب ها