عصر خودرو

افزایش توان قدرت رقابت‌پذیری بنادر کشور

عصر بازار- وزیر راه و شهرسازی گفت: اصلی‌ترین هدف ما به دست آوردن سهم ایران از تجارت جهانی و افزایش توان قدرت رقابت پذیری بنادر ایران است و بندر شهید رجایی که در شمال خلیج فارس واقع شده باید با بنادر جنوب رقابت کند.

افزایش توان قدرت رقابت‌پذیری بنادر کشور
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، عباس آخوندی حاشیه بهره‌برداری از 30 طرح دریایی و بندری هرمزگان در جمع خبرنگاران افزود: در سال 94 میزان تخلیه و بارگیری کانتینری در کشور یک و هشت دهم رسید که پیش‌بینی می‌شود امسال به 2 و دو دهم برسد و کشور از این نظر به شرایط قبل از تحریم نزدیک شود.

     وی اضافه کرد: این ظرفیت تخلیه و بارگیری باید به هفت میلیون تن برسد که برای انجام این کار پسکرانه‌ها و امکانات حمل ونقل لجستیکی نیز باید ایجاد و فراهم شود.
    وی اظهار کرد: در پسکرانه بندر شهید رجایی دو هزار و 400 هکتار برای خدمات بانکرینک ، سیستم های کانتینری ، خدمات تعمیرات، شست و شوی کانتینری و غیره نیاز است.
    وزیر راه و شهرسازی یادآورشد : قبل از تحریم ها ، دو و شش دهم میلیون کانتینر در بخش بارگیری و تخلیه در بنادر حضور داشتند که در تحریم ها تمام لاینرهای خارجی کشور را ترک کردند.
    آخوندی با اشاره به این‌که اکنون 14 کشتی خط مستقیم (لاینر) خارجی خط کانتینری در کشور بارگیری و تخلیه می کنند ، گفت: ظرفیت تخلیه و بارگیری کانتینری در تحریم ها به یک و شش دهم کانتینر رسید که بیشتر این تخلیه و بارگیری بوسیله کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران انجام می شد.
    وی گفت: اصلی ترین هدف ما به دست آوردن سهم ایران از تجارت جهانی و افزایش توان قدرت رقابت پذیری بنادر ایران است و بندر شهید رجایی که در شمال خلیج فارس واقع شده باید با بنادر جنوب رقابت کند.
    وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه به تدریج به اهداف خود دست می یابیم، اظهارکرد: به عنوان مثال اکنون یک کشتی با ظرفیت هشت هزار کانتینر در بندرشهید رجایی پهلو گرفته و این درحالی است که کشتی هایی با این حجم در بنادر ایران حضور نداشته است.
    وی ادامه داد : همچنین امروز بزرگترین پایانه قیر ایران با هشت مخزن ذخیره سازی فرآورده های سنگی به ظرفیت 204 هزار تن به بهره برداری رسید که امکان صادرات نفت و فرآورده های نفتی را فراهم می کند.
    وی با اشاره به نفت خطوط راه آهن در حمل و نقل و ترانزیت کالا نیز اظهارکرد: در بندر شهید رجایی حمل و نقل ترکیبی بین دریا و ریل به میزان 52 کیلومتر طراحی شده که 45کیلومتر آن اجرایی شده و به تدریج امکان اینکه کانتینر مستقیم از کشتی به روی ریل منتقل شود ، فراهم می شود.
    وزیر راه و شهرسازی ابرازکرد: این نویدی برای حضور فعالان حمل و نقل و تجهارت جهانی در بندرشهید رجایی است تا به تدریج شمال خلیج فارس قابلیت و قدرت رقابت بیشتری نسبت به جنوب آن داشته باشد.
    وی گفت: غرب و شرق ترمینال شماره 2 بندرشهید رجایی که بخش عمده ترمینال در آن قسمت واقع شده ، بیش از 3 برابر بخش حنوبی آن می باشد.
    آخوندی اضافه کرد : هم اکنون 12 جرثقیل بزرگ برای تخلیه و بارگیری در آن منطقه (غرب وشرق ترمینال شماره 2) خریداری شده که امید می رود ظرف 20 ماه آینده وارد کشور شود و این ترمینال به ترمینال های بندر شهید رجایی افزوده شود.

    برچسب ها